Zie ook andere items van mij op dit forum hierover.
Ik heb inmidels ruime vergelijkende ervaringen met zowel mijn 204 als 504. Ik heb er een op de 504 zitten, maar deze ook op preof gehad in de 204 (ander programma uiteraard).
Ik sluit mij aan bij de opmerking van Pininfarina: als je een goed onderhouden spelingsvrije conventionele ontsteking hebt die correct is afgesteld, dan makt het qua rijkwaliteiten eigenlijk gene moer uit. Die fractie meer koppel onderin wordt teniet gedan door een fractie minder vermogen bovenin, het is maar wat je wilt/ origineel vindt.
Het belangrijkste voordeel dat ik van 123 vind is dat deze zich heel makkelijk laat afstellen op de juiste ontstekingshoek met het ingebouwde LED-tje. Maar ook hier geldt weer: op het gehoor afstellen en daarna gaan proefrijden levert de mooiste ontsteking op (prefereer ik boven stroboscooplamp, want de juiste afstelling is deels ook heel persoonlijk!). Gebruik je zintuigen dus! Qua onderhoud: ach, wat stelt het stellen of vervangen van contactpunten nu eigenlijk voor? (vind ik het prijsverschil niet waard)
Ander theoretisch voordeel: stel je hebt meerdere Peugeots waar je afwisselend in rijdt: de 123-ignition past op al die Peugeots (op de meeste), want de software bevat 10 verschillende programma's (de verschillende vacuumcurven van de verschillende motoren). Je hebt er dan maar 1 nodig...
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens