'ANWB-onderzoek inruilverschillen is goedkoop scoren'

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

'ANWB-onderzoek inruilverschillen is goedkoop scoren'

Berichtdoor Mark » 12 okt 2005, 21:53

De ANWB raadt particulieren aan flink te shoppen met hun inruilauto. De bond stelt dat een consument zo veel kan besparen. Volgens de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) trapt de ANWB een open deur in.

Bij een door het ANWB-blad Kampioen uitgevoerde test was er een verschil tussen het hoogste en laagste bod € 4252,-. Een mysteryshopper van de ANWB ging de afgelopen zomer bij vijftig garages in onderhandeling over de koop van een nieuwe middenklasser. De klant wilde een Toyota Carina 1.8 Gli uit 1996 (85 000 km) inruilen. Het laagste bod voor de oude auto was € 2000,-, het hoogste bod € 6252,-.
De ANWB publiceert het onderzoek omdat ‘veel leden het komende najaar op zoek gaan naar een nieuwe auto. Het najaar is nu eenmaal voor velen een periode om een auto te kopen. Zo mogen kopers komende periode veel aanbiedingen van de dealers verwachten’, meent de Bond.

Martin Huisman, secretaris van BOVAG-afdeling NDA, noemt het ANWB-onderzoek een open deur. ‘We weten allemaal dat het zo werkt in de branche. De inruilprijs hangt van zo veel factoren af. Hoe staat het met het target? Hoeveel gebruikt heb je staan? Is er nog een actiemodel waar je vanaf wil? Het is gewoon goedkoop scoren wat de ANWB doet. De prijsverschillen zijn een gevolg van het natuurlijke proces van koop en verkoop. Daar is helemaal niks mis mee.’
‘Sterker nog de consument zou zeer teleurgesteld zijn als er bij de dealer niks te onderhandelen viel, dat blijkt uit een onderzoek over verkopers en het verkoopproces dat we begin dit jaar hebben laten uitvoeren. Een zeer grote meerderheid van de dealer-klanten voelt niks voor vaste prijzen.’
Huisman noemt het onderzoek bovendien onzorgvuldig. ‘Het is hier en daar appels met peren vergelijken. De inruiler wordt aangeboden bij verschillende merken, en bij die diverse merken wordt hij ook nog weer eens ingeruild op verschillende modellen. Het is niet zo gek als je bij verschillende modellen, met verschillende marges, te maken krijgt met uiteenlopende inruilprijzen.’

bron: www.bovagkrant.nl
Laatst bijgewerkt door Mark op 19 okt 2005, 16:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor michelv » 16 okt 2005, 09:36

Is de ANWB krampachtig bezig zich te profileren nu het wat minder gaat met deze grote vereniging?
Ik hoor dat Route Mobiel aardig aan de weg timmert. Meer mensen om mij heen stappen over.
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Berichtdoor vreugden » 16 okt 2005, 11:39

Volgens mij is de ANWB echt bezig met "open deuren". Het is toch al lang bekend dat het zo werkt en dat er enorme verschillen zijn in inruilprijzen? Wellicht een gevolg van de concurrentie? Overigens blijf ik wel lid na 27 jaar, ze hebben me eens perfect gerepatrieerd vanuit het buitenland! Vergeet ik nooit meer. :!:
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

BOVAG stuurt kritische brief aan ANWB

Berichtdoor Mark » 19 okt 2005, 16:07

Bron: www.dealerplaza.nl

BOVAG heeft 18 oktober jl. een kritische brief naar de ANWB gestuurd, waarin zij de gebrekkige kwaliteit van ANWB-onderzoeken in de autobranche aan de kaak stelt. Aanleiding hiervoor was de publicatie ‘Wat krijgt u terug voor deze auto?’ in verschillende media.

BOVAG stelt dat het nogal een open deur is, dat de ANWB constateert dat een klant bij inruil van zijn auto verschillende aanbiedingen krijgt. Sterker nog, uit onderzoek blijkt zelfs dat de meeste klanten graag willen onderhandelen over de inruil en aanschaf van een auto. Een verschil in inruilprijs is dus zeker geen verrassing. De ANWB vergelijkt in haar onderzoek helaas geen vergelijkbare zaken. In dit onderzoek worden offertes vergeleken voor inruiltransacties van een auto op maar liefst tien verschillende merken en soms binnen die merken ook nog verschillende uitvoeringen en typen.Daarbij horen logischerwijze verschillende prijzen en marges. Een vergelijking van het hoogste en laagste bod op de inruilauto in deze offertes is natuurlijk geen goede vergelijking.

Door het gebrekkige onderzoek van de ANWB is BOVAG van mening dat zij de autobranche en de vele goedwillende professionele bedrijven onrechtvaardig behandelt en hen daarmee in een verkeerd daglicht stelt. BOVAG verzoekt de ANWB de gepubliceerde onjuistheden zo spoedig mogelijk te rectificeren.

En hier lees je de brief zelf: www.dealerplaza.nl/!afdeling_NDA/051018briefanwb.pdf
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

BOVAG: ANWB levert broddelwerk

Berichtdoor Mark » 19 okt 2005, 16:09

En dit is wat www.automotive-online.nl erover te melden heeft...

Bovag-directeur Koos Burgman heeft zijn ANWB-collega Guido van Woerkom per brief laten weten dat hij niet erg te spreken is over de onderzoeken die de belangenvereniging de laatste tijd heeft gedaan in de autowereld. Een recent onderzoek naar de biedingen van dealers op een negen jaar oude Carina – en waarbij die biedingen uiteenliepen van € 2.000 tot € 6.252 - was de druppel die de emmer deed overlopen.

Het onderzoek is volgens Burgman slecht uitgevoerd: “Er zijn offertes vergeleken voor inruiltransacties van een auto op maar liefst tien verschillende merken en soms binnen die merken ook nog verschillende uitvoeringen en typen. Daarbij horen verschillende prijzen en marges. […] Een ieder die voldoende inzicht heeft in de autobranche weet dat.” Ofwel: de ANWB heeft broddelwerk geleverd. Tenzij de onderzoekers met opzet stemming wilden maken, merkt Burgman op.

De ANWB deed het tijdens het onderzoek voorkomen of zij een nieuwe auto wilde kopen. De auto’s die hierbij werden uitgekozen waren een Chevrolet Tacuma, Citroën C4, Ford Focus, Hyundai Matrix, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane, Toyota Corolla en Volkswagen Golf.

Volgens Burgman heeft de ANWB nu een paar keer achter elkaar slecht onderzoek afgeleverd. “Deze kwalificatie was eind vorig jaar ook op zijn minst van toepassing op het onderzoek van de ANWB naar de kwaliteit van onderhoudsbeurten. In dat onderzoek werden, zo bleek achteraf, diverse grove fouten gemaakt en bedrijven ten onrechte bekritiseerd. De ANWB heeft toen, alweer gebrekkig, ver weggestopt op de website gerectificeerd.”

Burgman vindt dat de ANWB “de autobranche en de vele goedwillende professionele bedrijven” in een verkeerd daglicht stelt. Hij vraagt om rectificatie.

De ANWB beraadt zich op een reactie.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

ANWB: waar maakt Bovag zich druk over?

Berichtdoor Mark » 21 okt 2005, 22:56

Het begint een heel verhaal te worden :wink:.

www.automotive-online.nl vervolgt:

‘Geachte heer Burgman, beste Koos’.

Dat is de aanhef van de brief waarmee ANWB-directeur Guido van Woerkom vandaag reageert op de klacht van de Bovag over het inruilprijzen-onderzoek. “Laat ik voorop stellen dat ik uw ergernis in het geheel niet kan plaatsen”, schrijft Van Woerkom. Vooral het argument van de Bovag, dat ‘eenieder die voldoende inzicht heeft in de autobranche’ weet dat zulke verschillen in offertes voorkomen, wijst Van Woerkom af. “De meeste ANWB-leden en Kampioenlezers behoren niet tot de autobranche en hebben dit inzicht dan ook niet.”

Volgens Van Woerkom was de bedoeling van het bewuste artikel in de Kampioen niet om goede of slechte dealers te benoemen, maar om te laten zien dat shoppen loont. Ook andere bezwaren van de Bovag worden door Van Woerkom ontzenuwd. Zo zou de mystery shopper van de ANWB offertes op verschillende auto’s hebben ontvangen, omdat in veel gevallen de dealers afwijkende aanbiedingen deden.

Bovendien, benadrukt Guido van Woerkom, is het artikel zeer positief over de wijze waarop de mystery shopper door de dealers is behandeld. “We prijzen dus juist ook de dealers voor hun ontvangst en deskundigheid”, schrijft Van Woerkom. “U kunt dan toch onmogelijk spreken van een onrechtvaardige behandeling van bedrijven en het in een verkeerd daglicht stellen van de branche?”

En een rake reactie van een van de bezoekers van Automotive:

Theo Huijbreghts (Crea & Artiva www.crea-artiva.nl ):

Het lijkt mij absolute noodzaak dat de BOVAG de ANWB volgt en waar nodig de ANWB aanspreekt op haar gedrag. De ANWB ontpopt zich namelijk als een directe concurrent voor de BOVAG leden.

Een aantal artikelen afgelopen maanden in Automotive hebben ons al wakker geschud en bedrijven die actief zijn binnen de automotive mogen zich zeker wel achter de oren krabben. Wat is precies het belang van de ANWB bij al die zogeheten onafhankelijke berichtgeving? Het ene moment is de dealer aan de beurt omdat hij handelt in het vrije handelsverkeer zoals de Europese Gemeenschap van hem en zijn importeur verlangt en op het andere moment hebben ze weer inhoudelijk kritiek op onderhoud, service of de tariefstelling. Brengt een nieuwe importeur een Chinese auto in de markt zijn ze er als de kippen bij, het is u allemaal bekend.

In de BOVAGkrant van 14 oktober is te lezen dat de ANWB zijn service van de Wegenwacht gaat verrijken en nu ook advies en hulp wil gaan bieden bij reparatie en onderhoud. Maak uw borst weer maar nat voor de volgende stap. Tot op heden heeft een dergelijke stap geleid tot een vervolg. Gaven ze eerst advies over bepaalde reizen, tegenwoordig is er een eigen reisorganisatie binnen de ANWB. Gaven ze eerst kritiek op de brandstofprijzen, tegenwoordig hebben ze eigen stations (27) binnen de ANWB. En dit is ook het geval in verzekeringen, kleding, wegenkaarten etc,etc.Je moet je dan ook afvragen of het starten van hulp en advies bij reparatie en onderhoud niet binnen de kortste keren leid tot een keten van ANWB onderhoudscentra. Onafhankelijk kan ANWB dan weer rapporteren over het erbarmelijke en dure onderhoud bij de dealerbedrijven om er vervolgens weer eens de vruchten van te plukken. What's next? Wasstraten, schadecentra, de overname van Cardoen???

Geachte heer Burgman, ( beste Koos)
Die ANWB is een reus aan het worden die door zijn goede naam uit het verleden veel voor elkaar krijgt. Gefinancierd rentevrij door meer dan 3,5 miljoen leden. Gezien het artikel in dezelfde BOVAGkrant mag je wensen dat er nog veel meer kamervragen gaan volgen.
Laatst bijgewerkt door Mark op 21 okt 2005, 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Gilletti » 21 okt 2005, 23:25

Ik vind het eigenlijk maar een zielige discussie die gezien de inhoud inmiddels al veel te belangrijk gemaakt is.

In mijn ogen is het niet juist en volledig onzinnig dat organisaties die de automobilist bij moeten staan hier een dergelijke ophef over aan het maken zijn.

Misschien wat off-topic, maar ik wil het toch even kwijt:

Een dergelijke ergernis heb ik over dat gekibbel rondom pechhulp.
Als je goed vergelijkt, dan hebben Route Mobiel en de WegenWacht een product dat duidelijk verschilt in opzet en uitwerking.

Het is vervolgens aan de consument om te beoordelen wat ze het beste bij hun eigen situatie vinden passen.
Probeer dit te benadrukken en probeer me ajb niet over te halen door de concurrent zwart te maken. :x Treurig.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor michelv » 21 okt 2005, 23:33

Mee eens.
Het is ook goed dat de ANWB de monopoliepositie die zij jarenlang had kwijt raakt.

Dat is goed in ieder geval goed voor ons als consument.

Michel
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten