Vreemd geluid: uitlaat tegen aandrijfas??

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vreemd geluid: uitlaat tegen aandrijfas??

Berichtdoor PeuTriton » 20 dec 2005, 21:51

Uitlaat trilde al iets langer in zijn ophanging, maar vandaag iets te gortig: Geluiden van versnellingsbak en motor klinken door tot in het interieur, vooral bij slecht wegdek. Vermoeden: uitlaat hangt tegen cardan. Het is helaas donker dus ik kan niet kijken. :cry:

Iemand een idee wat een nieuw stukje uitlaat kost, waarschijnlijk dat deel met de bocht over subframe van achterwielophanging (was erg slecht, in tegenstelling tot de rest)
Kwikfit, of sta je dan een maand later weer langs de kant?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor PeuTriton » 20 dec 2005, 21:56

net even gekeken met een zaklamp: Uitlaat hangt op het eerste gezicht gewoon vast in zijn rubbers en raakt de carrosserie of cardan niet. Vreemd. Ik hoor het geluid zodra ik de motor start, als ik rij dan hoor je geluiden van versnellingsbak versterkt. Ik zit nu te denken aan versleten dempingsrubbers van motor/versnellingsbak?

Iemand een idee, waar ik nog meer naar kan kijken :?:
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor leffe 404 » 21 dec 2005, 11:16

Heb je gekeken zo onder de wagen of als ie opgekrikt is ?

Ik denk namelijk dat de uitlaat tegen de carosserie aan bonkt, of idd tegen het cardan of aandrijfas.

Kan er niet een steun afgerot zijn die je opnieuw aan moet lassen ?

Of je pijp is in een demper aansluiting gerot, waardoor ie verdraaid is of scheef hangt.

Advies ;

Goed kijken bij daglicht en de uitlaat even met de hand heen en weer schudden om te zien of het reproduceerdbaar is dat geluid.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor PeuTriton » 02 jan 2006, 10:42

ik zie het al. Tijdens laatste actie (vervangen hoes anndrijfas) is het differentieel niet goed vastgezet; die ligt nu op achterbrug te stuiteren. Het zijn niet de boutjes waarmee differentieel vast zit aan beugeltjes, het zijn de beugeltjes zelf die los zijn. Ik denk dat dit een klusje voor die garage is maar probeer zelf nog wel even.
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Bert » 03 jan 2006, 00:45

heb je al gekeken naar de "traverserubbers ? " . De achtertraverse ( de balk waar de achterdraagarmen aan vast zitten) zit aan de linker en rechterzijde vast met rubbers, en die gingen nog al eens kapot waardoor er allerlei geluiden aan het interieur doorgegeven werden. Als je onder de auto kijkt terhoogte van de achterbank dan kun je de bevestiging van de traverse zien, de traverse ligt normaal ongeveer recht en als de blokken gescheurd/defekt zijn ligt hij achterover gekanteld. je kunt ze vervangen door kant voor kant te laten zakken door er een garagekrik onder te zetten en de moeren los te draaien ( 3 stuks links & rechts onder de achterbankzitting)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor PeuTriton » 04 jan 2006, 09:55

Dank voor de reacties! Zal rubbers ook nalopen

504 is weer terug van de garage. Bij montage van het differentieel was de vorige keer de draad van het alu-blokje beschadigd. De bout zat dus ook flink los. Is nu op een andere manier vastgezet. Voor degene die nog originele blokjes hiervoor heeft liggen…


En dat allemaal door een gescheurde ashoes rechtsachter.
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten