Gele of witte koplampen?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gele of witte koplampen?

Berichtdoor Idranor » 19 nov 2005, 19:29

Veel oudere Peugeots hebben gele koplampen in plaats van witte. Waarom is er dit verschil? En is er hierin een lijn te trekken? Ik bedoel: is er een jaar in welke Peugeot is overgegaan naar witte koplampen of verschilt dat per model of uitvoering?

En waarom heeft mijn 305 geen gele koplampen, ik vind dat wel karakteristiek! :wink:
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Gilletti » 19 nov 2005, 19:35

Franse auto's (auto's die dus in Frankrijk zelf rondreden) hadden vroeger gele verlichting. In NL is dat nooit gewoon geweest.
Had ook met wetgeving te maken. Ergens in de jaren 80 is geel in Fr. geloof ik afgeschaft.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor pp » 19 nov 2005, 19:57

sterker nog, nergens meer te krijgen, tenzij iemand een adres weet????
:mrgreen: :mrgreen:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Idranor » 19 nov 2005, 20:21

Maar het zijn niet alleen origineel Franse auto's die in Nederland rondrijden met gele koplampen. Waarom reden (en rijden) er dan in NL toch wagens met gele koplampen rond?
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor pp » 19 nov 2005, 20:51

omdat het "nostalgisch"is, en voor 1980 mocht het geloof ik, dus auto;s voor bepaalde datum is toegestaan, nadien niet meer, heb er ooit een boete voor gekregen( met een Volvo :( :evil: )
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Hans » 19 nov 2005, 20:55

Had inderdaad voor mijn Citroen ook gele koplampem willen hebben maar kan ze ook nergens meer vinden.Dan maar wachten tot Frankrijk aankomende zomer.Neem tenminste aan dat ze daar nog wel te krijgen zijn.
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Idranor » 19 nov 2005, 21:10

Ja het is zeker nostalgisch en daarom wil ik ze ook wel voor m'n 305. Als het tenminste origineel is want ik wil m wel origineel houden.

Maar ik krijg het idee dat er zowel auto's met witte als auto's met gele koplampen zijn geimporteerd destijds. En daarvan rijden er nog enkelen rond heden ten dagen. Klopt dit of niet?

Ik zou het wel flauw vinden als je nu een boete kunt krijgen als je 504 voorzien is van gele koplampen. Waarschijnlijk zal het voor bepaalde jaren wel mogen en voor andere niet, net zoals een derde remlicht voor auto's van bepaalde bouwjaren niet verplicht is.
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor knutsul » 19 nov 2005, 23:28

Karel Verhoeven heeft ze volgens mij gewoon op voorraad,
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor pp » 20 nov 2005, 00:17

op http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=3445 staat het volgende>


De gele kleur is beter. In het licht van de Franse koplampen wordt alles dat wit is geel. Zo worden de witte lijnen op het asfalt geel. Voor het oog geeft de combinatie geel-zwart een hoger contrast dan wit-zwart. Dat komt doordat het oog het gevoeligst is voor geel. Dit is de reden dat ook in Nederland steeds meer auto's rondrijden met zogenaamde 'gold'-halogeenlampen.

Ron de Groot, Amsterdam

Een gele lamp is meestal een witte lamp met een geel glaasje ervoor dat andere kleuren tegenhoudt. Het nadeel is duidelijk: een gele koplamp geeft minder licht dan een even sterke witte. Maar daartegenover staat een belangrijk voordeel: geel licht is minder verblindend en vermoeiend voor de ogen.
Welke kleur het beste is, hangt af van de toepassing. Bij dimlicht vinden sommige automobilisten de gele verlichting prettiger, omdat het de ogen bij lange nachtelijke ritten minder vermoeit. Maar de meeste mensen geven de voorkeur aan de hogere lichtopbrengst van het witte licht. Nadeel is dat de tegenligger in bochten en op hellingen eerder verblind wordt. Bij dimlicht is er dus geen eenduidige keuze voor de beste kleur.
Bij groot licht is de keuze duidelijker: wit is daarvoor het beste. Het nadeel van verblinding speelt hier geen rol. Op het moment dat we een tegenligger zien, moeten we het licht immers dimmen.
Voor aparte mistlampen valt de keuze weer anders uit. Deze lampen geven een stralenbundel die breed en aan de bovenkant scherp afgesneden is. Dit om de 'witte muur' te voorkomen, die ontstaat wanneer het licht van de koplampen door de mist wordt gereflecteerd. Geel licht is daarbij de beste keus. Het gevaar van zelfverblinding wordt erdoor verminderd.

Django Mathijsen, Geleen

Menselijke ogen zijn het gevoeligst voor geel licht. Maar daar heeft de gele kleur van koplampen niets mee te maken. Door het gele filter geven Franse koplampen als geheel minder licht dan de Nederlandse.
Ook is er geen verschil tussen geel en wit in de doordringing van mist. De mistdruppeltjes zijn zo groot dat alle kleuren licht even effectief worden tegengehouden. Alleen bij heel kleine deeltjes, zoals bij luchtverontreiniging, weet geel licht beter door de rook heen te dringen. In de andere gevallen is geel licht even goed zichtbaar als wit.
Wel is er een belangrijk psychologisch verschil bij mist. De afwijkende gele kleur steekt beter af tegen het witte daglicht. Wie iets geels ziet, weet daardoor dat het een auto is. Voor de politie is het handig om de nationaliteit van een auto te kunnen herkennen aan de kleur van de koplamp.

Leon Poels, Maastricht

De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of - zoals mijn vader me vroeger vertelde - een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan 's nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.

Gee van Duin, Amsterdam

Tijdens de vroegere Monte Carlo rally's reden de auto's vaak in sneeuw en mist. Men plakte de lampen wel eens af met kranten om het licht meer te spreiden, zoals bij mistlampen. Vergeelde kranten leken een beter zicht te geven dan nieuwe, witte exemplaren. De gele lampen zijn dus bedoeld om in de mist te rijden.

Jan Willem Broekema, Leiden

BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Emile » 21 nov 2005, 09:12

Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.
Avatar gebruiker
Emile
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 28 sep 2005, 13:06
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Steven » 21 nov 2005, 09:22

Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor deVreugd » 21 nov 2005, 12:59

Bij de 404 zitten de stadslichten ook apart, en bij mij zijn die wit, terwijl de koplampen geel zijn. Ik heb er bij de laatste keuring geen opmerking over gehad. Kijken wat ze deze maand zeggen...
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Emile » 22 nov 2005, 08:55

Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.
Avatar gebruiker
Emile
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 28 sep 2005, 13:06
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Marcel » 22 nov 2005, 13:31

Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


Volgens mij hebben ze de APK regels verkeerd geïnterpreteerd.

Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.


Aan de achterzijde was het geen probleem geweest.
Ze moesten je wel hebben he :wink:

alle regeltjes op : http://www.3vo-flevoland.nl/Wetgeving/02%20Personenauto.htm
Laatst bijgewerkt door Marcel op 23 sep 2006, 06:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Berichtdoor Steven » 22 nov 2005, 13:35

Emile schreef:Ik had hetzelfde probleem bij de laatste keuring ook met mijn andere auto.
Dar zaten rode reflectoren op de voorbumper. Die moesten er voor de APK af werd mij door de garage meegedeeld.


Rode reflectoren zijn ook in België verboden vooraan een voertuig, witte zijn wel toegestaan
En voor de lichten staat duidelijk in de wetgeving dat voorlichten wit of geel mogen zijn, en daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen jaartallen, maw ook een nieuwe wagen mag gele voorlichten hebben.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Idranor » 01 jan 2006, 15:41

Ik heb m'n gele koplampen! Hier zit een auto-onderdelenwinkel die nog een voorraadje heeft! Zal wel effe een fotootje plaatsen binnenkort.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor pp » 01 jan 2006, 15:43

adres zou ook welkom zijn!!! :idea: :D
zijn het halogeen of gewone ??
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Arjo » 02 jan 2006, 20:50

Steven schreef:
Emile schreef:Ik had bij mijn J7 ook gele koplampen gedaan.
Maar die zijn bij de APK weer vervangen door witte.
Bij navraag bleek dat je geen twee kleuren licht aan de voorkant mag voeren. Aangezien de stadslichten appart zijn en wit moeten de koplampen ook wit zijn.


ik België is dit wel toegestaan hoor, al onze oude Peugeot's hebben gele lichten met aparte witte stadslichten.


Ik rijd behalve mijn 306 met geel licht al bijna 17 jaar Citroën GS/GSA voorzien van gele lampen. Zowel bij invoer bij de RDW als de APK nooit op en aanmerkingen gehad. Volgens mij heb je alleen te maken met afkeur als je 1 wit en 1 geel licht monteert.
Je roule Trois Cent Six Cabrio 1.8i toutes les jours!
Arjo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 feb 2005, 21:36

Berichtdoor Jerroen » 02 jan 2006, 21:36

Ik heb eventjes met gele lichten gereden maar ben weer overgestapt naar de vertrouwde witte lampen. Enerzijds omdat de gele lampen niet goed pasten wat de tegenliggers niet fijn vonden plus dat ik een witte auto heb en ik vind gele lampen daar niet echt op staan.. (witte auto, gele koplampen en witte stadslichtjes.. brrr)
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Idranor » 02 jan 2006, 22:26

pp schreef:adres zou ook welkom zijn!!! :idea: :D
zijn het halogeen of gewone ??


Gewoon H4. Het bedrijf zit in De Kwakel/Kudelstaart. Maar deze gele H4 lampjes blijken nog op veel meer plaatsen te krijgen te zijn, zie ook het topic bij "onderdelen".
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Idranor » 07 jan 2006, 01:08

Ik heb er eens op gelet wat voor auto's er nu met gele lampen rijden. Het zal niemand verbazen dat het vooral oude Citroens zijn die met gele lampen rijden. 2CV, DS, CX, GS (ja ik zag er gisteren eentje rijden!) en ook sommige AXen rijden ermee. Verder rijden ook sommige vrachtwagens met geel licht.
De overige gele lampen zitten op de meest uiteenlopende wagens, van Ford Focus tot VW Polo en Nissan Micra. De ongeveer 10 auto's met gele lampen die ik de afgelopen week zag zaten aan de bovenstaande auto's.

Toevallig deze week nog geen Peugeots met gele koplampen gezien...
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

geel

Berichtdoor Edzo » 07 jan 2006, 02:10

Heb een tijdje gele lampen gehad in mijn 405.
Dat waren H4 lampen met geel kapje.
Heb ze eruitgehaald omdat ik op vakantie ging naar een land waar geel niet mocht.....en kwam er toen achter dat witte H4's toch een beetje meer licht geven. Geel is trouwens wel rustig aan de ogen.

Groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

toch maar weer 'retro'......(fotootjes)

Berichtdoor Edzo » 12 jan 2006, 19:26

Toch maar weer gele lampjes......vind ik toch apart :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding


Jah jaaah......... :shock: ik had 'm eerst wel even moeten wassen zekers???
Maar na 1 dag hier, ziet-ie er weer zo uit... :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor MarcelB » 22 sep 2006, 21:47

Vandaag ook ff gele H4 lampjes geplaatst in mijn GTI. Ik had al gele verstralers (besteld via de dealer), dus nu is het mooi één geheel.

Afbeelding

gr. Marcel
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Dave » 23 sep 2006, 13:58

Zorgen gele lampen niet voor een beter zicht bji mist en hevige regen, meende dit eens ergens gelezen te hebben...
Dave
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 20 sep 2006, 23:10
Woonplaats: Merksem

Volgende

Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten