Slecht sluitende portieren

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Slecht sluitende portieren

Berichtdoor Idranor » 25 nov 2005, 23:12

Vrijwel al de portieren van mijn GTX hebben moeite met sluiten. Wanneer ik ze dichtgooi zitten ze vaak niet in een keer goed dicht. Het portier rechtsvoor sluit inmiddels alleen nog met behulp van de sleutel (deur dichtduwen, sleutel in slot en een keer open en dicht draaien). Bij de andere portieren moet ik ook goed opletten, want als het protier niet goed dicht zit werkt de centrale vergrendeling niet op dat portier.

Is dit een bekend probleem? Is het een kwestie van sloten smeren of is er meer aan de hand? Ik vind het wel opvallend dat het bij zeker drie van de vier portieren gebeurt.
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 26 nov 2005, 03:57

Ik ken het probleem niet.
Bij bijde de GTX en SR sleuten de portiren goed.
Heb je ze al gesmeerd anders zou ik da zeker doen als ik jou was.
Je kunt ook het hang en sluit werk op speling checken, dat was bij mijn Panda het probleem.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor folkert » 26 nov 2005, 15:54

Wat kan helpen is de slothaken lekker in de WD40 spuiten. Biedt dat geen oplossing, verwijder dan de deurbekleding en geef dan de mechaniekjes van de sloten een WD40 sproeibehandeling. Prima spul !
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Idranor » 26 nov 2005, 18:12

Bedankt voor de tips, ik moet eerst maar eens gaan smeren idd. :wink:
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor AMPlas » 26 nov 2005, 22:16

slecht sluiten kan inderdaad te maken hebben met de verstelbare "schroef" waar het slot zich op vast zet. even wat strakker afstellen en het sluit weer. werkte bij mijn 305 linker achterportier wel tenminste. die sloot pas als je met veel geweld de deur dichtgooide. gaat nu weer als een zonnetje.

bij mij werkt het slot van het rechterachterportier niet. die smeertip ook maar eesn toepassen. maar moet ik de deur wel eerst openkrijgen, die zit nu namelijk op slot...
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Idranor » 27 nov 2005, 14:06

Open krijgen is bij mij geen probleem. En als een portier niet dicht wil, is hard dichtgooien niet de remedie. Het lijkt eerder alsof je precies met de juiste kracht moet gooien.

Nog steeds niet gesmeerd, geen zin met slecht weer en geen tijd met goed weer... :roll: Overigens sluit m'n rechter voorportier sinds gisteren spontaan weer goed. Altijd verrassingen met oude Peugeots. :wink:
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Gerard2 » 06 dec 2005, 00:15

Bij mijn 205 lijkt het sluiten van de deuren temperatuurafhankelijk. In het voorjaar, zomer en herfst geen probleem, maar in de winter vallen de duren niet goed in het slot. Echter als ik een stukje gereden heb, en de auto warm is, sluiten de deuren weer prima. Ik heb ook goed ervaring met WD40.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Idranor » 06 dec 2005, 22:38

Gerard2 schreef:Bij mijn 205 lijkt het sluiten van de deuren temperatuurafhankelijk. In het voorjaar, zomer en herfst geen probleem, maar in de winter vallen de duren niet goed in het slot. Echter als ik een stukje gereden heb, en de auto warm is, sluiten de deuren weer prima. Ik heb ook goed ervaring met WD40.


Ik heb ook het idee dat het met temperatuur te maken heeft!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 07 dec 2005, 00:56

Zal wel komen door de verschillende materilen die een veschillend uitzetting hebben.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Ronald504 » 07 dec 2005, 21:57

het deurklepje van de buitenzijde heeft twee hefboompjes nodig om een openmaak beweging naar het slot te maken.

de kruk, of liever klep aan de buiten zijde is het probleem niet deze zit in de tweede hefboom. dmv van een stalen veertje op een kunststof as moet deze naar een standaard ruststand terug. Door roest wordt dit verhinderd en gaat de zaak ook echt stuk.

TIJD VOOR AKTIE.

Helaas moet de de klink demonteren, door de binnenbekleding los te halen. Bedieninghandels voorzichtig loswippen, is ook kunststof en mag niet vervormen.

Een maal de klink in handen spreekt het voor zich. Voor een nieuw veertje heb ik iets uit een kastdeur slot gehaald. Veertje is moeilijk te krijgen.
Ronald504
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 07 dec 2005, 15:00

Berichtdoor Idranor » 05 maart 2006, 16:32

Inmiddels al weer een paar weken terug heb ik er naar laten kijken en de diagnose was: slotwerk versleten. Dus ik een nieuwe gehaald bij Jonkhart en dat bleek één te zijn niet geschikt voor centrale vergrendeling. Dus ik terug en geruild voor eentje met CV, eigenhandig uit een GTX-deur gehaald, maar ook deze bleek niet te passen door een iets andere vorm. Intussen had ik dus al twee keer het "versleten" slot in mijn handen gehad en ik kon er niets vreemds aan ontdekken; buiten de deur werkte alles prima.

Dus eens goed gekeken hoe één en ander in de deur zit en wat bleek:
de geleider van het raam zit zo dicht tegen het mechanisme aan dat deze de beweging belemmerd. Een hefboom gaat wel heen maar niet meer terug omdat de kracht waarmee de geleider er tegenaan drukt groter is dan de kracht van de veer. Pas als je de deur een paar keer dichtgooid zakt de hefboom weer terug in de ruststand. Snappen we het nog?

Nu heb ik ook het wrijvingsoppervlak tussen de geleider en de hefboom gesmeerd en het probleem is verholpen! :D

Toch vraag ik me af hoe dit komt. De geleider hoort er toch niet tegenaan te zitten maar ik kan de geleider voor het goed functioneren ook niet wegbuigen?
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten