Peug Expo Magazine,benzineloze motor J. Wardenier,zie foto's

Leuk artikel of boek gelezen, komt Peugeot in een TV-programma of in een film voor, en wil je je mede-forumleden daar op wijzen? Schrijf hier je eigen tips en 'recensies'.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Le Lion

Peug Expo Magazine,benzineloze motor J. Wardenier,zie foto's

Berichtdoor Pininfarina504 » 07 dec 2005, 00:53

In de winter editie van Peugeot Magazine stond een artikel over wijlen Johannes Wardenier.
De rode draad door het verhaal is de benzineloze motor en de interesse van de multinational Philips voor de vinding van Johannes Wardenier.
Het blijft echter bij een tipje van de sluier.
Ik weet dat(wijlen) Dhr. Frits Philips een groot deel van zijn leven behept is geweest met de ontwikkeling van de Sterling motor, het probleem is en was het (effectief)vermogen dat zo'n motor levert.
De motor an sich is 100% schoon, bovendien heel stil, energiebron is iedere denkbare warmtebron:gasvlam,waxinelicht,houtvuurtje, tot aan door lenzen gefilterd zonlicht toe.
Ik ben destijds tijdens mijn studie laboratorium techniek, ook zeer geïntegreerd geraakt door dit prototype motor, zozeer zelfs dat ik er een praktijk opdracht aan vast geknoopt heb, ik ben op de afdeling fijnemechanica/instrumentenmaken van de TH in Eindhoven circa één jaar bezig geweest met het maken van een miniatuur Sterling motor.
Ik heb hem nog steeds zal ongeveer weer een jaar of zeven geleden zijn dat ik hem voor het laatst getest heb.
Ter nagedachtenis aan Frits, zal ik hem deze week weer eens gaan proberen en er enkele foto's van schieten voor het forum.
Om weer even terug te komen op datgene waar ik dit verhaaltje mee begon, het is mijn stellige indruk dat Johannes Wardenier destijds iets bedacht heeft om de Sterling motor meer KWH's(paardekrachten) te geven.
Ik heb ook nog een technisch werkboek voor het ontwerp v/d miniatuur Sterling motor tot in detail toe getekend en dat moet ook want de passingen komen zeer kritisch, de zuiger beweegt zonder zuigerveren in de cilinder en de verdringerbus bedoeld en aanwezig voor het uitzetten van warme lucht die de zuiger aandrijft moet tegen zeer hoge temperaturen(b.v. gasvlam uit brander)bestendig zijn.
Voor mensen die belangstelling hebben, wil ik het werkboek evt. dupliceren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 12 dec 2005, 11:50, in totaal 2 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Gilletti » 07 dec 2005, 23:32

Hee Wim, ik heb dat stukje ook aandachtig gelezen en ben inderdaad wel geinteresseerd om daar wat meer over te weten te komen. Ondanks dat ik eigenlijk weinig kaas gegeten heb van motortechniek.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Le Brasseur » 08 dec 2005, 11:37

Heren, laatst nog een documentaire gezien op Discovery Channel over de succesvolle toepassing van de Stirling Motor op nieuwe types zweedse duikboten.
Eventuele info over hoe het werkt zie onderstaande leuke link.
http://www.fischertechnikclub.nl/n31.html

Groetjes, Maurice

P.S. Wim, zou wel eens een demo van jouw Stirling willen zien. :shock:
Peugeot Koffiemolen
Peugeot Pepermolen
Peugeot Damesfiets
Avatar gebruiker
Le Brasseur
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 15 aug 2005, 18:29
Woonplaats: Oosterhout nb

Sterling motor

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 dec 2005, 12:44

Le Brasseur schreef:Heren, laatst nog een documentaire gezien op Discovery Channel over de succesvolle toepassing van de Stirling Motor op nieuwe types zweedse duikboten.
Eventuele info over hoe het werkt zie onderstaande leuke link.
http://www.fischertechnikclub.nl/n31.html

Groetjes, Maurice

P.S. Wim, zou wel eens een demo van jouw Stirling willen zien. :shock:

Komt nog.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Peugeot in bladen, boeken, films en op TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten