trage 306 s16

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

trage 306 s16

Berichtdoor worstenbroodje » 21 nov 2005, 23:53

Hoi
Ik heb een bovenstaande peugeot.
ik las dat deze auto 155 pk hoort te hebben.
Hier merk ik niks van.
Als ik vanuit lage toeren probeer weg te komen en het gaspedaal vol indruk, geeft de motor geen vermogen. vanaf de 5000 toeren komt het vermogen een beetje, maar volgens mij moet er meer in zitten. Verder loopt de motor als een zonnetje. starten, stationair lopen, en ronken zoals het hoort. Heeft iemand hier ervaring mee?
Komt het vaker voor met deze auto's?
het is net alsof de benzine niet doorkomt..
worstenbroodje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:22

Berichtdoor Maarten Deen » 22 nov 2005, 19:47

Dat is de 2.0 16V die ook in de Citroen ZX 16V zit. Ik haal dit dus even uit de ZX Haynes manual.

Er zijn twee inlaattrajecten voor de luchttoevoer. Een lange smalle voor lage toeren en een korte brede voor hoge toeren. In het inlaatspruitstuk zit een vlinderklep in elk inlaatkanaal die ervoor zorgdraagt welk toevoerkanaal wordt gebruikt.
Ik kan me indenken dat als deze klep in de "hoge toeren" stand blijft staan je geen goede vulling bij lage toeren krijgt en daardoor geen vermogen.
Specifiek: onder 1800 1/min en boven 5080 1/min wordt het lange kanaal gebruikt. Dus stationair en bij hoge toeren heb je het korte kanaal.

Het geheel wordt gestuurd door de ECU en vacuum.
Om het te controleren moet je langzaam het toerental ophogen en kijken of de stangetjes die de vlinderkleppen bedienen ook daadwerkelijk bewegen. Zoals gezegd: bij 1800 1/min moet dat gebeuren.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten