Nieuw hier

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuw hier

Berichtdoor Elentinos » 03 dec 2005, 19:23

Hallo,

Na een paar maandjes af en toe snuffelen hier, vind ik het tijd geworden maar eens actiever van dit waardevolle forum gebruik te gaan maken. Mijn naam is Erwin Lentink, 39 jaar en sinds september ben ik eigenaar van een Peugeot 504 cabriolet.

Ik ben een groot liefhebber van Italiaanse auto's. Ik heb een grote verscheidenheid aan Alfa's, lancia's en Fiat's gehad. Naast mijn huidige 2 Italiaanse klassiekers wilde ik graag een cabriolet gaan rijden en de logische keus zou dan een Alfa of Fiat Spider zijn nietwaar? Nu vind ik deze auto's net wat te klein en te sportief voor het doel waarvoor een cabrio is gemaakt: comfortabel cruisen. En zo kwam ik bij een Peugeot 504 cabriolet terrecht. Italiaanse vormgeving (toch een absolute must voor me), comfortabel en met betrouwbare techniek. Het is overigens niet mijn eerste Peugeot, mijn eerste auto (in 1987) was een maisgele 304S Coupe.

Na een aantal maanden kan ik nu stellen dat het een juiste keus is geweest. De 504 is een heerlijke comfortabele auto die ongelooflijk fijn rijdt, zeker voor een auto van die leeftijd.
Het is een 504 van de eerste generatie uit 1969, dus met 1.8 liter. De kleur is rood en hij komt oorspronkelijk uit Zwitserland. Hij is in 1999 ingevoerd in Nederland en was daarvoor in Zwitserland al een keer gerestaureerd. De auto verkeert in prima roestvrije staat, maar is zeker niet concours.

Tot slot wat fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elentinos op 03 dec 2005, 19:43, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor JT » 03 dec 2005, 19:32

Je hebt een -- errug -- mooie auto!!
Deze heeft een mooie restauratie ondergaan, zie ik ...

wel nog nummerplaathouders met mooie chromen rand kopen!

Welke Italiaanse auto's heb je?
Laat daar ook eens wat foto's van zien!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Elentinos » 03 dec 2005, 20:02

Dank. De chromen houders zitten er al op. deze foto's zijn genomen vlak na aankoop (toen het nog mooi weer was).

Dit zijn mijn 2 andere klassiekers:

Afbeelding
Afbeelding

De witte Lancia is een Fulvia 1.3s Sport Zagato. De Fiat is een vrij onbekende 2300S Coupe met een door Abarth getunede 2.3 liter 6 cilinder lijnmotor.
Eigenlijk hebben ze alle 3 wat gemeenschappelijk: het zijn auto's die niet bij de eigenlijke fabriek werden gemaakt; De Lancia is bij Zagato gebouwd, de Fiat is ontworpen en gebouwd bij Ghia (toen het nog een zelfstandig designhuis was en geen luxe-aanduiding voor Mondeo's) en de Peugeot bij Pininfarina.
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Mark » 03 dec 2005, 20:06

Wow, geldt voor alledrie je auto's. Tsjonge, die Zagato is echt een raspaardje. Wat ik nog wel eens zou willen hebben: een Lancia Flaminia Sport Zagato S1.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Elentinos » 03 dec 2005, 20:23

Ai, in de roos..., die Flaminia is mijn absolute droomauto...
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Mark » 03 dec 2005, 20:30

En nou we toch bezig zijn, deze vind je (dus) ook te gek!? Nou ikke wel:

Afbeelding

Aston Martin DB4 GT Zagato (de 'gewone' DB4 is ook geweldig trouwens)

Als je de smaak te pakken hebt, hier even verder 'shoppen': www.astonmartin-belgium.com
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Elentinos » 03 dec 2005, 21:32

Ja, geweldig zo'n DB4, maar die vind ik niet de allermooiste. Ercole Spada heeft trouwens ooit gezegd dat hij de DB4 Zagato met tegenzin ontwierp. Hij vond dat auto's door zijn carrosserie-ontwerpen substantieel sneller moesten worden en dat was met de Aston niet zo. Die was ook zonder zijn lichtgewicht stroomlijn-carrosserie al erg snel. Hij zag veel meer uitdaging in kleine, bescheiden gemotoriseerde auto's snel maken.
Dit vind ik persoonlijk de mooiste Zagato ooit: De Osca 1600 GTZ

Afbeelding
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Gilletti » 04 dec 2005, 01:47

Heel erg mooi. Allemaal toppertjes.

Favoriete Italiaantjes van mij zijn de Giulietta Sprint en de Fiat 1500/1600 spider.

Afbeelding

Afbeelding
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 04 dec 2005, 01:49

Mooiste Zagato is -nu we het er toch over hebben- wat mij betreft deze:
Afbeelding

En dit is de lelijkste:
Afbeelding
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 04 dec 2005, 11:22

Gilletti schreef:Heel erg mooi. Allemaal toppertjes.

Favoriete Italiaantjes van mij zijn de Giulietta Sprint en de Fiat 1500/1600 spider.

Afbeelding

En naar zo een ben ik dus op het gemakkie op zoek....
Passen wij daar überhaupt in Henk?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 04 dec 2005, 12:34

JT schreef:En naar zo een ben ik dus op het gemakkie op zoek....
Passen wij daar überhaupt in Henk?


Nou, ik vrees het ergste. Voor mezelf nog erger dan bij jou. :wink:
Maar nog nooit gepast, dus je weet nooit.

Zoek je een coupé of spider?
Die koffiereclame heeft wel indruk op je gemaakt blijkbaar. :D
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 04 dec 2005, 13:24

Coupé!
En Spider!
;-)
Idd, koffie!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor wowo » 04 dec 2005, 14:06

Elentinos schreef:De witte Lancia is een Fulvia 1.3s Sport Zagato.



Heel goed, die auto heeft namelijk de achterlichten van een Peugeot 204 :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Elentinos » 04 dec 2005, 14:29

Yep, de achterlichten van een 204 Coupe om precies te zijn. Die van een sedan gaan niet passen. Overigens de achterlichten van de eerste serie Fulvia's Sport (tot 1970) komen van de NSU Sportprinz. De koplampen en clignoteurs/stadslichten komen van de Renault 16... Zagato shopte overal om passende onderdelen te krijgen voor hun ontwerpen. Zo konden ze de kosten nog enigzins laag houden. Nou ja laag... Voor de prijs van een Fulvia 1.3 Zagato kon je in 1970 ook een Mercedes 230 kopen........ Of een Peugeot 504 cabriolet!! :D

Ik heb trouwens een vraag over mijn 504. Ik heb de eerste serie 1.8, maar er zit wel een toerenteller in. Dat zou niet correct zijn, er zou een klok op de plek van de toerenteller moeten zitten. Weet iemand hoe dat zit?
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor wowo » 04 dec 2005, 14:35

Elentinos schreef:Yep, de achterlichten van een 204 Coupe om precies te zijn. Die van een sedan gaan niet passen.


De sedan is ook ooit geleverd met die kleine lichten, type 1 had de kleinste en type 3 die grote. Dus mocht er ooit een stuk gaan dan hoef je niet ver te zoeken.

Elentinos schreef:Ik heb trouwens een vraag over mijn 504. Ik heb de eerste serie 1.8, maar er zit wel een toerenteller in. Dat zou niet correct zijn, er zou een klok op de plek van de toerenteller moeten zitten. Weet iemand hoe dat zit?


Voor zover ik weet is dat dan niet origineel, ze hadden wel vaak zo'n losse Jaeger toerenteller op het dashboard.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Elentinos » 04 dec 2005, 14:41

wowo schreef:De sedan is ook ooit geleverd met die kleine lichten, type 1 had de kleinste en type 3 die grote. Dus mocht er ooit een stuk gaan dan hoef je niet ver te zoeken.


Hee bedankt, dat wist ik niet.

Over mijn 504, dat betekent dus dat er een later type dashboard of instrumentarium in is gezet. Overigens heb ik er geen probleem mee, ik vind een toerenteller op die plek mooier dan een grote klok.
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor JT » 04 dec 2005, 15:01

Een toerenteller is idd niet orgineel.
Je kunt de klok eruit halen en inderdaad vervangen door een toerenteller, niet het hele instrumentarium hoeft vervangen te worden.
Dat zet me aan het denken, dan is er waarschijnlijk ook een extra draad getrokken vanaf de bobbine naar het dashboard. Bij mijn cabrio is dat een grijze, nummer 69 of 79 denk ik.

Als het goed is heb je dan ook een "parapluhandrem" links van het stuur...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Elentinos » 04 dec 2005, 15:30

Ja, ik heb ook zo'n parapluhandrem. Onderstaande afbeelding uit een originele folder laat wel weer een toerenteller zien én een parapluhandrem...

Afbeelding
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor JT » 04 dec 2005, 15:46

Dat klopt...
De toerenteller is (dacht ik) met XN2 motor gekomen, dus in 70.
De paraplurem is verdwenen in 73...
Dus Toerenteller en paraplurem is mogelijk!

En o ja, zo'n pedaaltje links voor de ruitewissers heb ik in m'n coupé ook (69), terwijl in de cabrio (73) er een hendel zit die je kunt draaien....
Dus de grijze hendels van hetbegin zijn later ook zwart geworden met uitgebreidere functionaliteit....

Ook de asbak is later meer bling-bling geworden ;-)
helemaal van Chroom en kwartslag gedraaid om plaats te maken voor een Sigarettenaansteker.

Wat bij jou ook mooi is, zijn de chromen ruitewissers, zoals ook oorspronkelijk geplaatst. De mijne zijn zwart ...
Jouw radio is trouwens ook niet orgineel :lol:

Ik ga, zeker na deze beelden en de bordeauxrode 504 cabrio op de forumdag bij Wim de mijne ook grondig onder handen (laten) nemen...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 04 dec 2005, 16:13

Ik heb nog zo'n Philips jaren '70 autoradio mét cassettespeler liggen... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Idranor » 05 dec 2005, 14:05

Ha leuk, nog een liefhebber van Italiaans op het Peugeotforum! En nog wel met liefde voor de 504CC! Mijn voorkeur is meer de Coupe, maar die Cabrio is ook wel schitterend mooi! In bruin of beige vind ik m nog mooier maar dat rood staat m ook goed. Welkom Elentinos!

Ik zal jullie voor de gelegenheid nog maar eens vervelen met mijn favoriete Itaiaan: de meest ondergewaardeerde Fiat allertijden, de Ritmo! De middelste is de mijne.
Afbeelding

Ik vind dattie best goed past bij m'n huidige daily ride, de meest ondergewaardeerde Peugeot van dit moment: de 305!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Elentinos » 06 dec 2005, 00:45

Leuk! een Ritmo. Ik heb een azzuro metallic 85S gehad uit 1980 (mijn 2e auto). De 1e serie dus met die eigenwijze bumpers, 1500cc 85pk motor en dat leuke luxe interieur (zelfde dashboard als een 130TC). Dat ding was supersnel (en superrot...) :-)

PS, was jij ook niet op de Gummen Antiek Meet dit jaar bij Cock?
Avatar gebruiker
Elentinos
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Evert G.D » 06 dec 2005, 01:02

Da's een hele mooie cabrio... :D en nu we het toch over Italiaanse auto's hebben: één van mijn dromen heet Alfa Romeo en dan het liefst een eind jaren '40 type (2500 of iets dergelijks). Pas foto's gemaakt van m'n 403 en een 2500 C, een cabriolet die gebouwd was bij Pininfarina van een Italiaanse eigenaar. Was op de terugweg van Pebble Beach even gestald in Nederland. Ex-auto van Paus Johannus XIII. Een 403 is tenslotte ook Pininfarina. :D

Vorige week trouwens testgereden met de nieuwe Alfa 159. Die wil ik nog wel 's hebben.... :roll: Wát een AUTO!!! 8)
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 06 dec 2005, 05:59

Idranor schreef:de meest ondergewaardeerde Fiat allertijden, de Ritmo!

Ik heb 2 x het Talbot-equivalent gehad.
De Horizon...
GLS, kom hierop, omdat die 1482cc met 82 pk had.... (ipv 1500 met 85)..
Over ondergewaardeerde auto's gesproken....
Heb zojuist een hele trits Talbot-folders uit die periode gekocht....
Sorry, laat maar
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 06 dec 2005, 18:21

Idranor scheerf
de meest ondergewaardeerde Peugeot van dit moment: de 305!

Ik heb het vermoeden dat dit voor de hele 30* serie van peugeot geld tot aan de 306 die wel populair was :D .
want ook de 304 en 309 waren niet echt HOT items :(
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten