Gegevens 305 GT en hoeveel zijn er nog in NL

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gegevens 305 GT en hoeveel zijn er nog in NL

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 14 nov 2005, 20:05

ik zou graag willen weten of er iemand een 305 GT heeft of er een weet of zijn deze nooit in nederland geleverd ik kan mij namelijk niet herinneren ooit een GT te hebben gezien.

eigenlijk wil ik wel weten welk type 305 de forum leden in bezit hebben of hebben gehad.

Ik zal zelf het spits afbijten:

305 SR 1.6
+
305 GTX
Laatst bijgewerkt door Joliet Jake Blues op 15 nov 2005, 00:45, in totaal 1 keer bewerkt.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Hans » 14 nov 2005, 21:09

Is wel in nederland geleverd,heb er ooit eens 1 ingeruild die bijna niet te verkopen was door zijn vreselijk lelijke kleur (bleu calypso) was als ik me niet vergis eentje uit 1985.
Ben er mee op vakantie geweest toen en vond het een vreselijk fijne auto.en zeer snel(voor toendertijd)
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Idranor » 15 nov 2005, 23:41

Iemand die ik ken van het Ritmoregister werkt bij een Peugeotgarage (als ik me niet vergis) en heeft het afgelopen jaar nog een GT naar de sloop gebracht. Volgens mij was de motor aan z'n eind. in ieder geval zijn ze wel geleverd in NL, maar ik heb er lang geen meer gezien. De GTX is algemener, gok ik.

Overigens heb ik ook een 305GTX.
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Re: 305 GT

Berichtdoor wowo » 15 nov 2005, 23:48

Er staat er een te koop in .fr voor een leuke prijs;
http://www.webcarcenter.com/occasion/pe ... 30356.html

Afbeelding
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 16 nov 2005, 00:41

Er staat er een te koop in .fr voor een leuke prijs


Das dus niet in NL.
Is de GT ook na '85 geleverd/ gebouwd of is ie vervangen door de SR 1.6?
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Idranor » 16 nov 2005, 01:08

Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?! :shock:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 16 nov 2005, 23:47

Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?!


Das echt te Fout.
Doe er dan een paar mooie velgies onder.
Afbeelding
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor wowo » 16 nov 2005, 23:57

Das echt te Fout.



Hoho! Misschien spinnen ze wel! 8)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 17 nov 2005, 00:03

Hoho! Misschien spinnen ze wel!


Dat zou wel het toppunt van slechte smaak zijn. :oops:
Spinner wieldoppen kunnen maar op 1 auto: :shock:
De BMW 1serie dan heb je de ultieme "ik wil wel maar ik kan niet" wagen :mrgreen:
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor JD » 17 nov 2005, 00:26

Idranor schreef:Die Franse GT is wel erg mooi, maar wat hebben ze toch met die wielen gedaan?! :shock:


Ben benieuwd hoe de velgen er aan de andere kant uit zien, zouden die allebei nog weer anders zijn? :lol:
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Idranor » 17 nov 2005, 14:03

Ik vind de originele GTX-velgen erg mooi! Die zaten blijkbaar niet onder de GT?

Afbeelding
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Bert » 18 nov 2005, 13:31

Hieronder enige wetenswaardigheden over de vershillen tussen de 305 GT en de 305 GTX

Verschillen van de XU5S (305GT) motor modeljaar '85 en de XU9S(305GTX) motor vanaf modeljaar '85

- Cylinderblok gelijk aan de XU5J ( met aansluiting voor oliepeilsonde).
- 3 motorblokken zijn gelijk ( 205GTI - 305GT - 305GTX )
- Draaiend gedeelte :
Krukas met een slaglengte van 88mm, diameter van de drijfstanglagerkappen 50mm i.p.v. 45mm.
- Kortere drijfstang ( 143mm i.p.v 150,5 mm )
- Drijfstanglageschalen met grotere diameter: 50 mm i.p.v. 45 mm.
- Zuigers met platte kop.
- Vliegwiel met nieuwe groef voor B.D.P. (radiaal).

CYLINDERKOP:
- Grotere inhoud van de verbrandingskamer: 50,3 cub.cm i.p.v 33,3 cub.cm.
- Grotere inlaatkanalen (31 mm i.p.v. 28 mm)
- Breedte van de inlaatklepzetels verminderd ( 2,05mm i.p.v. 2,8mm )
- Uitsluitend CURTY - cylinderkoppakking

- DISTRIBUTIE:
- Nieuwe nokkenas ( lichthoogte 10,3mm)
- Kortere kleppen (*),inlaat 103,5mm i.p.v. 109,3mm, uitlaat 103,1mm i.p.v. 108,7mm
- Kleinere diameter van de inlaatklepkoppen (39,5 mm i.p.v. 40mm)

SMERING:
- Motorcarter, type XU5J (met temperatuurzender) , ook bij 305GTX

- Inlaatspruitstuk met grotere kanalen ( 31mm i.p.v. 28MM)
- Solex 34-34 Z1 carburateur met beluchting van vlotterkamer

- INFORMATIE DIAGNOSESYSTEEM:
- Sensor en diagnosestekker, type XU5J
- Olietemperatuurzender, type XU5J
- Oliedrukcontact, type XU5J

- Uitlaatspruitstuk met tussenwand , type XU5J
- Electrische motorventilator 200W
- Motorsteun , type XU9D (305D - vloeistofgevuld)

VERSCHILLEN VAN DE XU5S (305GT) motor modeljaar '84 en de XU5S motor modeljaar'85. (305GT + automaat)

Cylinderblok: voeringen met grotere dikte (6mm i.p.v. 4,5mm).
Onderlinge verwisselbaarheid: het vliegwiel van de oude uitvoering kan worden vervangen door dat van de nieuwe uitvoering op voorwaarde dat tevens de sensor en de diagnosestekker van de nieuwe uitvoering worden gemonteerd

- Cylinderkop: de breedte van de inlaatklepzetel is verminderd (2,05mm i.p.v 2,8mm)
ONDERLINGE VERWISSELBAARHEID: de klepzittingen van de nieuwe uitvoering kunnen worden gemonteerd ter vervanging van de zitting van de oude uitvoering.

- DISTRIBUTIE: Nokkenas en nokkenastandwiel zijn gepaard en mogen niet afzonderlijk worden vervangen.

- INFORMATIE EN DIAGNOSESYSTEEM:

- Oliepeilsonde , type XU5J
- Sensor en diagnosestekker, type XU5J. (beiden gelijk aan 205GTI)

- Uitlaatspruitstuk met tussenwand, type XU5J
- Koppel 14mkg DIN of 135Nm ECE bij 3250/min i.p.v 13,7mkg DIN of 132 Nm ECE bij 3750/min.

tot zover mijn wetenschap over de 305 GT en 305 GTX.
Laatst bijgewerkt door Bert op 18 nov 2005, 14:42, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Idranor » 18 nov 2005, 14:02

Oef das wel een beetje technisch voor iemand als ik Bert! Maar begrijp ik goed dat de motorinhoud van de GT gelijk is aan die van de GTX? Ik dacht dat in de GT een 1600cc motor zat?
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Bert » 18 nov 2005, 14:49

is inderdaad een beetje technisch:
moest ff zoeken maar toch de GTX erbij gevonden.
de XU5S = 1580 cc (305GT)
de XU9S = 1905 cc (305GTX)
Laatst bijgewerkt door Bert op 18 nov 2005, 15:19, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Bert » 18 nov 2005, 15:13

Gevonden !!!

305GTX
algemene gegevens van de motor:

- type: 159A (XU9S)
- plaatsing: dwars, 30gr. naar achteren gekanteld
- aantal cylinders: 4
- Boring x Slag (mm): 83 x 88
- Cylinderinhoud (cc): 1905
- Compressieverhouding: 9,3 : 1
- Min. Octaan getal: 96
- Max. vermogen bij toerental: 76kW bij 5600/min
- Max. koppel bij toerental: 159Nm bij3000/min
- Max. Toerental: 6000/min
- Cylinderkop van aluminiumlegering: Met kappen voor de nokkenaslagers
- Kleppen: kopkleppen bediend d.m.v stoters
- Cylinderblok van aluminiumlegering: onder druk gespoten
- Cylindervoeringen : nat, verwisselbaar
- Zuigers van aluminiumlegering: met zuigerpen vast in drijfstang
- Zuigerveren: 3, waarvan 1 olieschraapveer
- Gesmeed stalen drijfstangen: zonder pistonpenbussen
- Krukas: met geintegreerde contragewichten
- Distibutie: met getande riem
- Nokkenas: bovenliggend, vijfmaal gelagerd in de cylinderkop
- inlaatklep opent voor B.D.P. : -3gr.
- Inlaatklep sluit na O.D.P. : 46gr.
- uitlaatklep opent voor O.D.P. : 40gr 48min.
- uitlaatklepsluit na B.D.P. : 2gr. 12min.
- Luchtfilter : droog
- Type : AP-AC-AT 2151
- Smering: Druksmering m.b.v. tandwielpomp
- Oliefilter(metrische schroefdraad) : Purflux LS468
- Max. inhoud van het motorcarter : 5Ltr
- Benzinepomp : mechanisch, met membraan
- Carburateur (solex)34/34 Z1, gemerkt 381
- Koeling : Centrifugaalpomp + electrische koelventilator
- Totale inhoud van het koelsysteem : 6,7 Ltr
- Radiateur : Aluminium koelblok
- Ventilateur : electrisch
- Stroomverdelerkromme : C001 , D001
- Vaste vooronsteking : 10gr.
- Bougies met conisch afdichtvlak : Bosch H6DC, Champion S279YC, Peugeot CC8

Zo dit is weer heel wat info voor vandaag :wink: ik hoop dat jullie er iets aan hebben, en misschien werkt het wat onduidelijkheden weg over de verschillende motoren. Deze info heb ik gekregen in ik denk 1985 ( het laatste jaar dat ik in de garage werkte.) tijdens een technische cursus in utrecht (uraniumweg)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 18 nov 2005, 18:22

Leuk die technische weetjes.
Ik heb de Vraagbaak ook :mrgreen:

Maar toch ff back to the point,
Wie hier heeft er een 305 GT (gehad)
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 18 nov 2005, 21:49

Weer wat gevonden.
Volgens de vraagbaak P.H.Olving op pagina 28:
De 1580cc en de 1905 c motoren zijn constructief aan elkaar verwant. De 1580cc-motor (type 171 (XU5s) of B1A (XU51C)) werd het erst in de 305 GT ingebouwd. Later kwam de 305 Automatic met de zelfde motor, evenals de 305 SR in 1986, die de 305 GT opvolgde.

Dus de GT is tot en met Model jaar 85 geleverd daarna vervangen door de SR 1.6 die ik heb.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Idranor » 18 nov 2005, 22:30

Is uberhaupt bekend of er nog GT's zijn in Nederland? Blijkbaar zijn ze dun gezaaid, misschien een beetje op de achtergrond gedrongen door de GTX?
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Bert » 19 nov 2005, 11:08

dit is niet uit de vraagbaak hoor, heb ik echt op tijdens een cursus bij de importeur uitgereikt gekregen
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Idranor » 19 nov 2005, 15:29

Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!

Bovendien worden we afgeleid van waar het in dit topic om gaat: hoe staat het met de 305's GT in Nederland?
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 20 nov 2005, 02:21

Idranor schreef
Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!

Bovendien worden we afgeleid van waar het in dit topic om gaat: hoe staat het met de 305's GT in Nederland?


Ik heb ook al een keer getracht he Topic terug te brengen en IDD heeft iemand de topic naan veranderd het gaat mij eigenlijk niet om techniesch gegevens al is het wel interessant,maar daar heb ik een Vraagbak voor.

Bert schreef
dit is niet uit de vraagbaak hoor, heb ik echt op tijdens een cursus bij de importeur uitgereikt gekregen

Ik wilde je niet beledigen hoor ik wilde alleen maar ff zeggen dat het vrij Off-Topic was.

Het gaat er dus om of er nog 305 GT's in NL zijn
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Gilletti » 20 nov 2005, 03:12

Idranor schreef:Zit iemand nou weer al die topictitels te veranderen? Lekker handig hoor, ik kan die interessante draadjes amper terugvinden!


Hoezo "weer"?
Wat een drama zeg. :roll:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 20 nov 2005, 11:35

Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

:D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 20 nov 2005, 13:01

JT schreef
Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

Ik persoonlijk niet hoor :D maar het is wel verwarrend zeker als je gefixeert bent op een titel en die staat er ineens niet meer bij.

En de titel Klopt niet :x

Het gaat er dus om of er nog 305 GT's in NL zijn

Leuk die technische weetjes.
Ik heb de Vraagbaak ook

Maar toch ff back to the point,
Wie hier heeft er een 305 GT (gehad)
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Gilletti » 20 nov 2005, 13:24

JT schreef:Zijn jullie nu allemaal op je p.. getrapt????

:D


Nee.

Ik ben het er mee eens dat door de wijziging van topic titel het nu niet meer de lading dekt waarvoor het topic eigenlijk om begonnen is.

Echter als je "Berichten sinds laatste bezoek" aanklikt heb je direct alles wat nieuw is, dus ik zie echt niet in waarom het niet meer terug vinden een probleem zou zijn. En ook als je de sectie 305 opent dan staan de recentste topics bovenaan.

Ben overigens ook niet degene die in het eerste geval aan het topic heeft lopen sleutelen.
Om iedereen gerust te stellen heb ik het dit keer wel gedaan.
Hopelijk kan men het nog terug vinden... :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Volgende

Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten