door A.BRANDHORST » 04 jun 2013, 22:19
Per afgelopen zaterdag in mijn bezit:
NS-VL-68. Een SLI van 1996.
Staat per heden geschorst, wordt de pekelbak. Niet minderwaardig bedoeld over de 605, dat ´pekelbak´, maar de 505 is stukken minder winterhard, heeft wel een nieuwe apk gekregen, maar ´holt´ achteruit qua staat. Hij moet dus eind dit jaar / begin volgend jaar weer naar Peuherbie om echt weer een metamorfose te krijgen omtrent de staat. De roest slaat behoorlijk om zich heen.
Daarom moet een 605 nu het lijdend voorwerp worden. Heb er zaterdag en gisteren al mee gereden, rijdt heerlijk. En ja, stiller dan de 505. Maar de 505 met 2.2 Gti is o.a. door zijn 150 kilo minder leeggewicht toch behoorlijk rapper dan een 2.0 SLI 16v.
Maar Euro 280,- wegenbelasting per kwartaal.... Gloep... da´s wel veel! De 605 heeft een gewicht van 1375 kgs leeg, dus 2 klasses hoger!
Met de 505 zou ik als ik het hele jaar door rijd, Euro 616,- per jaar betalen, door met de nieuwe plannen niet meer in januari - februari - december te rijden, ontloop ik de extra wegenbelasting en houd ik de Euro 496,- in mijn zak. De Solara ga ik vanaf eind december schorsen, om vervolgens zo´n 4 maanden niet te rijden. De Solara gaat me wel de volle mep kosten (Euro 1140,- per jaar) ivm oude LPG installatie, die LPG installatie laat ik lekker zitten. Dus bij 4 maanden schorsen geef ik ook 380 euro niet uit aan de Solara. Totaal voordeel aan bespaarde wegenbelasting is dan zo´n 728 Euro. Dan die 373 euro aan de wegenbelasting maar uitgeven van de 605 voor die 4 maanden. Als ik dadelijk genoeg blijf rijden met de Solara, houd ik in 8 maanden tijd toch nog 150 Euro over, ondanks het blijven rijden op LPG. Het zal onder de streep nihil zijn vrees ik, gezien iets hogere onderhoudskosten met LPG. Maar als je kijkt hoe veel schoner de motorolie is als je op LPG rijdt, dan als je op benzine rijdt, is dat echt bizar te noemen.
De overige auto´s blijven dus beter geconserveerd, en de ´winst´ (lees: besparing) is toch zo´n 500 Euro per jaar wegenbelasting.
Laat ze maar lekker de dikke hik krijgen daar in den Haag!
Ik reken zelf wel even door. Nu krijgen ze dus voor de 605 even 747 euro per jaar minder in het laadje, dan toen er nog het hele jaar wegenbelasting voor betaald werd. Die 120 Euro voor de 505, daar kom ik nog wel overheen, alleen de Solara gaat in 8 maanden dus 760 Euro meer kosten... maar ik ga hem echt niet weg doen. Die auto is van mij, heb hem helemaal laten restaureren, en ik duw hem echt de bult niet op. Dat weiger ik....
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!