met 80 de berg op

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

met 80 de berg op

Berichtdoor Kappert » 28 nov 2005, 20:13

Beste Peugeot liefhebbers,

sinds kort ben ik ook eigenaar van een Peugeot!
Een prima uitziende 205 uit 1997, maar helaas heb ik nogal wat probleempjes.

Als ik snel rij, dat wil zeggen 120 op de vlakke weg, dan gaat het lampje van de oververhitting branden. Wanneer ik berg op rij, kan ik zelfs max. 80 halen zonder dit lampje te zien branden.

Momenteel zit ik voor mijn studie in Duitland (Trier) en moet ik iedere dag 130 km woon-werk verkeer afleggen. Ik heb zelf niet zoveel verstand van auto's en vrees dan ook (zeker met mijn slechte duits) afgezet te worden bij de lokale werkplaats. Vandaar mijn vraag: Kan iemand mij advies geven wat het zou kunnen zijn?

Zelf heb ik het idee dat het wel eens een electrisch massa probleem kon zijn en geen motorisch probleem, maar dit is alleen een gok. Ik kom op deze gok doordat het net nieuw vervangen knipperlicht het nu al weer heeft begeven en ik 1 maal mijn achterruitenwisser simpelweg niet aan kreeg.

Maar aan de andere kant is de relatie tussen het branden van de oververhitting en het veel vermogen vragen van de auto overduidelijk.

Koelvloeistofpeil blijft constant, wanneer het lampje brandt en ik neem gas terug, dan gaat hij knipperen en uit eindelijk weer uit...

Wie helpt me uit de brand? :wink:

Al vast bedankt voor je reactie,

Jan Kappert
Kappert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 nov 2005, 23:17

Berichtdoor Kappert » 28 nov 2005, 20:27

Extra info:

In nederland ben ik al met dit probleem bij mijn garage geweest, zij konden mij vertellen dat het geen koppakking probleem is en dat de ventilator het nog goed deed.

Daarnaast doet de verwarming het ook prima....

vriendelijke groet,

Jan,

die morgen wederom door vrachtauto's de berg opgeduwd gaat worden :(
Kappert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 nov 2005, 23:17

Berichtdoor folkert » 03 dec 2005, 23:13

Mogelijke oorzaken algemeen : 1. vervuilde radiateur Oplossing : doorspoelen met reinigingsmiddel, opnieuw afvullen met coolmix, 2. koelvin die niet aanspringt. Oplossing : check de ventilateurmotor door vanaf de accu een + draad tegen de + van de ventilateur te houden. Draai't ie dan is de thermoschakelaar in de radiateur mogelijk de schuldige. Succes !
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Kappert » 04 dec 2005, 16:46

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee!

Jan
Kappert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 nov 2005, 23:17

Berichtdoor Marius » 04 dec 2005, 20:17

hhmm de + op de + pool van de fan zetten..

ik weet niet hoe het geschakeld is bij peugeot, maar bij fiat is de fan massa geschakeld, het fan relais schakeld de massa, dus even meten of goed kijken welke draad waar heen gaat.

Maar ik las in je tweede post dat de koppaking reeds gecontroleerd is, als ook de koelfan.
Mischien moet je eens het koelsysteem goed ontluchten.
En laat de motor eens stationair warm draaien, dan moet de koelfan inderdaad inschakelen, ongeveer als je temp metertje op de 90 graden staat.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Kappert » 04 dec 2005, 21:15

Het stationair warm laten lopen om te kijken of de koelvin aanslaat is opzich een erg goed plan, maar helaas is mijn autootje niet uitgerust met een temperatuur meter. Ik heb dan ook geen flauw idee of de motor inderdaad oververhit is als het lampje aanspringt, maar ik durf het risico niet te nemen botweg door te gassen met een zo'n duidelijke STOP-waarschuwing op m'n dashboard.

Misschien een ontzettend domme vraag, maar hoe ontlucht je een radiator system?

bedankt voor je tip!

Jan
Kappert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 nov 2005, 23:17

Berichtdoor JT » 04 dec 2005, 22:31

Ha Jan,

We weten niet waar je zit, maar ik heb (dank zij een gul forumlid (Corjan) weer) een temperatuurmeter tot 100 graden!

Lenen kan altijd.....

Groet,
(ook) Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Marius » 04 dec 2005, 23:06

hij zit voor zijn studie in Trier..:)

hoe te ontluchten bij een 205 dat kan ik je niet vertellen, maar knutsel wel denk ik.. :wink:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Gerard2 » 05 dec 2005, 00:19

Het ontluchten van het 205-koelsysteem staat beschreven in de Haynes manual van dit type (pagina 1.21). Je kunt de manual vinden bij de 205/309 pagina's op deze website
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Kappert » 05 dec 2005, 22:30

Erg bedankt,

super goed intructieboek, hiermee moet ik een heel eind kunnen komen!

groeten,

Jan
Kappert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 nov 2005, 23:17

Berichtdoor Gerard2 » 06 dec 2005, 00:02

Je kunt de manual ook gewoon in Nederland (en waarschijnlijk ook in Duitsland) bij de boekhandel bestellen. Wel zo handig als je geen vette vingers op je laptop wilt. :D De prijs is ongeveer 30 euro (ik kan er een paar euro naast zitten).
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten