Zo, ook eens een topic over een 205 Génération starten. Daar zijn er nog niet zoveel van.
Vorige week woensdag heb ik dus
ook een 205 Génération gekocht.
Was eigenlijk een beetje op zoek naar een rode 106, maar liep maandagavond tegen deze op. Ik blijf toch een grote zwak voor de 205 houden. En dit was een 5deurs in mijn favo kleur met een nette km-stand.
Stond op Autoscout. Daar staan tegenwoordig (naar mijn mening) de leuke koopjes.
Disndag gebeld en woensdag dus opgehaald.
Dit is zij. Foto genomen nadat ze net was overgeschreven op mijn naam.
Eerste tenaamstelling januari 1997. Apk tot eind januari 2015. 140.200 km gereden.
Plaatwerk is zonder grove beschadigingen. Dak is niet geoxideerd zoals je regelmatig ziet. De blanke lak is ook niet afgebladderd.
Binnenkant was redelijk netjes, ook geen roest aan de binnenzijde. Alleen een beetje roest onder de motorkap, op de balken links en rechts. Dus dat moet ik nog even behandelden.
Beetje vettig in de bekende hoek boven de dynamo. Maar de koppakking is (nog) niet naar binnen doorgeslagen. Met een TU is het immers niet de vraag of de koppakking een keer stuk gaat, maar wanneer.
Maar voorlopig verwacht ik niet direct problemen. Koelvloeistof en olie mooi helder, geen prut onder de oliedop.
Kleppendekselpakking is gaar, dus dat veroorzaakt ook wat extra vettigheid hier en daar.
Proefrit beviel. Schakelt super. Koppeling grijpt goed aan en zit niet te "hoog".
Meteen meegenomen dus. (Ik moest hem wel meenemen, want ik had geen zin om vanuit zutphen weer met de trein naar huis te gaan!
)
Onderweg viel me op dat de kachel bediening veel "speling" vertoonde. En dat nergens lucht uit kwam, uit geen enkele opening. Ook de kachelblower deed niets. Nou ja, ik kocht hem voor een mooi prijsje. En de hobby is een beetje klussen aan de auto. Zo hebben we wat te doen.
De volgende avond maar meteen aan de slag.
Toen mijn vrouw een rondje reed (Tjee wat rijdt deze lekker, zei ze verrukt) merkte ik dat ik koude voeten kreeg. Ik voelde met mijn hand, ja koude lucht. En oh ja, een heel gat in het dashboard daar onder/achter. Kachelblower probleem dus getackeld.
Ook de middenconsole gedemonteerd. In het onderste bakje zat één grote vieze zooi. Daar wilde ik een ander voor zoeken.
Verder de kap boven de tellerbak gedemonteerd, dus meteen een paar lampjes vervangen daarin.
Nu zag ik ook de draaiknoppen in het midden. De bowdenkabels hingen helemaal los!
Dus een hele waslijst/verlanglijst genoteerd met dingen die ik op de sloop wilde halen.
Komt ie:
Middenconsole met bakje, blauw
Pookhoes + plastic zwart
Klemmen tbv bowdenkabels kachelbediening
Asbakklepje zwart
Klepje naast asbak zwart
Kachelmotor
Kapje 3e remlicht
Wieldop
Krik met schroef (Krik zonder schroef (om het onder de motorkap vast te zetten) zit er wel in)
Deksel luchtfilter
Mattenset
Dekseltje ruitensproeier
Lampje kofferbak
Gordel middenachter
Het meeste en belangrijkste vond ik zaterdag op de sloop bij Autosloperij Kralingen in Rotterdam. Daar stond een rode 3deurs Génération. Daar heb ik het meeste uitgehaald. Afgelopen maandag heb ik de laatste dingetjes gescoord bij autosloperij De Populier in Rotterdam.
En tenslotte had Diego (CinqCentCinq) nog een wieldop en zwart asbakje voor me.
Zaterdag en maandag druk met monteren geweest. Was een heel gepruts de klemmetjes weer om de bowdenkabels te krijgen, maar dat is gelukt. En het werkt nu weer super!
De kachelmotor gemonteerd. Contact aan -> BLAZEN! Joepie, dat werkt. Even controleren of het toerental te regelen is, niet dus. Bleef voluit blazen.
Dus de kachelweerstand vervangen, die had ik gelukkig ook meegenomen vd sloop. En ja hoor werken!
Centrale vergrendeling "gerepareerd". Bleek dat de gever in de bestuurdersportier iets gedraaid zat. Dus in de juiste positie geklikt en toen werkte de CV ook weer.
Alles verder gemonteerd, ook veel schoongemaakt. Hele auto uitgezogen. Klaar!
Nu werd het tijd aan de onderkant te kijken. In het vooronder bonkt wat op korte hobbels. Dus ik verdacht de stuurkogel links. En inderdaad die vertoont speling. Verder zag alles er goed uit. Remblokken kunnen nog ff, maar ik bestel nieuwe, want ik ga de remmen schoonmaken en dan vervang ik meteen de blokken.
Dus een nieuwe verlanglijst gemaakt, met nieuwe onderdelen:
tbv radio verloopje peugeot -> iso
Kleppendekselpakking
2 stuurkogels
Het fijne is dat de originele radio steker nog in de auto zit. Daar ben ik blij mee. Dus een verloopje besteld:
http://www.onlinehandelshuis.nl/iso-aut ... troen.htmlEn bij mijn vaste onderdelen leverancier Bogijn heb ik de stuurkogels en de kleppendekselpakking besteld. Tevens meteen nieuwe bougies en luchtfilter.
Eindelijk een online automaterialen zaak waar ze wel verstand hebben van de onderdelen die ze verkopen.
http://www.bogijn.nlOliefilters heb ik ruim op voorraad.
Zo, dat was het voor nu even. Volgende keer verder met de technische zaken onder de motorkap.
In bezit van een 308 en 504.