Verbreden

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verbreden

Berichtdoor GTI-Beest » 03 nov 2005, 23:52

Kan ik mijn velgen Van mijn 205 GTI verder naar buiten laten steken. ik heb gehoort dat er verbredingskits zijn, maar tot hoever kan ik dat doen komt de band dan niet tegen de wielkast aan ofzo. ik vind de auto nu al stug moet het nog stugger. akvast bedankt
GTI-Beest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 nov 2005, 23:27

Berichtdoor Jeetje » 04 nov 2005, 00:37

Met alle respect, maar ik denk dat je hier op het verkeerde forum zit met je vraag...

Maar, goed...

Je kunt met spacers gaan werken. Daarmee komen je velgen verder naar buiten. Dan moet je alleen opletten dat je niet te ver met je velgen naar buiten komt, zodat je velgen de spatbordrand raken en/of je voorwielen bij het draaien ergens aan (kunnen) lopen.

Spacers in verschillende diktes zijn te koop bij diverse automaterialenzaken. Meet even goed op hoe ver je je velgen naar buiten wilt. Vervolgens koop je spacers van die breedte.

Hou er wel rekening mee dat een apk-keurmeester problemen kan maken over die spacers!

Koop in ieder geval goede spacers: niet van die schijven waar je vervolgens gewoon langere bouten voor moet gebruiken, maar spacers die je op je huidige bouten vastzet en waarop je vervolgens je velgen weer vastzet met aparte bouten.

Goede spacers zijn trouwens niet goedkoop. Reken op zo'n € 150,00 en meer voor een setje van 2!

Als je je velgen verder naar buiten wilt laten komen (voor een 'bredere' look) ga dan liever voor andere velgen (met een andere ET-waarde). Door met de ET-waarde te 'spelen' kun je je velgen verder naar buiten laten komen. Kies dan ook meteen voor een bredere velg (Hogere 'J'): dan kun je er ook nog bredere banden opleggen!

Hou er wel rekening mee dat breder en groter (bijvoorbeeld van 16" naar 17") niet altijd beter is! Het beïnvloedt de wegligging gigantisch en niet altijd positief!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 205GRIFFE » 04 nov 2005, 17:10

Wat redelijk veel wordt toegepast bij 205 GTI rijders is het plaatsen van een achteras van een 309 GTI-16.
Die achteras is (uit mijn hoofd) 5cm breeder dan een 205 GTI achteras.
Maar volgens mij moet je dan wel de kunststof verbreders aan de binnenzijde wat "bijwerken/bijsnijden".

Op zich heb ik er geen probleem mee dat je hier je vraag stelt, maar dit soort vragen kan je veel beter stellen op het forum van de 205 GTI Club of op het forum van de Peugeot GTI Club Nederland. De links naar deze sites zijn te vinden in de rubriek 205/309.

Heel veel succes met je "verbouwing".

P.S. Neem ook eens een kijkje op mijn website, misschien kom je nog op leuke ideetjes. :wink:

:mrgreen:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Marius » 04 nov 2005, 17:59

Velgen gaan monteren met een andere ET waarde..??
spacers toepassen..??

Jullie weten hoop ik wel wat voor aanslag dit geeft op je wiellagers..??
Om maar te zwijgen van het rijgedrag dat er onstaat als je ze op de stuurende as toepast..??

Bredere velgen kan absoluut geen kwaad, maar dan wel met de zelfde ET waarde, en spacers das leuk voor op het circuit, of voor een rally sprint, maar niet als je kilometers maakt met de auto, en daarbij wilt genieten van het zelfde setje wiellagers..
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Jeetje » 04 nov 2005, 20:10

Valt wel mee, hoor Marius! :wink:

Het hangt er helemaal vanaf welke spacers (hoe breed en welk soort) je gebruikt en ook met de ET-waarde 'spelen' kan niet heel veel kwaad!

Bij Porsches, Ferrari's en andere exoten wordt soms zelfs af-fabriek met spacers gewerkt en ook door velgen met een andere ET-waarde te gebruiken, kun je de sporing van je auto beïnvloeden...

Of ik het zelf zou doen? Nee!

Mijn Porsche is standaar breed zat (banden achter 255 en voor 225) en ik heb 8j en 9j velgen (17"), dus daar hoef ik niet aan te gaan zitten sleutelen en bij de J7 valt er helemaal niets te sleutelen! :wink:

Je moest trouwens eens weten wat die 'Ricer-boys' en 'Fast-and-Furiousliefhebbers' allemaal met hun auto's (en ook de ophanging etcetera) doen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Marius » 04 nov 2005, 20:21

en je moet dan eens weten hoe lang hun wiellagers dan mee gaan.. :shock:
Maar goed..:) Laten we het er maar ophouden dat we het zelf niet doen. :wink:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten