door RondeB » 28 nov 2005, 22:53
hierover zal je in de boeken niet veel vinden..
peilcontrole: zorg dat de auto goed vlak staat , draai de dop bovenop de schokbreker los en kijk of de olie tot net iets onder de armas staat. Vul zonodig bij met gewone schokbreker olie bv. van een krik.
Dit was de makkelijke uitleg....
praktijktip : Maak eerst de omgeving van de dop goed schoon, modder en troep in de schokbreker betekend direct inwendigeschade/lekkage. Fabriceer een passende sleutel voor de dop , ik heb er een gemaakt door een grote moer op een oude dopsleutel te lassen. Nu kan je voldoende kracht leveren om de dop los te draaien.Begin niet te klooien met beitels enz om de dop los te krijgen, dit geeft alleen maar meer problemen. .
Wat te doen bij grote lekkage langs de armas: .... niks , andere kopen... als je ze kan vinden.. revisie is voor een gewone hobbyist niet goed te doen en losse onderdelen zijn niet makkelijk te vinden.
Is de lekkage niet al te groot of twijfel je aan de goede werking doe dan 't volgende..
Behandel de bevestigingsbouten/moeren met wd40 roestoplosser en een staalborstel zodat de draaduiteinden weer netjes schoon zijn. de bouten zijn namelijk lang en door ouderdom/corrosie snel te torderen/af te breken. Maak ook de bevestiging op de fusee goed schoon.
draai alle bouten los (let op de stand van de remslanghouder, deze moet zo weer terug komen bij montage) en neem de schokbreker af.
zet de schokbreker in de bankschroef en controleer het silentblock van de fusee bevestiging, speling op de armas, en de werking door over het hele draaibereik de arm op en neer te bewegen, dit moet ietwat zwaar gaan. Indien er een stuk "vrije"weg in zit is er te weinig olie in of is de zuiger niet goed. Zit er speling op de armas, helaas gooi maar weg dat ding, is 't silentblock kapot/twijfelachtig uitpersen en vernieuwen (belangrijkonderdeel!!)
Vul olie bij onder constant op en neer bewegen van de arm, zo komt eventuele de lucht uit de cilinder. vul niet meer bij dan tot net onder de armas... Is de werking maar matigjes kan je nog proberen of de klepjes in de zuiger misschien vast zitten door oude olietroep. Ik deed dit door wat olie warm te maken en hiermee te spoelen onder constant op en neer bewegen...
Tot slot als laatste probeersel : giet er gewoon dikkere olie in.....
succes ermee....