probleem met verbinding tussen versnellingsbak en -pook

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

probleem met verbinding tussen versnellingsbak en -pook

Berichtdoor Daniël » 02 jan 2006, 18:47

Mijn nieuwe jaar begint een beetje problematisch... :cry:

Een kabel/stang aan de onderkant van mijn 504, die uit (de richting van) de versnellingsbak komt, schiet steeds los van de verbinding met de versnellingspook (stuurschakeling), waardoor ik niet meer kan schakelen.
Aan het einde van de kabel zit een soort kommetje dat je weer kan bevestigen met een klein bolletje aan de stang van de versnellingspook. Als ze loszitten, zie ik die kabel zo onderaan de auto bungelen. Op zich zijn ze makkelijk weer te bevestigen, maar het lukt me niet om ze echt goed vast te zetten. Daardoor schiet de kabel steeds weer los van dat bolletje.
De plek waar zich dit allemaal afspeelt, is zo'n beetje recht onder het remvloeistofreservoir en de remcylinder, maar dan dus helemaal aan de onderkant van de auto.

Ik weet dat deze beschrijving niet echt uitblinkt in duidelijkheid, maar dat komt ook omdat ik (nog) niet zo thuis ben in het auto-onderdelenjargon... :oops:
Het komt er in ieder geval op neer (volgens mij) dat de verbinding tussen versnellingsbak en versnellingspook onderbroken wordt, waardoor ik niet meer uit mijn versnelling in een andere versnelling kan komen. Volgens mij is er sprake van slijtage van dat kommetje en/of bolletje, of ontbreekt er een rubbertje of iets dergelijks.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, en hoe ik het kan verhelpen?
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Bert » 03 jan 2006, 00:49

de schakelstangen zitten aan de uiteinden met kunststof "doppen" op kogeleinden gedrukt, als deze kunststof "doppen " een beetje slijten kunnen ze losspringen. De enigste oplossing is vervangen van de schakelstang(en) die losschiet(en)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Daniël » 03 jan 2006, 10:45

Zoiets had ik ook al begrepen van Wim. Vraag is nu: hoe kan ik hier zo snel mogelijk verbetering in aanbrengen? Komende weken ga ik verhuizen, en de auto is dan geen overbodige luxe... :-|
Ik zal zelf proberen vandaag of morgen een autootje te lenen en eens te kijken bij Jonkhart of zo, maar als iemand (in de buurt) voor mij een oplossing heeft, houd ik me aanbevolen.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Bert » 03 jan 2006, 11:18

ik denk/vrees dat de enigste oplossing is om ergens nieuwe/andere schakelstangen op de kop te tikken en die te monteren.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Daniël » 03 jan 2006, 11:21

Jonkhart of Wim dus. Bedankt voor het advies!
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor peugeot-304 » 03 jan 2006, 12:10

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 504 cabrio tijdelijk kunnen verhelpen met 2 tie-raps. De tie-raps zodaning om de asjes leggen dat deze niet meer uit elkaar gaan maar voldoende speling hebben om te kunnen schakelen.

Nieuwe schakelstangen heb ik gewoon bij de plaatselijke Peugeot-dealer kunnen bestellen

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Daniël » 03 jan 2006, 18:00

Bedankt voor de tip! Met tie-raps zit de boel weer aan elkaar! Heb ik in ieder geval een tijdelijke oplossing.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor jeroen104 » 03 jan 2006, 19:56

je kunt ook draadeinden kopen bij de ijzerwarenwinkel. Hier kun je "gewrichtjes" bij krijgen die je erop draait aan beide uiteinden. Als je dan RVS neemt hoef je nooit meer. Je moet ze alleen wel ff op maat maken.

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten