Als het aan mij ligt wel!
Alleen niet via Peugeot, want die zijn er jaren geleden al mee gestopt om die te leveren.
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die graag z'n GTX voorzien ziet van de striping die zo karakteristiek is voor de uitvoering.
Iedereen die spuiten wil aan z'n auto loopt tegen hetzelfde probleem aan. De beste optie is dan wellicht nog om de hele striping eraf te halen (zoals bij mijn 305 gebeurd is.... ), maar dan istie ineens toch heel wat minder GTX.
Ik zal niet de eerste zijn die met het plan gelopen heeft om de striping ergens na te laten maken, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
De meeste bestickeraars schrikken nogal van het effect dat er in de striping aangebracht is tussen de voor en achterkant van de auto. En ook de kleine afmetingen van de blokjes schijnen nogal moeilijk te printen te zijn (kans op dichtvloeien zou erg groot zijn).
Volgens een (overigens prima) reclamebestickeraar bij mij in de buurt zou zeefdrukken de grootste kans van slagen bieden. Bovendien zijn volgens hem de kwaliteit en de levensduur van een zeefdruk veel groter.
Goed bewaard, onderin mijn 305 archief staat een doosje met een stuk of 5 stripingdelen erin. Bij elkaar is er een volledige rechter zijkant van te maken, in het zilver. Maar er zit ook 1 zwart deel voor het voorscherm bij.
Met de waardevolle inhoud en een 305 folder uit 1985 ben ik naar een zeefdrukker toegestapt en heb hem de situatie voorgelegd.
Om het verhaal kort te maken: hij kan met behulp van mijn delen de striping namaken.
Hij zal de striping dan zeefdrukken op hetzelfde materiaal als de originele striping (er staat nog een materiaalcode op één van de delen) en ze plotten in dezelfde vorm als Peugeot ze destijds geleverd heeft. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het korte deel van het voorportier aan het lange deel van het achterportier vast zit. Dat vergemakkelijkt het plakken van de striping enorm en zorgt ervoor dat er geen hoogteverschil zit tussen de overgang van de carosseriedelen.
Een kleine afwijking in kleur of in de afmetingen van de blokjes/perforaties in vergelijking met originele striping is echter wel te verwachten. Het advies is dan ook de nieuwe striping liefst niet te combineren met oude, nog op de auto aanwezige delen, maar in ieder geval één zijkant compleet te vernieuwen.
Alleen...........het laten maken van één set is meer dan ontzettend kostbaar.
Het maken van meer sets kost daarentegen maar weinig meer. Da's dus wél interessant.
Als ik bij hem 10 setjes laat maken, dan kosten deze € 120,- per stuk. Daarvoor krijg je dus 8 delen om je 305 links én rechts weer van verse striping te voorzien. Dat lijkt best veel geld, maar als ik bedenk dat ik dat doosje dat onderin mijn kast stond zo'n jaar of 10 geleden gekocht heb bij mijn locale Peugeot dealer voor 150 ouderwetse Hollandse guldens (dat was dus voor één zijkant....), dan wordt ik toch nog wel een klein beetje blij van dat bedrag.
Dus mocht je interesse hebben of ken je iemand die interesse heeft; laat het me even weten.
Voor de duidelijkheid: een kleurwissel tijdens de productie is mogelijk, dus de striping kan zowel in het zilver als in het zwart geleverd worden!!! Het is dus niet noodzakelijk dat er 10 sets in dezelfde kleur worden besteld.
En wanneer er interesse is voor méér dan 10 sets, dan wordt de stuksprijs waarschijnlijk nóg interessanter........
Vriendelijke groet, Michel