Koelwater en/of motorprobleempje

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelwater en/of motorprobleempje

Berichtdoor jorritvijn » 19 nov 2005, 20:34

Ik heb een technisch vraagje...
Na wat geklus heb ik mijn busje aan de praat gekregen maar nu gooit hij na plus/min vijf minuten zijn koelwater uit het overloopje boven op de radiator eruit. Ik heb al geprobeerd de thermostaat eruit te halen maar dan gebeurt hetzelfde.
Is mijn koppakking lek of zou het iets anders kunnen zijn??

De radiator is wel net pas erop gezet (tweedehands) en de snaar van de ventilator staat superstrak!! Dus wellicht is dat ook niet ideaal.

Bij voorbaat dank Jo7Vi
jorritvijn
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 aug 2005, 18:04
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor JT » 20 nov 2005, 11:50

Dat euvel heb ik ook gehad.
En idd was toen mijn koppakking lek. Maar dat kun je testen, je kunt kijken of er troep in je koelwater komt en je moet kijken of je olie ook echt olie blijft of mayonaise wordt.

Het is natuurlijk een normaal proces dat het koelwater uitzet. Als de overloop minder druk aankan dan normaal is, dan gooit ie natuurlijk ook water eruit.

Maar als je de radiator te vol doet met water, dan zal ie de eerste keer altijd water eruit gooien.

Heb je überhaupt het koelsysteeem al eens schoongemaakt? Ook als je pakking eraan is en je een nieuwe moet gaan plaatsen moet je die toch een keer schoonmaken. Koop bij de automaterialenhandel zo'n schoonmaakproduct en werk er dat doorheen volgens de gebruiksvoorschriften. Daarna is het 't beste om er koelvloeistof in te doen ipv water, de eigenschappen van dat spul zijn veel beter. Maar dat is dan tch een gokje, als je pakking kapot is vervuil je direct je koelvloeistof weer, dus testen met water is dan een optie...


Maar ik ben geen expert! Heb alleen één keer een koppaking kapot gehad.
En ik heb met een andere auto rondgereden met water ipv koelvloeistof. In die laatste situatie liep de temperatuur telkens tegen het rood aan en is de kans op het krijgen van een defecte pakking natuurlijk veel groter!
Heb toen schoongemaakt en koelvloeistof gebruikt en sindsdien staat de temperatuurmeter onder alle omstandigheden ferm in het midden...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 22 nov 2005, 11:25

Komt er echt water uit of stoom? Ik heb namelijk een soortgelijk probleem gehad. ook een lekke koppakking. Radiator er meerdere malen vanaf gehad en weer opnieuw gevuld. De eerste keer kwam er weer stoom uit de radiator. Wat bleek. Hij was juist te weinig gevuld! Dan wordt de motor snel heet en gaat het beetje water dat er in zit meteen verdampen. Ik heb onderweg nog meer water bijgevuld en het probleem heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.
Ik zit nu overigens wel met een ander probleem...de kachel doet het niet. Nog niet aan toe gekomen om te controleren of er wel water door de kachelradiator gaat, maar omdat het nu toch kouder wordt en ik het water nog moet vervangen met koelvloeistof, kan ik de kachel meteen controleren.

In ieder geval succes!!

Groeten,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor jorritvijn » 23 nov 2005, 13:54

Tja, ik heb wel net de radiator vervangen dus al het koelwater was eruit.
Maar hoeveel water gaat er ongeveer in dan?? zoiets als vijf liter of eerder tien??
Wellicht zou het dan toch aan te weinig water kunnen liggen.
Wat er gebeurt is dat er meer stoom uit komt maar toch ook wel wat water. Maar vooral stoom en geborrel!!
jorritvijn
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 aug 2005, 18:04
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor JT » 23 nov 2005, 19:13

Ziet je olie er nog goed uit?

Reinig het koelsysteem, potje kost 15 euro en 2 uur werk....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jorritvijn » 23 nov 2005, 23:42

De olie leek altijd nog wel goed, dus dat is op zich positief. Wat wel gek is, is dat er lucht uit het kleppendeksel leek te komen. En dat koelwater lozen lijkt verdacht veel op overdruk... Ik weet er het fijne echter niet van.
Maar het is allemaal wel oud, en hij staat al 5 jaar stil. Wellicht werkt de waterpomp niet naar behoren. Hoe maak ik precies het koelsysteem schoon??
jorritvijn
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 aug 2005, 18:04
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor JT » 24 nov 2005, 19:42

Je koopt een pot troep, lees de gebruiksvoorschriften, normaal: pleur je in de radiator, warmworden, half uurtje warm houden, leeg laten lopen, schoonspoelen, schoonspoelen, schoonsploelen, koelvloeistof erin, klaar!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jorritvijn » 01 dec 2005, 16:45

Ach ik denk dat ik de moeite maar niet meer neem en de boel de boel laat. Zonder kenteken kom ik toch nergens, dan is hij beter als donor...snik!
Op marktplaats heb ik een plaatje gezet voor wie interesse heeft!

groet J7V
jorritvijn
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 14 aug 2005, 18:04
Woonplaats: amsterdam


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron