verlichtingsprobleem; massaverbinding of in de lamp?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

verlichtingsprobleem; massaverbinding of in de lamp?

Berichtdoor r.eijsink » 07 nov 2005, 23:52

Forum,

Graag hulp bij het volgende probleem met de verlichting van een 12 j. oude peugeot 306.
- als lampen aan zijn gaat achterverlichting links meeknipperen als richtingaanwijzer links aanstaat
- knipperlicht rechts achter gaat dan ook zwak meeknipperen
- als geremd wordt met achterlicht aan gaat knipperlicht links ook zwak branden
- op dashbord gaat lampje van richtingaanwijzer links dan ook zwak branden

In achterlichtkap zat pas geleden regenwater. Visueel was de plaat met elektrische verbindingen tussen de lampen OK, maar wel een beetje nat.

Inmiddels de volgende actie uitgevoerd;
- massaverbindingen gecontroleerd en schoongemaakt (van accukabel en centrale massaverbinding voor verlichting welke achter rechterkoplamp zit)
- printplaat met elektrische verbindingen van achterlicht schoongemaakt, gedroogd en visueel gecontroleerd.
- zekeringen gecontroleerd, ook relais van knipperlichten lijken het gewoon te doen

Het lijkt m.i. veel op een massa-probleem, maar ik kan niet vinden waar dat zit. Iemand nog suggesties?
Ook is misschien niet uitgesloten dat het toch in de lamp zelf zit, alhoewel alle elektrische verbindingen in de printplaat er nog goed uitziet. Ik aarzel om daar zomaar een nieuwe van te halen omdat hij er nog goed uitziet. Maar kun je dat zien?

Mijn vraag: verder zoeken in de masaverbinding of toch maar nieuw achterlicht erop zetten?

Rob
r.eijsink
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 nov 2005, 22:02

Berichtdoor Bert » 08 nov 2005, 00:07

het lijkt er toch op dat er ergens slecht massacontact is, misschien een slecht contact tussen lamp en fitting
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor john » 08 nov 2005, 00:11

100% zeker een massa probleem.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 14 nov 2005, 01:53

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn BX ook daar was in het zicht nix mis mee maar werd er wel op afgekeurd het kan iets in de kabelboom zijn.
Je zou de weerstand tussen massa van de lampplaat en de carrosorie kunnen meten.
als de weerstand te hoog is (+10 ohm) is het eenvoudig op te lossen door een 'schone' massa aan te leggen tussen de lampplaat en de carrosorie.
(ik heb zelf een draadje op de massa van de lampplaat gesoldeerd en dit onder een dichtbij zijnde bout in de carroorie geklemt. Probleem verholpen,goed gekeurd :mrgreen: )
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten