Peugeot musea in Frankrijk

Voor onderwerpen die niet in een van de specifieke rubrieken hieronder horen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot musea in Frankrijk

Berichtdoor Gilletti » 24 jul 2004, 18:18

Wie is er al eens bij het Musée l'Aventure Peugeot in Sochaux of de Schlumpf collectie in Mulhouse geweest? Is het de moeite waard?

Misschien dat we er binnenkort in het kader van een korte vakantie "even" naartoe rijden. Het plan is om onderweg ook nog bij het voormalig circuit van Reims te stoppen.

Weten jullie wellicht nog andere bezienwaardigheden en/of leuke hotels in de buurt?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

museum

Berichtdoor Ton de Graaff » 24 jul 2004, 18:50

Wij zijn vorig jaar rond de Kerst naar het Peugeotmuseum geweest. Was zeker de moeite waard. Alleen had ik gehoopt meer documentatie te vinden van de Peugeot 203. Maar voor een Peugeot liefhebber is het een must.

Ton
Onze Leeuwen: een Peugeot 203 uit 1956 en een Toyota Prius uit 2005
Avatar gebruiker
Ton de Graaff
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 09 apr 2004, 23:31
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Hans » 24 jul 2004, 19:03

ben er vorig jaar tijdens mijn vakantie geweest,en is zeker de moeite waard.
Mijn dochter is was toen 11 jaar en vind het allemaal maar niks zo,n oude auto,maar zelfs zei vond het prachtig,en begint nu zelfs wat intresse te krijgen in het MERK Peugeot.
wel jammer dat de zeer uitgebreide shop duur tot zeer duur is,ze hadden wel iets vriendelijkere prijzen voor echte Peugeot fanaten kunnen handteren ,maar dat is dan ook het enige minpuntje
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor 404 » 24 jul 2004, 21:44

Toen ik in 1999 in Sochaux was viel het me tegen dat er weinig 60-er en 70-er jaren types stonden en dat sommige auto's roestblaasjes hadden, ik had eigenlijk veel meer auto's verwacht die met 0 km in het museum waren gezet. Toen ik er naar vroeg antwoordde men dat Peugeot inderdaad van elk model een fabrieksnieuw exemplaar bewaard had, maar dat die niet allemaal tegelijk in het museum tentoongesteld konden worden, de collectie verandert ook regelmatig. Ze hebben dus nog een apart magazijn wat niet voor het publiek toegankelijk is...:?
Verder toch een mooi museum, ook de andere afdelingen zijn de moeite waard.
De Schlumpf-collectie in Mulhouse ken ik niet, ik ga eens zoeken op het net.
Laatst bijgewerkt door 404 op 24 jul 2004, 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 24 jul 2004, 22:04

Ik ben twee jaar geleden in Mulhouse geweest.

Het is een prachtig museum als je van Bugatti houdt. Daar staan er echt talloze van. Ook die grote limousine met bijna manshoge banden... Ik ben het type even kwijt... :oops:

Ook staan er wat Race Maserati's en Ferrari's uit de jaren '50...

Peugeots kan ik me niet meer herinneren. Die zullen er echter ook ongetwijfeld staan...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Gilletti » 24 jul 2004, 22:30

Voor de duidelijkheid, het gaat dus om twee musea die relatief dicht bij elkaar staan.
* l'Aventure Peugeot in Sochaux (daar zijn Ton, Hans en 404 geweest)
* Schlumpf Collection in Mulhouse (waar Jeetje is geweest)
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 03 aug 2004, 19:41

Heejuu mensen,
en in zuid-oost Frankrijk, wie weet daar nog leuke Peugeot objecten?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 03 aug 2004, 19:47

404 schreef:Ze hebben dus nog een apart magazijn wat niet voor het publiek toegankelijk is...:?


Dat heb ik inderdaad wel eens in een autoblad gelezen.
Het schijnt dat ook restvoorraden van wagens uit bijzondere series die nooit helemaal uitverkocht zijn daar ook staan. Destijds stonden er zo nog 3 205 Turbo-16's op een baasje te wachten. :shock:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor MarcelB » 04 aug 2004, 13:17

Ik ben in beide musea geweest, in het peugeot museum zelfs al meerdere keren. Ze zijn allebei zeker de moeite waard om te bezoeken. Het Schlumpf museum is een algemeen automuseum, maar er staan verscheidene, ook zeldzame Peugeots. Tja en dan het Peugeot Museum, die moet je zeker een keer gezien hebben, dan weet je ook gelijk wat Peugeot allemaal gemaakt heeft. Er is ook een hal met restauratie opjecten, alleen dat is helaas verboden toegang voor bezoekers.

Als je er in de buurt bent dus zeker de moeite waard voor een bezoek.

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Steven » 04 aug 2004, 14:47

Ik heb enkele jaren geleden, nog voor de uitbreiding van het museum, een bezoek kunnen brengen aan de reserves van het museum. 't Was wel indrukwekkend om de honderden oldtimers, waarvan vele in niet gerestaureerde staat. D'er was ook een hele ruimte met bromfietsen. Nu is het museum een stuk vergroot en weet niet waar die reserve nu onderdak gevonden heeft.
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

musea

Berichtdoor vreugden » 21 aug 2004, 09:10

In 2003 heb ik beide musea bezocht. Het Peugeotmuseum in 2001 ook al een keer. (soort bedevaartreis).
Beide musea zijn beslist de moeite waard. Het museum van de gebroeders Schlumpf moet je echt niet overslaan, daar staan wel heel erg veel interessante auto's.
Het Peugeotmuseum is niet alleen gericht op auto's, ook de andere produkten staan daar uitgestald. Verder een ruime keuze in allerlei Peugeot prullaria en schaalmodellen in de winkel.
Oftewel zoals vaak vermeld bij reizen: beide musea zijn het omrijden waard!

Overigens is er in Mullhouse ook nog een treinenmuseum dat de moeite waard is. Staat een trein die door Bugatti ontworpen is.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor jesse » 21 aug 2004, 13:19

Ik ben net terug van een rondje vakantie.
We zijn met onze j7 ook langs het peugeot museum gereden. Zeker de moeite waard, leuk om al die gereedschappen en de historie ook eens te zien. Natuurlijk waren de auto's het hoogte punt. Voornamelijk om te zien hoe de modellen evolueren van koets tot moderne auto. Jammer dat er geen j7 of een d3a bij stond. De recentere auto's waren vooral luxe of rally wagens. Leuk dat er ook de ster uit de film taxi stond, wel erg plastic maar dat is op het grote witte doek niet te zien.

Wanneer je toch in de buurt bent en je houdt ook van archtectuur, moet je zeker langs Ronchamp. In Ronchamp staat het wereldberoemde kerkje van Le Corbusier gebouwd in 1956.
Zie bijv. http://www.demel.net/fs-ronchamp.html

De volgende keer dat ik in de buurt ben ga ik ook in Mulhouse kijken. :shock: :shock: :shock:

:D
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor vreugden » 21 aug 2004, 14:03

Inderdaad, Notre Dame du haut te Ronchamps is een wereldberoemde kerk van een wereldberoemde architect. Heb k toen ook bezocht. Een kerk met een prachtige lichtinval. Zee de moeite waard!
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor peterk » 23 aug 2004, 19:21

museum is wel aardig, wel weinig autos uit de 60, 70 en 80 jaren, Souchaix zelf een drama van een plaats geen goed restaurant en ook geen goed hotel te vinden
peterk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 aug 2004, 16:35

Berichtdoor MarcelB » 23 aug 2004, 19:38

peterk schreef:museum is wel aardig, wel weinig autos uit de 60, 70 en 80 jaren, Souchaix zelf een drama van een plaats geen goed restaurant en ook geen goed hotel te vinden


Geen goed hotel?? Dan ben je niet in Sochaux geweest.

Ben 2 keer in hetzelfde hotel geweest inmiddels en dat was gewoon goed.

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Steven » 23 aug 2004, 23:18

Is het drie-sterren hotel tegenover het museum niet goed genoeg??? Je moet veel gewoon zijn (camping zeker??)
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Hartstikke goed!

Berichtdoor Evert G.D » 26 aug 2004, 17:17

Het hotel naast het museum in Sochaux is hartstikke goed! Wij zijn daar twee jaar geleden nog geweest (met de 504). Prima kamers met ligbad, je kunt er heerlijk eten en bovendien is het vrij redelijk geprijsd. Bovendien staan er nog wat 'Peugeot-rariteiten' her en der verspreid in de lobby. Het telefoonnummer van het hotel weet ik niet uit m'n hoofd, maar als je naar het museum belt geven ze het je direct. Lekker gemakkelijk, je kunt na het ontbijt zo naar het museum lopen. Ideaal. Als ik er weer heen ga, reserveer ik er weer een kamer.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Peugeot musea in Frankrijk

Berichtdoor PEUG_FAN » 09 sep 2004, 18:56

Gilletti schreef:Wie is er al eens bij het Musée l'Aventure Peugeot in Sochaux of de Schlumpf collectie in Mulhouse geweest? Is het de moeite waard?

Misschien dat we er binnenkort in het kader van een korte vakantie "even" naartoe rijden. Het plan is om onderweg ook nog bij het voormalig circuit van Reims te stoppen.

Weten jullie wellicht nog andere bezienwaardigheden en/of leuke hotels in de buurt?


ben naar alle twee geweest en is zeker de moeite waard.
het schlumph heeft ook mooie buggati's
Avatar gebruiker
PEUG_FAN
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 15 mei 2004, 20:25
Woonplaats: WOERDEN


Keer terug naar Peugeot algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten