Onderstaand quootje heb ik geleend uit de APK eisen ten aanzien van roest.
Gezien de grootte van de roestschade ( E waarde) is herstel niet eens noodzakelijk voor de APK, zoals gezegd.
Dit specifieke herstel is door mij is dus niet onder APK eisen te rekenen.
Artikel 2.2.6 - Sectieverdeling roestschade-omvang bodemplaat
Voor de bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte wordt de
bodemplaat in secties verdeeld, zoals weergegeven in figuur 2, waarna elke sectie afzonderlijk wordt
beoordeeld.
De secties worden gevormd door de volgende sectielijnen:
Sectielijn 1: de middenkoker of de lengtehartlijn.
Sectielijn 2: het begin van de vlakke bodemplaat.
Sectielijn 3: de dwarsligger ter plaatse van de voorzijde van de voorste zitplaatsen of indien ter
plaatse geen dwarsligger aanwezig is de voorzijde van de voorste zitplaatsen in de
achterste gebruiksstand.
Sectielijn 4: elke voorzijde van de achter de voorste rij zitplaatsen (achter elkaar) gelegen
zitplaatsen in de achterste gebruiksstand.
Sectielijn 5: het einde van de bodemplaat onder de personenruimte.
rijrichting
1
1
4
3
5
2 Figuur 2 Sectieverdeling bodemplaat personenruimte
APK Regeling Permanente Eisen
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring Aanvulling 13 versie12-2007
8
Artikel 2.2.7 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang bodemplaat
1. De bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte geschiedt aan
de hand van de volgende beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak van de sectie en het
gehele oppervlak van de sectie, en de verhouding tussen de lengte van de schade aan de
randen van de sectie en de totale randlengte van de sectie.
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen van de sectie en de totale
randlengte van de sectie.
2. Roestschade die doorloopt in verschillende secties moet worden beoordeeld als schade die
aanwezig is in de grootste van de betrokken secties.
3. Bij dubbele bodemplaten wordt de bovenste plaat beoordeeld zoals is aangegeven in het eerste
lid; de onderste plaat wordt beoordeeld als één grote sectie.
4. Indien een gedeelte van de bodemplaat tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger
(koker), moet dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de
randlengte.
Artikel 2.2.8 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang wielkasten
De bepaling van de roestschade-omvang van wielkasten geschiedt aan de hand van de volgende
beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak,
en
b. de verhouding tussen de totale lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte, en
c. de verhouding tussen de lengte van de schade per zijde van de wielkast en de bevestigingslengte
van die zijde aan een ander onderdeel.
Artikel 2.2.9 - Beoordelingsprincipe roestschade-omvang plaatdelen
1. De bepaling van de roestschade-omvang van plaatdelen, met uitzondering van de bodemplaat en
de wielkasten, geschiedt aan de hand van de volgende beoordelingsprincipes waarbij het hoogste
percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele
oppervlak, en
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte.
2. Indien een gedeelte van een plaatdeel tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger (koker),
moet dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de
randlengte.
Artikel 2.2.10 - Bepaling roestschade-omvang
1. De roestschade-omvang van de bevestiging van onderdelen, met uitzondering van de bevestiging
van plaatdelen en wielkasten, wordt bepaald door een schatting te maken omtrent de afname in
procenten van de sterkte van de bevestiging van het ene onderdeel aan het andere, in het gebied
dat wordt omsloten door een denkbeeldige lijn gelegen op een afstand van 100 mm rondom de
bevestiging.
2. De roestschade in het gebied buiten de denkbeeldige lijn wordt buiten beschouwing gelaten.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?