altijd wat.... accu laadt niet bij

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

altijd wat.... accu laadt niet bij

Berichtdoor Filip » 01 dec 2005, 17:52

tja, en zeker in deze donkere dagen is dat heel vervelend! ik ben laatst zonder licht doort de nacht terug moeten rijden.
maar goed;
504 xd2 diesel, 1978

hij laadt dus niet bij,
ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe het nu werkt, de dynamo heeft 3 draden, waarvan er een via de startmotor is verbonden met de plus van de accu. een gaat waarschijnlijk naar de temporisateur en een is de min? (waarom zit die dan niet aan het blok vast?)
en waarom gaat die ene draad naar de starmotor als de andere toch naar de temporisateur gaat? het is me een raadsel

------wacht ik meet de boel morgen even door----- dan heb ik ook een duidelijkere vraag. maar laat dit nog maar even staan

och als iemand me uit kan leggen hoe het werkt , zal me dat ook wel helpen..
brooooooooaaaah
Avatar gebruiker
Filip
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 jan 2005, 13:11
Woonplaats: enschede

Berichtdoor pp » 01 dec 2005, 20:49

accu gecheckt??was er na ettelijke ^%(^$%*^)_partijen achter dat m'n 2 maanden oude accu niet vol te krijgen was, "uitgeput"of gewoon te weinig accuzuur/water terwijl dynamo gewoon 13.5 bijlaadde, bobine nieuw, evenals startmotor electra(verdeelkap, rotor,punten, kabels, bougies) niets hielp!, en uiteindelijk de &)^&^(*_& accu!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Dick » 02 dec 2005, 09:14

pp schreef:accu gecheckt??was er na ettelijke ^%(^$%*^)_partijen achter dat m'n 2 maanden oude accu niet vol te krijgen was, "uitgeput"of gewoon te weinig accuzuur/water terwijl dynamo gewoon 13.5 bijlaadde, bobine nieuw, evenals startmotor electra(verdeelkap, rotor,punten, kabels, bougies) niets hielp!, en uiteindelijk de &)^&^(*_& accu!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Je bent niet de enige vrees ik :oops:
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor pp » 02 dec 2005, 10:17

jij ook al?? :mrgreen: :mrgreen:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Dick » 02 dec 2005, 10:31

pp schreef:jij ook al?? :mrgreen: :mrgreen:


Ja, ik ook. Vaak gehad dat ik em niet aan de praat kreeg, of dat mn radio na een minuut stopte met spelen als de auto uit was. Aan de acculader, maar dat hielp niet zo veel. De volgende dag hetzelfde probleem enzovoorts. Op een gegeven moment zelfs gedacht dat de acculader stuk was (t is al een oud beestje) maar dat was ook niet het geval. Alles nagekeken en steeds niets aan de hand! Na een tijdje toch de accu maar vervangen, en nooit meer problemen gehad (Ok, dat klop ik dus nu even af) :lol:
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor pp » 02 dec 2005, 10:39

Elemantry, my dear Watson :D :D
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Filip » 07 dec 2005, 13:10

ja maar die accu was hartstikke duur.
ik heb em namelijk een jaar terug gekocht bij een citroen garage.
... 10 minuten voor de invoer keuring bij de rdw...
da was best spennend

ik weet het nog niet, maar met een volle accu 13,59 volt kan ik hem een stuk of 6 keer starten, als ik de lampen maar niet aan heb...

wordt vervolgt
brooooooooaaaah
Avatar gebruiker
Filip
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 jan 2005, 13:11
Woonplaats: enschede

Berichtdoor Dick » 07 dec 2005, 13:28

wel eens aan lekstroom gedacht? Bij mij loopt ie heel langzaam leeg, en ik kan er maar niet achterkomen waar het em in zit! Tot nu toe is de enige oplossing om een druppellader aan te schaffen. De kosten daarvan vallen reuze mee, en t is nog een voudig ook.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Marius » 07 dec 2005, 14:16

dick, ff als reactie op jouw lekstroom..

Min kabel van de pool los schroeven, en een multimeter op ampere stand tussend e pool en de kabel steken.
Alle zekeringen er uit trekken in het zekering kastje, en dan 1 voor 1 terug steken, tot dat je de lekstroom gevonden hebt.
Dan heb je het euvel al een heel stuk "uitgekamt".
Als je weet in welke "groep" de lekstroom zit, kun je een heel stuk gerichter zoeken.


Blijft er niet ergens een lampje branden..?? in het dashboardkastje, in de kofferbak..?? Zo iets is het meestal.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Dick » 07 dec 2005, 14:55

Tjah, dat heb ik al geprobeerd, echt heel erg vaag. Er blijven geen lampjes branden, het zit em niet in de radio... Maar weer wel? Met een druppellader kan ik het aardig redden hoor. Deze kleine probleempjes horen bij de charme van een oude Peugeot, als je zorgenloos en zonder problemen wilt rijden moet je een Toyota nemen... Maar geen Tokyoki voor mij, dan maar een lege accu op zn tijd :D
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor JT » 07 dec 2005, 15:54

En de groepen-"kast" van een 504 ....
Pfff... Ellende
Zoek maar eens op contactslot en kijk maar wat ik heb meegemaakt...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

en het wordt steeds erger.......

Berichtdoor Filip » 22 feb 2006, 21:54

ja, na niks gevonden te hebben en de accu maar gewoon opladen elke avond, begon vanochtend de temporisateur te trillen als een weetikwat. EN daarnaast wordt de minpool van de accu gloeiend heet, dat duidt op kortsluiting. en n u doet niets het meer, geen een lampje..
ik ben ten einde raad. (rdelijk ten einde raad, heb ervaring)
wie weet wat?
brooooooooaaaah
Avatar gebruiker
Filip
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 jan 2005, 13:11
Woonplaats: enschede

Berichtdoor JT » 22 feb 2006, 23:31

Filip,
wat bedoel je met temporisateur?
De stroomregelaar soms?

Als ik google op temporisateur kom ik op cruise control en iets vaags bij Renault turbos... ?

Heb je al geprobeerd te meten zoals Marius aangeeft?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Filip » 23 feb 2006, 20:29

ja , temporisateur, dat staat op het kastje. vrij vertaalt zal het wel de stroomregelaar zijn, ik denk iets dat er voor zorgt dat de stroom 14 volt blijft en niet de hele tijd verandert doordat het toerental van de dynamo steeds anders is. maar goed dat ding trilt dus. en de minpool van de accu wordt heet. iets is niet goed....
brooooooooaaaah
Avatar gebruiker
Filip
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 jan 2005, 13:11
Woonplaats: enschede

Berichtdoor JT » 24 feb 2006, 15:11

Mijn oom (wie kent hem niet?) heeft hier een moderne stroomregelaar voor reserve achter gelaten....
Om te testen mag je die wel van me lenen, maar als dat ding staat te trillen/klapperen, dan moet er waarschijnlijk toch een nieuwe in!

Ik heb de stroomregelaar laatst open gehad, er kan niet veel aan kapot....

De stroomregelaar zorgt dat de accu geladen wordt als de motor draait en de dynamo voldoende stroom genereert en dat de auto stroom heeft van de accu op het moment als de dynamo nog niet voldoende stroom levert. Er zit dus idd ook gewoon een relais in (het klapperen dus)...

Snel vervangen, kan nooit duur zijn!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten