Hoe komt de peugeot het best buiten de winter door?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe komt de peugeot het best buiten de winter door?

Berichtdoor Jerroen » 31 dec 2005, 17:35

Mijn 504 is niet gestald zoals somigen dat doen door de auto 's winters helemaal weg te zetten in een dichte stalling.

Ik wil namelijk ook nog wel eens rijden op de momenten dat de zon schijnt en er minder pekel op de weg ligt. Verder ben ik er ook nog regelmatig met de auto bezig en dan is het handig als de auto in de buurt is. Voor mij is op dit moment een stalling niet handig.

Komt er in de praktijk op neer dat de auto of half onder een afdak of buiten staat. Nu weten we allemaal dat de franse auto dat niet fijn vind. Met name op dat soort momenten komt de stalling vraag weer naar boven maar ja, het is ook niet echt handig. Dus dan ga je zoeken naar andere oplossingen.

De autohoes maar is dat wel verstandig?

Ik heb een autohoes die de auto compleet afdekt en is gemaakt van een soort geweven PVC. Je kunt er een beetje doorheen kijken en als het hard regent krijgt de auto niet de hele lading maar wordt wel nat. De hoes ventileert waardoor de auto ook weer op kan drogen.

Nu zijn er vast ook andere hoezen die dicht zijn en de auto echt droog houden. Dat lijkt me beter. Maar wat is nu een goede hoes? Of misschien gewoon helemaal niet doen en buiten laten staan?

Kortom: hoe beschermen jullie je peugeot als hij buiten staat.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Brownie » 04 jan 2006, 16:06

Buiten stallen kan wel, als de auto maar goed in de tectyl staat en je hem regelmatig wast. Maar mijn 505 staat altijd in een garagebox.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Jeetje » 04 jan 2006, 17:11

Buitenhoes zou ik niet doen!

1) Zo'n hoes krast toch altijd een beetje (zeker als er zo nu een dan een winvlaagje onder komt en er wat zand ofzo onder terecht is gekomen)
2) Ookal 'ademt' het materiaal: de neerslag blijft langer 'zitten' en daardoor is de kans op roest/corrosie tóch groter dan zonder hoes (water kan er dan snel vanaf en droogt snel(ler) op)
3) Waar laat je zo'n hoes als je ermee gaat rijden? In de praktijk wordt deze in de kofferbak gepropt en komt het binnenste van de hoes nog wel eens met olie, vet, zand of iets anders in aanraking waardoor het binnenste van de hoes niet schoon blijft (en zie dan weer 1) )

Buiten staan kan prima als je maar goed voor die oude Fransoos zorgt!

Goed in de was zetten is al een belangrijke actie. Daarnaast moet je alle zoutresten zo snel mogelijk verwijderen (even bij de plaatselijke wasplaats met warm water afspuiten).

Wat ook heel goed werkt is om wekelijks de auto even bij de plaatselijke wasplaats met 'hotwax' af te spuiten. Daarmee spuit je het zout weg en je voorziet die plaatsen meteen met een fijn laagje (roestwerende) wax. Die hotwax blijft alleen -helaas- niet zo lang zitten als wax die je met bloed, zweet en tranen met het handje erop hebt gezet!

De holle ruimtes 'spoelen' met gekookte lijnzaadolie werkt ook erg roestwerend...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Daniël » 04 jan 2006, 19:38

Ik sluit me helemaal bij Jeetje aan. Die van mij staat ook 'gewoon' buiten. Zodra de pekel en de vrieskou even verdwenen zijn spuit ik hem helemaal schoon bij een plaatselijke wasserette, en daarna inderdaad nog hotwax eroverheen spuiten. In een kwartiertje gedaan, en de auto glimt weer (even) als een keutel in de maneschijn! :wink:
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor Jerroen » 05 jan 2006, 00:06

Hmm klinkt logisch wat Jeetje zegt.. goed schoonhouden dus.
Maarre Daniel, die van jou staat ook buiten? Vergeet niet dat jij waarschijnlijk een metalic lak hebt en die van mij is gewoon wit. Das andere lak..

Maar die hoes heb ik er btw ook omheen om het interreur enigzins te beschermen tegen de zon. Heb nu een mooi donkerrode bekleding maar als die vaak in de zon komt dan weet je het wel... Roze :evil:
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Daniël » 05 jan 2006, 00:12

Ik heb geen metallic lak, Jerroen. Nadeel van de (mooie) kleur van mijn auto (rouge amarante) is dat de kleur ook relatief snel verkleurt en dof wordt in het zonlicht. Een bekend verschijnsel bij rode auto's...
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten