Probleem met de cardanas!!!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Brownie

Probleem met de cardanas!!!

Berichtdoor remko_505 » 25 nov 2005, 16:18

Hallo,

Zoals jullie kunnen lezen bij ff voorstellen doe ik dus het onderhoud aan de 505 van mijn schoonouders.

Nu zijn ze van de week stil komen te staan met een heleboel lawaai onder de auto vandaan en is er geen aandrijving meer

Het lawaai komt bij de cardanas vandaan en nadat de auto afgesleept is kun je de koppeling niet meer op laten komen zonder dat de motor direct afslaat

Dit doordat er waarschijnlijk iets is vastgeslagen in de as of bij het kruisstuk.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik die as er onder vandaan halen zonder de beschikking over een brug...

Tevens hoop ik dat er mischien iemand is die mij straks (als ik gevonden heb wat er precies defect is) aan onderdelen kan helpen.

Alvast bedankt

Greetz Remko
remko_505
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 18 nov 2005, 14:18
Woonplaats: Hillegom

cardanas.

Berichtdoor Wim 505 » 25 nov 2005, 22:12

Hallo Remco.

Heb je tijdig de cardan met vet gesmeerd??Normaal halen de middenlagers makkelijk 500.000km .Of het probleem moet ergens anders zitten.Normaal om aan de versnellingsbak te komen word vaak de motor eruit gehaald.Maar ik denk dat jij best links en rechts de aandrijfassen verwijderd en dan het differentieel huis ook zodat de cardan naar achteren kan.Maar de cardan kan er volgens mij niet uit zonder de traverse waar de draagarmen aan vastzitten te laten zakken.Het tussenlager kan je los kopen en staat op de franse site beschreven hoe het te vervangen.In elk geval veel geluk en hou die 505 aan het rijden aub.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor remko_505 » 05 feb 2006, 11:27

sorry voor de late reactie maar mijn internet lag eruit door de verhuizing...

De auto is toch voor reparatie naar de peugeotdealer omdat ik de aandrijflijn niet kon verwijderen. Hier staat de auto al 1,5 maand bij de garage.
De monteurs durven er pas aan te beginnen als ze ergens een komplete aandrijfas en steekassen met kardan hebben. Dit omdat ze er toch niet zeker van zijn welk onderdeel daarvan stuk is.

Deze hebben ze nog niet gevonden dus als iemand nog iets heeft dan houd ik mij aanbevolen.
remko_505
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 18 nov 2005, 14:18
Woonplaats: Hillegom

Berichtdoor Peu204 » 05 feb 2006, 12:42

Probeer het eens bij Wim van Boekel 06-51 61 12 26. Een andere mogelijkheid is Evert Jonkhart Hilversum 035-685 71 11.

Bij mijn garagist was er van de week ook 504CC met een soortgelijk probleem. Hier was de vertanding tussen de cardanas en het differentieel geheel verdwenen. Cardanas en differentieel zijn vervangen.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Nikilauda504 » 06 feb 2006, 09:36

Heb nog een heel speciaal differentieel liggen, namelijk eentje met sper :D . Zo'n platensper zat bijvoorbeeld standaard op de GTI en de eerste Turbo Injection modellen.

Waarschijnlijk heeft Schrauwen in Breda (aan de Teteringsedijk) ook wel een complete set liggen.

Let wel ff op de overbrengingsverhouding van je diff, bij degene die ik heb liggen is dat 40x13.

En bij de 505 berline heb je twee verschillende bevestigingsmethoden van zo'n differentieel, let daar ook op. Of heb je een break, dan is er maar 1 soort (wel verschillende overbrengingen mogelijk).
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Berichtdoor Idranor » 06 feb 2006, 13:11

Tja vervelend zo'n probleem, vooral als je niets kunt doen behal;ve wachten. Helaas kan ik je niet helpen maar bij één van de genoemde adressen kunnen ze je vast helpen. Maar niet de moed opgeven hoor! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Aandrijflijn??

Berichtdoor Rob » 06 feb 2006, 22:13

Als je nu weet wat het problem is kan ik je waarschijnlijk wel aan delen helpen. Ik heb een GTI van 84 staan voor de sloop . wel een rijdende auto zodat je de spullen nog kan checken voordat het er onderuit gaat. Ik hoor het wel als je belangstelling hebt.
Slopen,(demonteren) moet ik hem toch alleen moet dat dan waarschijnlijk iets eerder dan in de planning stond.

Groeten
ROB
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Berichtdoor remko_505 » 09 feb 2006, 22:58

@ Peu204 bedankt voor de telefoonnummers, die ga ik zeker even bellen.

@ Frank van Gestel, sorry maar mijn schoonouders willen hem origineel houden dus ik zal nog ff verder moeten zoeken maar er staan nu wel een aantal bruikbare tips bij. het tis trouwens een break dus de ophanging is het probleem niet.

@ rob, ik zal proberen van de garage te horen te krijgen wat ze verwachten, maar ik zelf vermoed dat het diff wat manko's vertoont.
Mocht het nodig zijn dan pm ik dat wel naar je

Allemaal bedankt voor de tips en ik laat weten hoe het gaat aflopen.
remko_505
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 18 nov 2005, 14:18
Woonplaats: Hillegom


Keer terug naar 505

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten