305 koppeling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

305 koppeling

Berichtdoor Freek305 » 05 dec 2005, 19:46

Een vraagje voor de specialisten onder ons:

Mijn peugeot 305 1.5 GL serie 2 uit 1984 is denk ik binnen kort toe aan een nieuwe koppeling (hij begin af en toe te slippen en ik heb m al een keer bijgesteld).

Ik kan natuurlijk via de reguliere handel onderdelen bestellen maar dan betaal ik natuurlijk de hoofdprijs. Ik wil dus graag op een andere manier aan de koppeling komen. Om wat meer verstand van zaen te krijgen heb ik de volgende vraag(en).

Hoeveel soorten koppelingen zijn er voor een 305 serie 1/2?

Hoe kan ik deze herkennen zodat ik zeker(der) weet dat ik die goede koppeling koop zonder dat ik m bij mn eigen auto hoef te demonteren?


Ik hoop dat iemand mij kan helpen, bij voorbaad dank!

Freek
Peugeot 305 GL 1984
Freek305
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 sep 2005, 23:41

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 06 dec 2005, 01:01

Beste freek.

zover ik in de vraagbaak kan vinden is de koppeling afhangkelijk van het motor type en is dus voor meerdere modellen (ook van citroen) hetzelfde. Bij jou 305 is dat de XR5 (142) als je een GL hebt en XR5A (142C) als je een GR of SR het.
in de vraagbaak staat precies beschreven hoe te werk te gaan.
Je hoeft de versnelingsbak iig niet te demonteren :D [/quote]
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Bert » 06 dec 2005, 11:31

om het vliegwiel te demonteren heb je speciaal gereedschap nodig ( het vliegwiel en drukgroep zitten met een conische passing op de krukas en zijn alleen met een speciale trekker te verwijderen)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 06 dec 2005, 18:33

@bert.
Klopt in de Vraagbaak wordt hier over gesproken
Her gereedschap nummer van deze trekker is:
Peugeot 8.0206A of FACOM P81-01

Ook staat er een sluetel vermeld om de krukaspoelie tegen te houden:
Peugeot 8.0206J Ik weet echter niet of deze echt noodzkelijk is
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Bert » 07 dec 2005, 18:35

is niet echt noodzakelijk, boven op het vliegwielhuis ( naast de koppelingscylinder zit een gat +/- 8 mm daar kun je een boor of schroevendraaier in doen en dan het vliegwiel ronddraaien tot hij in een uitsparing valt ( is ook Bovenste dode punt van de zuigers). op deze manier is het vliegwiel geblokkeerd en kun je de moer van de krukaspoulie los/vast draaien
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar 305

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten