armschokbrekers 403

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

armschokbrekers 403

Berichtdoor Ernie » 17 nov 2005, 23:06

Hoi Peugeot vrienden,

Sinds kort heb ik een Peugeot 403 en nu heb ik begrepen dat de armschokbrekers vaak olie lekken. Graag zou ik dus het oliepeil van de schokbrekers willen controleren en zonodig bijvullen. Weet iemand hoe dit moet en welke olie je het beste kunt gebruiken? bij voorbaat dank voor je reaktie! :D :D

Groeten,
Ernie.
Avatar gebruiker
Ernie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 aug 2005, 21:26
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor RondeB » 28 nov 2005, 22:53

hierover zal je in de boeken niet veel vinden..
peilcontrole: zorg dat de auto goed vlak staat , draai de dop bovenop de schokbreker los en kijk of de olie tot net iets onder de armas staat. Vul zonodig bij met gewone schokbreker olie bv. van een krik.
Dit was de makkelijke uitleg....
praktijktip : Maak eerst de omgeving van de dop goed schoon, modder en troep in de schokbreker betekend direct inwendigeschade/lekkage. Fabriceer een passende sleutel voor de dop , ik heb er een gemaakt door een grote moer op een oude dopsleutel te lassen. Nu kan je voldoende kracht leveren om de dop los te draaien.Begin niet te klooien met beitels enz om de dop los te krijgen, dit geeft alleen maar meer problemen. .
Wat te doen bij grote lekkage langs de armas: .... niks , andere kopen... als je ze kan vinden.. revisie is voor een gewone hobbyist niet goed te doen en losse onderdelen zijn niet makkelijk te vinden.
Is de lekkage niet al te groot of twijfel je aan de goede werking doe dan 't volgende..
Behandel de bevestigingsbouten/moeren met wd40 roestoplosser en een staalborstel zodat de draaduiteinden weer netjes schoon zijn. de bouten zijn namelijk lang en door ouderdom/corrosie snel te torderen/af te breken. Maak ook de bevestiging op de fusee goed schoon.
draai alle bouten los (let op de stand van de remslanghouder, deze moet zo weer terug komen bij montage) en neem de schokbreker af.
zet de schokbreker in de bankschroef en controleer het silentblock van de fusee bevestiging, speling op de armas, en de werking door over het hele draaibereik de arm op en neer te bewegen, dit moet ietwat zwaar gaan. Indien er een stuk "vrije"weg in zit is er te weinig olie in of is de zuiger niet goed. Zit er speling op de armas, helaas gooi maar weg dat ding, is 't silentblock kapot/twijfelachtig uitpersen en vernieuwen (belangrijkonderdeel!!)
Vul olie bij onder constant op en neer bewegen van de arm, zo komt eventuele de lucht uit de cilinder. vul niet meer bij dan tot net onder de armas... Is de werking maar matigjes kan je nog proberen of de klepjes in de zuiger misschien vast zitten door oude olietroep. Ik deed dit door wat olie warm te maken en hiermee te spoelen onder constant op en neer bewegen...
Tot slot als laatste probeersel : giet er gewoon dikkere olie in.....
succes ermee....
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

armschokbrekers 403

Berichtdoor Ernie » 05 dec 2005, 22:27

Beste RondeB,

Bedankt voor je reaktie, ik zal ermee aan de slag gaan zodra ik tijd heb...


Groeten,
Ernie.
Avatar gebruiker
Ernie
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 aug 2005, 21:26
Woonplaats: Wijchen

Armschokbrekers 403

Berichtdoor 403B-1963 » 11 feb 2006, 20:40

Ik heb een tijdje terug in "Le Lion" (No. 122 januari/februari 2005 ) het clubblad van de 3 peugeot verenigingen (APH , 404 vereniging en PCN) een artikel over het bijvullen van olie in armschokbrekers geschreven. De olien die voorgeschreven zijn zijn de volgende: tm circa 1962 Mobilshoc (van Mobil) en daarna Esso oleofluid 40 EP of Univis 40. Zijn allemaal moeilijk verkrijgbaar. Een goed alternatief is Shell Tellus 46 of de iets dunnere Tellus 38. (of vergelijkbare van andere merken). Oliepeil bij voorschokbrekers: 28mm onder onderrand vulopening. Bij achterschok-brekers (oudere modellen t/m 1960) tot aan de onderrand van de vulopening. Na 1960 zijn achter telescopische schokbrekers gemonteerd. Hopelijk heeft iemand iets aan dit artikel.
Is het geen idee om van een van de 3 verenigingen lid te worden? Bij de leden en in de magazijnen zijn schatten aan informatie te vinden en ook het gezoek naar onderdelen behoort vaak tot het verleden.

Groeten Bert
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten