Harde tik bij kleine kuiltjes

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 20 aug 2005, 15:37

Beste forumleden,

Mijn 404 heeft al bijna een jaar het volgende kwaaltje: als het linkervoorwiel een putdeksel passeert, hoor je een harde tik. Als de straat een beetje ribbelig is, hoor je ahw een mitrailleursalvo... De lagers zijn goed.

Wat zou het kunnen zijn?

Als het de schokbreker is: hoe zou ik na demontage kunnen testen of het probleem inderdaad daar zit?

En ik heb een paar jaar geleden achter load-a-justers gemonteerd. De schokbrekers waren nog goed. Kan ik de originele achterschokbrekers die ik bewaard heb ook voor gebruiken?

Is het moeilijk om de schokbreker voor te demonteren? Waar moet ik op letten? Lukt het met standaard gereedschap?

gr.,

Auke Schouwstra
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

reactie op luide tikken

Berichtdoor Cabrio404 » 20 aug 2005, 22:25

beste doe het zelver hoogst waarschijnlijk zijn je rubbers boven op de schokbreker versleten dit is de zogenaamde veerschotel als je onder het voorscherm naar boven kijkt naar de bovenkant schokbreker zie je een ronde rubberen schotel .
In die schotel zit een stalen ring in gevulcaniseerd en die zal bij jou hoogstwaarschijnlijk ruimte hebben gekregen.
Dus wat e nu hoort is de stalen ring die tegen je onderkant van het binnenscherm bonkt dit is niette traceren zonder te rijden.
Om je veerschotel te demonteren zal je de schokbreker op moeten spannen met veerspanners niet een klusje voor onhandige doe het zelvers is best weleen gevaarlijk klusje veel succes en we lezen het wel.
Cabrio404
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 07 sep 2004, 17:54
Woonplaats: vlaardingen

zelf demonteren & monteren

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 22 aug 2005, 09:21

Lotgenoten,

Waarschijnlijk is mijn veerschotel linksvoor dus kaduuk (zie de reactie hierboven, en ik herinner me dat er vijf jaar geleden ook iets mee was, toen is 'ie er ook afgeweest. Misschien niet goed gerepareerd door de garage indertijd, maar daar heb ik nu niets aan).

Is het moeilijk om zelf de veren te demonteren? De schokbreker moet er dan natuurlijk ook af?Bij Bo-rent kan ik voor 5 euro een veerspanner huren dus dat is vast geregeld.

Gelden er bij het terugmonteren nog belangrijke regels? Moet er na deze operatie iets gebeuren wb uitlijnen?

Kan iemand mij aan een helder stappenplan helpen?

Stap 1. Demonteer het wiel
Stap 2. ?

groeten, Auke
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Harde tik bij kleine kuiltjes opgelost

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 29 aug 2005, 08:46

Beste leden,

Zaterdag ben ik even naar Jonkhart in Hilversum geweest voor die irritante klappen/tikken bij kleine kuiltjes. Het bleek inderdaad een probleem bij het rubber bij de bovenste veerschotel te zijn. Het rubber kan scheuren en dan krijg je dat gerammel bovenin.
Jonkhart wist er een simpel trucje voor om het op te lossen. Het is een kwaaltje dat in de jaren zeventig al bekend was van 404's. In tien minuten was het verdwenen. Twee andere garages wisten het niet op te lossen...

Misschien vraag je je af: hoe dan? Tsja. Ik zei dat ik het wilde melden op dit forum. Maar er komen weleens vaker wanhopige mensen bij hem die hij vervolgens op weg helpt. Hij houdt niet van hele verhalen daarover op internet. Maar je mag hem bellen als je het wilt weten.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat het weg is.

Jonkhart zei wel dat de voorschokbrekers wat slapper aan het worden zijn. De auto heeft 158.000 km. gereden. Hoe lang gaan die dingen mee? En kun je de achterschokbrekers ook voor gebruiken? Want de originele achterdempers heb ik 50.000 km. geleden vervangen voor load-a-justers, dus die zijn misschien wel beter dan de voorschokbrekers.

Auke Schouwstra
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Kees » 10 sep 2005, 17:52

Toevallig had ik het zelfde euvel, maar dan aan de rechterkant. Heb bij de club een nieuwe veerschotel gekocht, kost 40 euro. Het demonteren van de voorpoot viel uiteraard tegen, kreeg de stuurkogel niet los, en had geen zin geweld te gebruiken (of hitte) want ik had geen nieuwe kogel gekocht. Het blijkt dat je de poot aan de stuurkogel vast kunt laten zitten, met een beetje pielen krijg je hem wel uit het spatbord. Wel natuurlijk de rest van de ophanging losmaken. Ook is het aan te raden de schokbrekermoer eerst een stukje los te draaien, met poot nog in de auto, later is het moeilijk genoeg kracht te zetten. Na de veer met de juiste spanners ingedrukt te hebben kon ik de veerschotel demonteren, inderdaad een losgescheurd rubber. Nu dus weer een mooie nieuwe verse! en geen geklunk meer. Wat Jonkhart doet weet ik niet, maar ik vermoed dat hij er een stuk rubber tussen friemelt, als je de plastic dop boven op het binnenscherm eruit wipt zie je een holte, daar kun je wat in proppen. Een erg beste oplossing lijkt me dit niet, uiteindelijk zal de plaat helemaal los scheuren, dan ben je weer terug bij af. Het vervangen van de schotel kostte me ongeveer drie uur.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor deVreugd » 10 sep 2005, 20:23

Geheel off-topic:

Ben jij toevallig de Auke Schouwstra die jaren geleden in de Adventkerk in Amersfoort kwam?[/quote]
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Harde tik weg

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 10 sep 2005, 21:37

Kees,

Je hebt gelijk, dat is de oplossing. Misschien komt het geluid terug, maar dan hopelijk pas in het voorjaar van 2006. Dat verwacht ik er meer tijd voor te hebben.

Maar voor deze kwaal hoef je de veerschotel toch niet te vervangen? Of is dat één geheel met dat rubber?

Moest je nog iets laten uitlijnen na je reparatie?

Auke Schouwstra

ps iemand op de hoogte of achterschokbrekers ook vóór kunnen?
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Kees » 11 sep 2005, 16:35

Ja die veerschotel of schokbrekerplaat bestaat uit twee metalen stukken die met rubber aan elkaar verbonden zijn (gevulcaniseerd), De schokbrekerstang zit aan het in het rubber opgehangen stuk. Dit moet kunnen bewegen als de poot inveert, vandaar het rubber. Als het rubber is losgescheurd zit die plaat dus los en kan de schokbreker zijn werk niet meer naar behoren doen.
Het is overigens een andere schokbreker dan die achter dus die kun je niet overzetten. Ik denk dat je wel enige tijd met die noodoplossing kunt rijden hoor, je hoort vanzelf wanneer drastischer maatregelen nodig zijn.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Kees » 11 sep 2005, 16:37

Oh ja, uitlijnen hoeft niet, er wordt aan de geometrie niks veranderd.
Alleen dus die schokbrekerplaat vernieuwen.
Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor delepper » 10 okt 2012, 20:59

Ik rakel even een oud topic weer op... maargoed.

Het probleem bij mijn 404 is hetzelfde.

Ik heb dus ook die harde tikken bij de voorvering. Ik heb Jonkhart gebeld, maar die doet zelf niets meer in de reparatie. Ik wil er graag nieuwe veerschotels opzetten, maar het liefst pas in het voorjaar (dan gaat er nog veel meer gebeuren).

Ik zit er over te denken om de tussenoplossing met het rubber 'tussenstoppen' te gebruiken.
Waar moet dat rubber precies komen om de tik er uit te halen?
Kapje boven op het scherm er af en daar in proppen?
Of vanaf onder proberen om daar iets tussen te doen?

Het geluid is inderdaad echt moeilijk irritant :).
Hulp is welkom! Thanks!
delepper
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 okt 2012, 20:48

Re: Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor Kees » 10 okt 2012, 21:23

Ja, plastic kapje er af en er een doek oid in proppen. Is natuurlijk een noodoplossing...
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor delepper » 10 okt 2012, 21:29

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar het is maar tijdelijk :).

Handdoek beter/makkelijker dan een stuk rubber?
delepper
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 okt 2012, 20:48

Re: Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor Kees » 11 okt 2012, 23:48

Ja, een doek is er makkelijker in te proppen denk ik.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Harde tik bij kleine kuiltjes

Berichtdoor delepper » 13 okt 2012, 12:05

Kees, Bedankt!

Vanmorgen bij Van Der Meij geweest. Veel informatie gehad over wat er nog moet gebeuren aan het beestje.
Ik ben echter pas van plan om dit na de winter grootschalig aan te gaan pakken.
Inmiddels heb ik er dus tijdelijk een doek ingestopt en met een schroevendraaier goed vast gedrukt. Geluid = weg, geen metaal op metaal meer.
delepper
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 okt 2012, 20:48


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten