BA 10 versnellingsbak in een 504 C02 uit 1969 ??

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

BA 10 versnellingsbak in een 504 C02 uit 1969 ??

Berichtdoor pininfarina404 » 12 dec 2005, 23:58

Weet iemand of ik de ba7/4 versnellingsbak uit mijn 504 1.8 coupe uit 1969 kan vervangen door een BA10/5 versnellingsbak uit een 505 turbo diesel? Ik heb elders op het forum gelezen dat er voor inbouw van de BA7/5 nogal wat modificaties nodig zijn, geldt dit ook voor de BA10/5?, en hoe kan ik de BA10/5 versnellingsbak onderscheiden van de BA7/5 als ik er een ga bekijken en waar moet ik nog meer op letten (zwakke punten)? Weet iemand of de koppeling in de BA10 versnellingsbak met een kabel of hydraulisch bediend word?

Bedankt alvast voor alle goede raad en tips!! :D
pininfarina404
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:36

Berichtdoor Nikilauda504 » 20 dec 2005, 14:28

Dat kan. Je hebt BA10-5 bakken met hydraulische koppelingsbediening en ook met kabelbediening (vooral 505). De koppelingshuizen zijn echter uit te wisselen voor zover ik weer, maar het is natuurlijk makkelijker indien je meteen een bak zoekt met hydraulische bediening.

Verder is zo'n 5 bak in totaal ongeveer 2 cm langer, maar deze ruimte heb je wel (motorsteunen en sleufgaten differentieelbevestiging), tenminste bij een 504 berline had ik geen probleem toen daar een BA7/5 in kwam ipv een BA7/4. De BA7/5 is ook wat langer.

Waar je wel op moet letten is de aandrijving voor de snelheidsmeter, dit kan namelijk behoorlijk afwijken. Ook hier is het weer beter indien je een BA10 bak vindt die uit een latere 504 coupe komt.

De secundaire as wordt aan de achterkant bij een BA10 bak opgesloten door een metalen plaatje met 3 boutjes. Bij een BA7 5-bak zie je een grote kunststof 'moer' met inwendige zeskant.

Als je gewoon de 1.8 liter motor behoudt, dan kun je ook gerust een BA7/5 bak monteren, die kunnen ongeveer al 200 a 220 Nm koppel aan.
De BA10/5 bak gaat tot ongeveer 300 Nm.

Mocht je afzien van de klus en/of een goede BA10 5-bak overhouden, dan houd ik me altijd aanbevolen.

O ja, er is in de koppelingshuizen nog verschil tussen diesel en benzine. De uitsparing voor de startmotor is bij een diesel namelijk veel groter ivm de zwaardere startmotor die daarop wordt gemonteerd.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Versnellingsbak

Berichtdoor pininfarina404 » 20 dec 2005, 17:02

Beste Frank,

Bedankt voor al je tips. Is dat overzetten van het koppelingshuis makkelijk en hoe zit het dan met de prise as? past die zo in dat andere koppelingshuis? En past de "oude"cardanas dan nog op het geheel? Ik heb een bak uit een 505 turbodiesel

Groetjes Pininfarina
pininfarina404
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:36

Berichtdoor Nikilauda504 » 21 dec 2005, 08:27

De oude cardanas past eigenlijk altijd.

Bij de 504 is er verschil in prise-as tussen benzine en diesel. Om de prise-as over te zetten moet de bak open.

Koppelingshuis overzetten is simpel, hoeft de bak niet voor open.

Er is nog een verschil: sommige prise-assen hebben een normale oliekeerring, andere assen hebben een 'terugspoed'. Deze zijn onderling niet uit te wisselen in de koppelingshuizen. Je moet dus een een koppelingshuis hebben waar je prise-as goed in afdicht.

Het is dus vooral voordat je begint goed opletten en heel goed uitzoeken of je alles van het juiste hebt. Heb je eenmaal alle onderdelen bij elkaar, dan is het monteren een fluitje van een cent.
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor pininfarina404 » 21 dec 2005, 11:12

Beste Frank,

Zo te zien heb je vaker met dat bijltje gehakt, erg nuttige informatie allemaal, bedankt! Zou ik dan in mijn geval zowel het koppelingshuis als de (bijbehorende)prise-as afkomstig van mijn auto (504C02)met BA-7-4 bakkunnen gebruiken (uitwisselen)op de BA-10 5bak uit een 505 turbodiesel denk je? Zo niet dan heb ik idd de bak voor je te koop..... :cry:
pininfarina404
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:36

Berichtdoor Nikilauda504 » 21 dec 2005, 12:06

Je moet eigenlijk bekijken welke prise-as je nu hebt en hoe die afgedicht wordt. Als het systeem hetzelfde is als bij je 505 bak, dan kun je de delen overzetten, anders niet. Of even vergelijken bij iemand die een oude BA7/4 bak heeft liggen uit een 504 van dat bouwjaar.

Uiteindelijk is natuurlijk alles passend te maken, maar dan moet je gaan frezen in de huizen om een gewone oliekeerring kwijt te kunnen. En een steuntje aan een koppelingshuis maken voor een hydraulische cilinder kan ook om een huis te gebruiken dat oorspronkelijk bedoeld is voor kabelbediening.

Het makkelijkst blijft natuurlijk de juiste combinatie van onderdelen bij elkaar te verzamelen. Vergeet ook de snelheidsmeteraandrijving niet!
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: BA 10 versnellingsbak in een 504 C02 uit 1969 ??

Berichtdoor pininfarina404 » 19 okt 2012, 22:14

Er mag een slotje op dit topic
Voor elke gelegenheid de juiste outfit:

-Peugeot 206 2.0 Hdi 2003
-Alfa Romeo Brera Spider 2.4 Jtdm 2008
-Citroen Dyane 6 1968 (12V).
-Honda CLR 125 1999
pininfarina404
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:36


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten