Kleppen stellen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kleppen stellen

Berichtdoor Peter van den Bosch » 07 nov 2005, 21:01

Sinds vandaag hoor ik denk ik de kleppen nogal hard tikken, wordt het tijd ze af te stellen? 't is vooral bij het optrekken, als de motor vermogen moet leveren, daarna is het vrijwel weg.

Groetje: Peter.
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor Mark » 07 nov 2005, 23:28

'Als je ze niet wil vermooren, moet je ze horen', is mij wel eens verteld... of anders gezegd: beter dat je ze hoort omdat ze iets teveel speling hebben, dan te weinig speling. Maar stellen is natuurlijk het beste. En niet zo heel ingewikkeld, maar dat heb ik niet echt uit eigen ervaring.

Sure dat het de kleppen zijn en geen pingelen/kloppen, omdat je zegt "vooral bij optrekken", want dat is wel heeeeel slecht voor je motor? :shock:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Peter van den Bosch » 08 nov 2005, 09:03

Beste Goudenleeuw,

Het is geen pingelen of kloppen gelukkig. Dus kleppen stellen is de beste remedie?

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor Malle Pietje » 08 nov 2005, 10:23

wat is pingelen of kloppen dan? Lijkt me ernstig! En dat kleppen stellen, dat lijkt me ook wel zinnig om eens te doen voor de volgende grote beurt. Zal wel in de haynes geschreven staan, maar nog goede tips., ook voor de topicstarter?>
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Bert » 08 nov 2005, 10:49

kleppen stellen gebeurt bij een koude motor ( een motor behoort koud te zijn als hij minimaal 6 uuur heeft stilgestaan)
de klepspeling is :

inlaat : 0,10mm
uitlaat : 0.25mm

de volgorde van kleppenstellen is ook zeer belangrijk :
uitlaatklep 1 geheel open inlaat 3 en uitlaat 4 stellen
uitlaatklep 3 geheel open inlaat 4 en uitlaat 2 stellen
uitlaatklep 4 geheel open inlaat 2 en uitlaat 1 stellen
uitlaatklep 2 geheel open inlaat 1 en uitlaat 3 stellen

Pingelen is het ontsteken van het benzinemengsel VOOR dat de bougie vonkt
daardoor krijg je in de cylinder een "botsing" van 2 vlamfronten en dat veroorzaakt dus een soort van ratelend/tikkend geluid en dat hoor je o.a. als de motor zwaarder moet gaan trekken. dit kan veroorzaakt worden door o.a. een verkeerd ontstekingstijdstip, koolaanslag in de verbrandingsruimte
dit is wat ik er ong. over kan vertellen, mocht ik iets vergeten zijn dan kunnen andere forumleden misschien nog een aanvulling of verbetering geven.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mark » 08 nov 2005, 22:48

Oorzaak van pingelen kan ook zijn benzine met een te laag octaangetal [hoewel we het dan over kloppen hebben, octaangetal bepaalt immers de klopvastheid van benzine? helemaal zeker ben ik er ff niet van], dus 95 terwijl de auto liever 98 lust. Door bijregelen van ontstekingstijdstip is dat soms op te lossen, maar dat is beperkt. Moderne auto's doen dat bijregelen overigens vaak automatisch. Mijn Volvo 850 drinkt alles vanaf octaan 91. De pingelsensor neem evt. pingelen waar en stuurt de elektronische ontsteking bij.

Gevolg van die botsende vlamfronten kan bijvoorbeeld zijn dat er stukken uit een zuiger geslagen worden. En da's ernstig dus.

Voor meer over octaangetallen zie deze topic: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=531
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Bert » 08 nov 2005, 23:31

sluit ik mij helemaal bij aan, dat van de moderne auto's neem ik zonder meer aan. Daar ik al 20 jaar uit het vak van automonteur ben weet ik daar nix meer van af (helaas)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Peter van den Bosch » 13 nov 2005, 19:34

Als ik de kleppen moet stellen, behoort de motor koud te zijn. Dus als ik de motor start (de motor is dan koud) hoor ik de kleppen ook harder tikken?

Groet: Peter. :?:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor Bert » 13 nov 2005, 22:40

in principe wel, maar in de praktijk valt dat best wel mee.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Peter van den Bosch » 19 nov 2005, 18:33

Vandaag zijn de kleppen gesteld, maar het tikken had een verrassende reden; er ligt een pakking uit, tussen het motorblok en het spruitstuk, dus vandaar het harde "tikken", vooral bij koude motor. Dus ben ik al begonnen met inspuiten met kruipolie op de vele moeren die tzt. los moeten.

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Berichtdoor JT » 20 nov 2005, 11:52

Is een geruststellend gevoel hè, als je weet waar het zit!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Peter van den Bosch » 21 nov 2005, 18:28

Dat kun je wel zeggen, ben weer gerust gesteld, en krijg alweer iets te doen.

Groetje: Peter. :wink:
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten