Peugeot verplicht technische info vrij te geven

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot verplicht technische info vrij te geven

Berichtdoor michelv » 03 nov 2005, 22:21

Peugeot moet álle monteurs informeren (3-11)
Peugeot Nederland moet universele autobedrijven op de hoogte stellen van de technische gegevens van zijn auto's. Dat heeft de rechtbank in Utrecht donderdag bepaald.

De rechtbank oordeelde dat Peugeot Nederland door de technische details uitsluitend te verstrekken aan de monteurs in de officiële Peugeot-garages, de afspraken van de Europese Unie heeft geschonden. De rechter legde een dwangsom op van 10.000 euro per dag als het bedrijf de afspraken blijft schenden. Peugeot was voor de rechter gedaagd door PCA , een vereniging van onafhankelijke autobedrijven gespecialiseerd in het Franse merk.

Bron: ANP
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

‘Peugeot Nederland moet technische info vrijgeven’

Berichtdoor Mark » 03 nov 2005, 22:30

Of meer uitgebreid hieronder. Een felicitatie aan forumlid Fernand is ook wel op zijn plaats, want zijn bedrijf is een van de in het gelijk gestelde eisers... Natuurlijk gaat het om een uitspraak in eerste aanleg, er is natuurlijk nog hoger beroep mogelijk.

Bij vonnis van de rechtbank Utrecht d.d. 3 november 2005 is Peugeot Nederland veroordeeld om aan PCA-dealers, een groep van onafhankelijke garagebedrijven gespecialiseerd in Peugeot-automobielen, (tegen een redelijke vergoeding van kosten) toegang te verschaffen tot alle huidige en toekomstige technische informatie die aan de erkende Peugeotdealers en -reparateurs ter beschikking staat en welke noodzakelijk is om onderhoud en reparatie te plegen aan alle huidige en toekomstige modellen van het merk Peugeot, een en ander op straffe van een dwangsom.

Volgens de rechtbank heeft Peugeot zonder voldoende rechtvaardiging aan onafhankelijke garagebedrijven deze toegang geweigerd door aan hen een ander, beperkt informatiesysteem ter beschikking te stellen dan die welke voor het door Peugeot erkende kanaal toegankelijk is. Volgens de rechtbank is daarmee niet voldaan aan de verplichting op grond van Europese regelgeving de toegang op niet-discriminerende wijze te verlenen. Deze ongerechtvaardigde weigering moet volgens de rechtbank bovendien als misbruik worden aangemerkt, nu die weigering tot gevolg heeft dat de onafhankelijke reparateurs updates en diverse reparaties niet kunnen uitvoeren, zodat klanten met een Peugeot-auto daarvoor aangewezen blijven op de door Peugeot erkende reparateurs. De onafhankelijke reparateurs worden op deze wijze uitgesloten van het verlenen van een volledige after-salesservice. Zij lijden daardoor schade, terwijl de erkende reparateurs daardoor een voordeel genieten.

Deze handelwijze van Peugeot is onrechtmatig, nu Peugeot in strijd handelt met Europese regelgeving en de onafhankelijke dealers daardoor schade lijden.

De BOVAGkrant Nieuwsbrief www.bovagkrant.nl schreef er het volgende over:

De rechtbank Utrecht heeft vandaag bepaald dat Peugeot Nederland aan PCA-leden toegang moet verschaffen tot dezelfde technische informatie die Peugeot-dealers en erkend reparateurs ter beschikking staat. PCA is een groep van onafhankelijke autobedrijven gespecialiseerd in Peugeot.

Volgens de rechtbank heeft Peugeot Nederland de PCA-leden ten onrechte deze informatie ontzegd, door ze een ander, beperkt informatiesysteem ter beschikking te stellen. Volgens de rechtbank is daarmee niet voldaan aan de Monti-verplichting om de informatie tegen een redelijke vergoeding beschikbaar te stellen. De advocaat van de PCA-bedrijven, mr R.J. Sark, stelt dat deze 'ongerechtvaardigde' weigering door de rechtbank als misbruik wordt aangemerkt, ‘omdat de onafhankelijke reparateurs daardoor updates en diverse reparaties niet kunnen uitvoeren, zodat klanten met een Peugeot-auto daarvoor aangewezen blijven op de door Peugeot erkende reparateurs’.
‘De onafhankelijke reparateurs worden op deze wijze uitgesloten van het verlenen van een volledige after-salesservice. Zij lijden daardoor schade, terwijl de erkende reparateurs een voordeel genieten.’

De rechtbank heeft geoordeeld dat Peugeot op straffe van een dwangsom van € 10.000,- binnen drie weken na ontvangst van een schriftelijk verzoek ‘toegang moet verschaffen tot alle huidige en toekomstige technische informatie die noodzakelijk is voor het onderhoud en de reparatie van alle huidige en toekomstige modellen van het merk Peugeot’.

Peugeot Nederland zegt het vonnis te bestuderen en daarom nog niet op de uitspraak te willen reageren.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten