Peugeot hekkensluiter in tevredenheidstest Autoweek

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot hekkensluiter in tevredenheidstest Autoweek

Berichtdoor Mark » 17 okt 2005, 19:19

Afbeelding

Tis jammer, maar tis niet anders:

Net als in 2004 mag Lexus zich winnaar noemen van AutoWeeks tevredenheidsonderzoek onder automobilisten. Helaas eveneens als vorig jaar, doet Peugeot het in dit onderzoek niet best.

In totaal namen ruim 24.000 mensen deel aan het onderzoek van AutoWeek, dat dit jaar voor de vijfde keer werd uitgevoerd. Lexus scoort meer punten dan vorig jaar, toen het merk al soeverein de koppositie pakte. ‘Het merk scoort op alle onderdelen van de enquête overtuigend in klanttevredenheid’, aldus AutoWeek. Ook nummer twee Subaru doet het (nog) beter dan in 2004, toen het ook al zilver pakte. Toyota is wederom derde. Het eerste Europese merk vinden we op de vijfde plaats: Skoda. Hekkensluiters zijn Peugeot, Renault en Jeep.

Bij het tevredenheidsonderzoek betreffende de dealers moet Lexus zijn eerste plaats van vorig afstaan. Daihatsu, vorig jaar nog tweede, pakt de koppositie over. Lexus wordt twee, Honda drie. Onderaan vinden we de dealerorganisaties van Volkswagen en opnieuw Peugeot en Renault.

Honda pakt met zijn Accord de eerste prijs in de beoordeling per model. De vakjuryprijs ging naar de Skoda, omdat dit merk volgens de jury ‘van alle merken de meeste progressie heeft geboekt’.

De complete uitslag van het tevredenheidsonderzoek staat op www.autoweek.nl/tt2005.php
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Gilletti » 17 okt 2005, 21:16

Ze mogen zich inderdaad wel schamen, want dit kun je niet alleen toeschrijven op de wet van de grote getallen (dus meer storingen) of het aantal kritischer (lease) klanten. :x

Werk aan de winkel en ik ben benieuwd wat ze er nou aan gaan doen, want dit is niet goed!

Helaas kan ik niet ontkennen dat ik zowel negatieve ervaring heb met veel technische gebreken aan nieuwe typen Peugeot, als ook bij de dealer. :(
Daar kan geen glimmend Peugeot Experience tegenop.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Brownie » 18 okt 2005, 09:33

Onlangs heb ik een week in een nieuwe 307 HDi huurauto mogen rijden (4000km op de teller). Maar ik moet zeggen dat de wegligging mij helemaal niet beviel. Het motortje was rustig, maar de ophanging/vering beroerd. Ik ben blij dat ik mijn 93-er 306 weer terug heb. Iets meer geluid, maar veel prettiger rijden.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Evert G.D » 19 okt 2005, 00:17

Een 307 is bedoeld geweest als Golf-killer en in die zin heeft 'ie z'n werk goed gedaan. Het gevolg van deze doelstelling was wel dat een 307 geen echte Peugeot is, maar een Franse Golf. Als je die dingen ziet in zakelijk zilvergrijs, is de overeenkomst direct duidelijk. Ook qua vering is een 307 geen echte Peugeot, zoals de 306 en 406 wel waren.

Hoe kleinschaliger het merk, hoe dichter de dealer op de klant zit en hoe beter het onderlinge contact. Dat verklaart waarom Daihatsu en Lexus zo hoog eindigen in de tevredenheidstest. Veel Daihatsudealers kennen hun klanten persoonlijk en hebben een jarenlange relatie met hen. Die gaan écht niet negatief over hun dealer oordelen. Lexus idem dito, dat merk is ook een hele kleine speler op de Nederlandse markt.

Wat niet wegneemt dat het de uitdaging is voor Peugeot om het resultaat eens behoorlijk op te krikken. Niet alleen van Peugeot, maar ook van de dealers zelf. Meer persoonlijke aandacht voor de klant, meer aandacht voor de historie van het merk. Dat schept een band met je klanten, zelfs als je een enorm grote regiodealer bent.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 19 okt 2005, 02:06

Maar het staat allemaal zo onder geld-druk.
Vaste prijzen voor onderhoud, minder onderhoud, moordende concurrentie, duur personeel. Ik zou niet graag garagist-ondernemer zijn.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Autoweek test

Berichtdoor autoverhoeven » 19 okt 2005, 12:32

Ik heb er in de rubriek "dealer geen officiele Peugeotdealer meer" al over geschreven, dit komt voort uit de geweldige visie van een stelletje ballen bij Peugeot. Als deze test 6 jaar geleden was gehouden ( toen er nog een heleboel kleine dealers en agenten waren ) dan was de test totaal anders, dus beter uitgepakt.
Het is bij de kleine garagen welbekend en gelukkig inmiddels ook bij de consument, dat de grote dealer ( zoals Peugeot blijkbaar wil ) zijn klanten structureel wegjaagt. Goede visie van de heren marketing en dealerdevelopment bij Peugeot
Avatar gebruiker
autoverhoeven
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 26 nov 2004, 13:19
Woonplaats: Hilvarenbeek

Berichtdoor michelv » 20 okt 2005, 10:10

Wat zegt zo'n Autoweek enquete uiteindelijk? :?
Op de Duitse Peugeot site lees ik:

Der Peugeot 206 hat zum siebten Mal in Folge die Importwertung der Leserwahl von "auto motor und sport" in der Kategorie "Kleinwagen" klar für sich entschieden. 24,8 Prozent der abgegebenen Stimmen entfielen in der Importwertung dieser Kategorie auf den Peugeot 206.
Bei seinem Sieg distanzierte der Bestseller 21 weitere Import-Kleinwagen deutlich. In der Gesamtwertung für in- und ausländische Kleinwagen belegte der Peugeot 206 unter insgesamt 26 Mitbewerbern mit 7,8 Prozent der Stimmen hinter vier deutschen Modellen Platz fünf.

Nur ein weiteres ausländisches Modell konnte in der Kleinwagen-Importwertung mit dem 206 mithalten: der neue Peugeot 1007. Er verbuchte bereits 7,9 Prozent der abgegebenen Stimmen in der Kleinwagen-Importwertung und stürmte damit auf Anhieb auf Platz zwei in dieser Kategorie.

Wie im Vorjahr konnte sich auch der Peugeot 307, der meistverkaufte Import-Pkw seiner Klasse, gegen starke Konkurrenz behaupten: Mit 9,1 Prozent der Stimmen belegte er in der Importwertung der Kategorie "Untere Mittelklasse" erneut den dritten Platz.
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten