Wielen recht, stuur scheef

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wielen recht, stuur scheef

Berichtdoor BertPleizier » 18 okt 2005, 15:24

Hallo,

Mijn stuur staat iets naar rechts toe, terwijl mijn wielen recht staan. Is dit de uitlijning? Of kan ik het stuur gewoon een beetje verdraaien op de as? Net als bij een fiets? Het is een 405 break uit '93, dus er zit geen airbag in, gewoon een massief stuur :lol:
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Marius » 18 okt 2005, 17:16

als je je stuur los laat rijd de auto dan nog recht door.. of wijkt hij dan dus danig uit dat het stuur weer recht komt..
Oftewel zit het stuur gelijk met het middelpunt van de stuur inrichting, of zitten de wielen hier gelijk mee.

Als je stuur recth zit met de stuurinrichting dan zul je tot uitlijnen moeten overgaan.
Staan de wielen recht tenozichte van de stuurinrichting kun je simpel weg je stuur verplaatsen.

Trouens, hoe is dit gekomen..?? ergens tegen aan gereden, of het stuur gedomteerd, of de auto zo gekocht en weet je het niet..??
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Brownie » 18 okt 2005, 17:18

Ik heb ik ook gehad bij een 205. Viel me pas op toen ik hem al gekocht had. Later zei een monteur dat die auto precies al een accident gedaan had!
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor BertPleizier » 18 okt 2005, 18:00

Hallo,

Ik heb de auto nieuw gekocht, geen ongeluk geweest. Als ik het stuur los laat, blijft de auto gewoon rechtdoor rijden, dus het stuur blijft dan zelf schuin staan. Het zou kunnen dat de garage (officiele Peugeot dealer) het stuur heeft gedemonteerd om het dashbord te repareren (lampje) en daarna schuin heeft teruggeplaatst.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Marius » 19 okt 2005, 06:41

aaahh...
gevonden..
Als de auto inderdaad weg is geweest voor een dahsboard reparatie, dan is het stuur er afgeweest.
Je kunt dit dan gewoon terug plaatsen, op de juiste stand.
Mischine kun je tijdens het rijden met een potloodje het stuur ergens merken dat je weet wat de preciese stand moet zijn om hm recht uit te laten rijden.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor 205GRIFFE » 20 okt 2005, 00:30

Het stuur van een 205 heeft "inwendig" een groot aantal baantjes die weer in de baantjes vallen op de stuurkolom.
Je zou kunnen proberen om het stuur los te maken en een "standje" te verzetten.
Het stuur loshalen doe je als volgt:
Haal het plastic kapje uit je stuur, dan zie je een flinke moer, uit mijn hoofd dop 17 of 19. Draai de moer los, maar laat hem op het uiteinde zitten. Vervolgens moet je stuur dus los zien te krijgen en dat zal waarschijnlijk niet meevallen. Geef een paar klappen op het stuur aan alle kanten om het te laten "schrikken" en dan maar gewoon trekken aan het stuur. Omdat je de moer hebt laten zitten, kan je nooit het stuur in je gezicht krijgen omdat het ineens los schiet. :wink:
Denk er wel om dat je dit doet zonder dat je de wielen weer verplaatst, dus geen stuuruitslag maken tijden de demontage. Vervolgens de juiste stand (een beetje gokken) bepalen en de boel weer goed vastzetten.

Heel veel succes ermee.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron