Zo, zal weer eens een stukkie typen....
Vorige week zondag heb ik de kop van een 205 (XW7) opgehaald bij Dhr. M. van der Meulen van dit forum. Nogmaals bedankt voor de onderdelen!
Hiervan had ik de nokkenas en klepstoters nodig omdat ik vermoedde dat de originele versleten waren.
Dit vermoeden werd al gauw bevestigd toen bleen dat 1 klepstoter helemaal uitgesleten was en de nok van de as bijna helemaal rond was.
Met het demonteren van de kop bleek 1 cilinderbus los te zitten. Aangezien de papieren pakking onder de bus zorg draagt voor het gescheiden houden van de koelvloeistof en de olie leek het mij en mijn vader niet verstandig om het blok weer in te bouwen zonder die pakking te vervangen.....
Als je die pakking wilt vervangen moeten de bussen incl zuigers eruit.....dus moest het hele onderblok uit mekaar.....dus moest de krukas eruit.......zo kan ik nog ff doorgaan, maar het komt erop neer dat ik het blokkie nu van binnen en buiten ken.
We konden de laatste keer het ontstekingstijdstip niet zien met de stroboscoop. Toen we de distributieketting bekeken bleek die helemaal niet op tijd te staan......de vorige eigenaar wist blijkbaar niet helemaal waar hij mee bezig was.....
Het blok zag er verder goed uit van binnen en na de 4 pakkingen vervangen te hebben en de boel grondig te hebben schoongemaakt is alles weer in elkaar gezet.
Dinsdagavond heb ik het blok alleen uitgebouwd in 1,5 uur (scheelt als je het een keer eerder hebt gedaan)
woensdag hele blok uit elkaar en 's avonds weer in elkaar.
Donderdag D-Day; inbouwen.....starten.......en jawel lopen als een naaimachientje.....wat snort dat mooi rustig zeg zo'n 104 blokkie. Het rijdt ook lekker rustgevend....lekker hellen in de bochten als je een 205GTi gewend bent.
Vandaag ff getankt en morgen ga ik met de laatste kleine dingen bezig zoals bedrading en massapunten en de welbekende puntjes op de i. Dan op naar de APK en kijken hoe dat uitpakt....
Dhr. M. van der Meulen wil ik bedanken voor de kop.
305gtx_break wil ik bedanken voor de radiator.
Gr. Jeroen