Top Gear: Eigenaars Franse auto's erg ontevreden

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Top Gear: Eigenaars Franse auto's erg ontevreden

Berichtdoor Mark » 02 nov 2005, 16:43

Altijd een beetje apart, die Engelsen. Top Gear voorop natuurlijk. Subaru is kennelijk een ietsjes uit de gratie bij de Britten, want scoorde eerder (bijvoorbeeld JD Power onderzoeken) alle podiumplaatsen. Ons merk scoort iig met kop en schotel de poedelprijs, als merk en de 307 als model...

Koop geen Franse, maar een Japanse auto. Dat is zo ongeveer de uitkomst van een groot Engels tevredenheidsonderzoek onder autobezitters. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het populaire Engelse televisieprogramma Top Gear www.topgear.com/content/features/storie ... /01/1.html
Afbeelding
De Peugeot 807 kwam als slechtste uit de bus...

76.000 Engelsen hebben een vragenlijst over hun auto ingevuld, waardoor er een goed beeld ontstond van de kwaliteit van 159 verschillende auto's. In het onderzoek werd gevraagd naar de tevredenheid over de auto zelf, maar ook naar de waardering van de dealerorganisatie.

Mercedes
Wie onderaan de lijst kijkt, komt vrijwel alleen modellen van Fiat, Peugeot, Renault, Citroën en Mercedes tegen. De vijf merken staan al jaren onderaan de ranglijst. Vooral voor Mercedes, een merk met veel status, is dit een slecht resultaat.

De top-10 van de lijst wordt gevormd door Japanse auto's en Skoda's. De Honda S2000, een cabriolet, kwam als beste uit het onderzoek. Honda en Skoda leveren beide drie modellen uit de top-10, Subaru en Lexus elk twee.

Overzicht
Hieronder volgt een overzicht van de beste en slechtste auto’s en merken, de complete lijst staat op de website van het Engelse autoprogramma Top Gear.

De tien beste auto's volgens het onderzoek:
* Honda S2000 (1)
* Lexus IS (2)
* Lexus RX (3)
* Skoda Superb (4)
* Skoda Octavia (5)
* Honda Jazz (6)
* Honda Accord (7)
* Subaru Legacy (8 )
* Skoda Fabia (9)
* Subaru Forrester (10)

De tien slechtste auto's volgens de Engelse automobilisten:
* Peugeot 807 (1)
* Peugeot 307 (2)
* Renault Espace (3)
* Renault Laguna (4)
* Mercedes M-Klasse (5)
* Fiat Stilo (6)
* Rover 25 (7)
* Renault Mégane (8 )
* Peugeot 206 (9)
* Citroën Xsara (10)

De vijf beste merken:
* Lexus (1)
* Skoda (2)
* Honda (3)
* Mazda (4)
* Toyota (5)

De vijf minst gewaardeerde merken:
* Peugeot (1)
* Fiat (2)
* Renault (3)
* Citroën (4)
* Mercedes (5)

Bron: www.elsevier.nl/persoonlijk/auto_en_reizen/
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 02 nov 2005, 17:02

Ik vrees ook wel een beetje dat dat onderzoek de werkelijkheid aardig weerspiegelt... :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jon » 02 nov 2005, 17:08

Vroeger, in de tijd van de 205 was die lijst natuurlijk heel anders. De 205 is natuurlijk een piek en zonder dalen heb je geen pieken. Dus, zie het positief, het kan alleen nog maar beter worden. :-)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Brownie » 02 nov 2005, 17:17

Jeetje schreef:Ik vrees ook wel een beetje dat dat onderzoek de werkelijkheid aardig weerspiegelt... :oops:

Vast wel. Onlangs reed ik in een splinternieuwe 307 HDi om dat mijn 306 in de garage stond. De motor was stiller en had meer vermogen, maar de wegligging (ophanging/vering) vond ik echt belabberd t.o.v. de 306. Blij dat ik mijn auto weer terug heb.

Vooral voor Mercedes, een merk met veel status, is dit een slecht resultaat.

Die status hebben ze vooral gekregen doordat ze onverwoestbaar zijn en groot. Maar zelfs een mercedes rijdt niet als een echte peugeot. Als taxichauffeur heb ik veel in Mercedessen gereden. Over het algemeen stugge, logge bakken. We hadden zelfs verschillende die al over de 1.000.000 kilometer stonden. Ze rijden dan echt niet fijn meer, maar ze zijn niet kapot te krijgen. Let wel dit gaat dan over de oude types (met de rechthoekige koplampen). Bij mercedessen van het nieuwe type (met de dubbele ronde koplampen) is de kwaliteit met sprongen achteruit gegaan. Deze staan dan ook veel vaker op de brug dan die van het oude type.

Ik vind dat ze hun status verkwanseld hebben. Behalve de ster is er volgens weinig reden om een mercedes te prefereren boven een 607 bijvoorbeeld.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor peppo » 03 nov 2005, 10:25

Ik vind een Mercedes inderdaad ook niet fijn rijden. Zo lang hij nog aanwezig is, is het wel leuk om die ster aan het eind van de motorkap te zien staan, maar afgezien van een aantal modellen die erg mooi zijn om te zien kan ik niet veel meer positiefs bedenken over dit merk.

Veel mensen willen autorijden tegen minimale kosten en kiezen voor een auto waarop je weinig afschrijft en die goedkoop is in onderhoud. Ik vind zelf nog altijd het plezier in het rijden dat een auto je verschaft het belangrijkste. En zo ben ik eigenlijk automatisch bij de Franse merken beland. Daarnaast vind ik, dat Franse (en in het verleden ook Engelse) auto's duidelijk individuen zijn. In de tijd dat ik een Citroen Xantia had was deze in onderhoud bij een Citroen specialist en wanneer ik haar wegbracht voor een beurt kreeg ik altijd een gratis leenauto mee. Dat was eigenlijk altijd een BX die juist was ingeruild en verkocht zou worden aan de handel. Ieder van deze BX'en vereisten op hun eigen manier behandeld te worden en hadden hun specifieke eigenaardigheden. Iets wad ik ook al had opgemerkt bij de 404 waar ik in 1975 rijles in heb gekregen en de 404 die mijn vader toen had. Bij Duitse en Japanse auto's vind ik dit individualisme niet terug. De ene Corolla vind ik precies hetzelfde rijden als de andere Corolla van dezelfde generatie en dat geldt in mijn beleving ook voor Astra's, Golfjes en dergelijke.
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Le Lion » 03 nov 2005, 23:10

Ik denk dat dit de gevolgen zijn die horen bij een volumemerk. Peugeot heeft een nieuwe koers ingezet en wie veel afzet...
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor Mark » 03 nov 2005, 23:14

Le Lion schreef:Ik denk dat dit de gevolgen zijn die horen bij een volumemerk. Peugeot heeft een nieuwe koers ingezet en wie veel afzet...

Zoals Toyota, thans de tweede in grootte ter wereld... Nee, ik ben bang dat die vlieger niet opgaat. Er zal echt iets moeten verbeteren, in de kwaliteit van het product en van de service-organisatie.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 04 nov 2005, 01:17

Ik denk persoolijk dat kwaliteit een 2e rang heeft gekregen is het gaat nu als eerste om veiligheid (Een zeer goede zaak) en Design.
Kwaliteit en gebruiksgemak zijn daardoor op een lagere Prioritiet geplaatst.


Kijk maar eens hoeveel autos van 3 jaar en jonger je met defecten ziet en hoeveel er bij de garage staan
om een voorbeel te noemen:
Van de autos op de weg met defecte in de verlichting is 50% jonger als 3 jaar. Bij mijn 305 SR van 86 zijn vlogens de vorige eigenaar slechts 1X de lampen vervangen.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Daniël » 04 nov 2005, 09:45

Ravon 305 schreef:[b]Ik denk persoolijk dat kwaliteit een 2e rang heeft gekregen is het gaat nu als eerste om veiligheid (Een zeer goede zaak) en Design.


Maar kwaliteit en veiligheid hebben toch alles met elkaar te maken? :shock:
Een moderne auto waarvan de lichten steeds kapot gaan (of, zoals je bij nieuwe auto's vaak ziet, slecht afgesteld staan) lijkt me minder veilig dan een oude auto met goede lichten.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 04 nov 2005, 14:07

Maar kwaliteit en veiligheid hebben toch alles met elkaar te maken?
Een moderne auto waarvan de lichten steeds kapot gaan (of, zoals je bij nieuwe auto's vaak ziet, slecht afgesteld staan) lijkt me minder veilig dan een oude auto met goede lichten.

Ik bedoel Passive veiligheid als airbags en elektroniesche hulpmiddelen als ABS ESP Tractie control daar zijn ze tegenwoordig heelerg op gefocust wat ik ook een goede zaak vind.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor jon » 04 nov 2005, 14:42

Airbags en tractioncontrol is toch actieve veiligheid? Passieve veiligheid is toch meer kreukelzone, dwarsbalken en dat soort dingen?
Daar wordt inderdaad heel veel naar gekeken. Met als gevolg dat iedereen harder en onveiliger rijdt, want die auto is zo veilig dat er niks kan gebeuren... Denkt men..

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Marius » 04 nov 2005, 18:05

jon schreef:Airbags en tractioncontrol is toch actieve veiligheid? Passieve veiligheid is toch meer kreukelzone, dwarsbalken en dat soort dingen?
Daar wordt inderdaad heel veel naar gekeken. Met als gevolg dat iedereen harder en onveiliger rijdt, want die auto is zo veilig dat er niks kan gebeuren... Denkt men..

Groet, Jon.


Tractie control, abs en esp dat soort zaken zijn active veiligheids systemen, zij beinvloeden namelijk het rijgedrag, of helpen met remmen, of sturen of wat dan ook.

Alles wat je zieltje en je vege lijf moet redden nadat de acitve veiligheids sytemen hebben gefaalt, zijn pasieve veiligheids systemen.
Dus airbags, dwarsbalken, kreukelzones, gordels en weet ik veel wat.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor jon » 04 nov 2005, 19:06

Het verschil is me nu ook duidelijk. Ik heb niks van die dingen in m'n 205 en gelukkig ook nooit nodig gehad, misschien dat ik het daarom niet wist... (ik moet toch 'n excuus verzinnen...)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 04 nov 2005, 19:28

Ja jullie hebben idd gelijk.
mijn Excuses maar ik blijf bij mijn standpunt dat kwaliteit een lagere prioritiet heeft gekregen.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Le Lion » 05 nov 2005, 00:41

Maar ja in dit onderzoek gaat het om 76.000 Engelsen die een mening geven over automerken. Los van het feit dat de Engelse automobielindustrie weinig meer voorstelt en dat alle Engelse merken door andere industrieelen zijn overgenomen en zo gered van de ondergang, denk ik dat het niet echt te vergelijken is met de Nederlandse stemming.

En Top Gear blijft Top Gear... en is alles behalve objectief.
Het leven is te kort voor saaie kilometers.
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor jon » 05 nov 2005, 11:12

De meeste engelsen hebben standaard iets tegen alles wat uit Frankrijk komt... Behalve de 205, want 'this little Peugeot is fan-bleeding-tastic' aldus Jeremy Clarkson hehehe.. Over objectief zijn gesproken...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Gilletti » 05 nov 2005, 19:49

Le Lion schreef:denk ik dat het niet echt te vergelijken is met de Nederlandse stemming.


Gezien de laatste uitkomsten van de AutoWeek tevredenheids trofee denk ik dat het wel meevalt met het verschil.
Ook daar kwam Peugeot er niet goed vanaf. En het erge is, ik kan het me zelfs wel een beetje voorstellen... :-|
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 05 nov 2005, 20:25

Behalve de 205, want 'this little Peugeot is fan-bleeding-tastic' aldus Jeremy Clarkson


Clarkson is helemaal niet zo anti peugeot in zijn TOP100 Greatet cars Ever komen 3 peugeots voor nl. de 504 cabrio de 504 Familiale en de 106 GTI
This then is better than a Viper? Well Yes: Clarkson
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Darlmat » 31 dec 2005, 13:09

Ik denk dat er met de vinger kan gewezen worden naar de aankopers van onderdelen.
er gaan al eens dingen stuk zoals Turbo's ( welk merk?) , electronica (bosch,siemens,delphi, valeo .....) zelfde voor ABS, brandstofpompen, versnellingsbakken enz....

Deze dingen worden door andere fabrikanten vaak bij dezelfde leveranciers gekocht en geven daar minder problemen :?: :?:

Weet ook dat ze bij de fransen nogal gesteld zijn op papiertjes zoals iso enz..Bij Audi bv: zijn ze meer geintersseerd in de cijfers en testresultaten, Bij VW (lees NIET AUdi) zowel in de papieren als in de testresultaten.

In de moderne industrie krijgen de inginieurs en de computers de bovenhand boven de vakmanschap.
Iemand die goed is in theorie is daarom niet goed in de praktijk.
Het collectief desing moet terug de bovenhand krijgen, de zwakste schakel bepaald de sterkte van de ketting, om met het spreekwoord van de drie musketiers te eindigen.
één voor allen, allen voor één.
Avatar gebruiker
Darlmat
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 16 sep 2004, 10:04
Woonplaats: Belgium

Franse auto's slechter?

Berichtdoor Ton de Graaff » 31 dec 2005, 15:16

Ook ik ben het eens met de Engelse test. Een Peugeot koop je met je hart, en een Japanner met je verstand. Vele jaren heb ik Peugeot gereden van 1966 tot 1979. Daarna Honda tot 1996 (nooit repataties en rammeltjes), Daarna weer Peugeot tot juni 2005. Na de zoveelste rammeltjes en gezeur met garantiegevallen, toch maar weer voor een Japanner gekozen. Nu na 17500km geen enkele klacht of rammel. Maar ik blijf erbij, een peugeot heeft meer karakter.

Groeten,

Ton de Graaff
Onze Leeuwen: een Peugeot 203 uit 1956 en een Toyota Prius uit 2005
Avatar gebruiker
Ton de Graaff
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 09 apr 2004, 23:31
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor Darlmat » 31 dec 2005, 16:57

In de bijna 30 jaar dat ik met Peugeot rij, heb ik nooit veel problemen gehad. Ik rij blij :D .

de kwaliteit zal nu ook wel gaan verbeteren
1/ de multiplex is min of meer onder de knie
2/ de 107 is samen met Toyota gemaakt, hier gaan ze veel uit leren, o.a. het stil leggen van de produktieband bij vast stellen van problemen.

Het is de Taak van Peugeot om de mensen te overtuigen dat ze van goede wil zijn.
1/ door soepel te zijn met garantie gevallen
2/ door garantie periode op te trekken (5 jaar zou mooi zijn )
Avatar gebruiker
Darlmat
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 16 sep 2004, 10:04
Woonplaats: Belgium


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten