Onlangs heb ik de kleppen van m'n 309 SX 1.4 gesteld. Het stellen zelf ging vrij soepel, maar helaas brak één van de draadeinden waar het kleppendeksel om vast wordt gedraaid af toen ik de moer iets te hard aandraaide. Ook de afstandhouders die het afdekplaatje in het kleppendeksel op de goede hoogte moeten houden waren bros en vergaan.
![Afbeelding](http://i65.tinypic.com/npfaee.jpg)
Ik heb het afgebroken draadeind eruit gekregen en het kleppendeksel met een bout in het motorblok vastgedraaid. Als afstandhouders heb ik bushings van een skateboard gebruikt. Al met al leek het weer goed te zitten, de motor tikte veel minder dan voorheen dus het kleppen stellen leek geslaagd. Tijdens het eerste korte proefritje bleek echter dat het nog niet goed zit. De auto heeft geen vermogen meer! In z'n 1 en 2 komt die bij laag toerental nog wel vooruit, maar in hogere versnellingen en boven de 3000 toeren werkt het gaspedaal enkel als volumeknop en brengt het weinig versnelling met zich mee. Na het verontrustende korte proefritje trof ik het motorblok zo aan
![Neutral :-|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Afbeelding](http://i68.tinypic.com/2eoipza.jpg)
Rook en overal olie! Blijkbaar waren de busjes die ik als afstandhouder had gebruikt toch iets te hoog waardoor het deksel niet goed aansloot en er olie uitlekte. Op de uitlaat, dat verklaarde ook de rook en de bende. Dat is ondertussen verholpen, er zit een nieuwe kleppendekselpakking op en de afstandhouders zijn passend gemaakt zodat het deksel weer mooi aansluit.
Het grootste probleem is echter nog niet verholpen. Ik heb nog steeds geen vermogen. 110 is de max en het duurt gevoelsmatig uren voor ik die snelheid bereik. Ik heb de kleppen gesteld op de manier beschreven in m'n Haynes, maar voor de zekerheid heb ik het nog eens gecontroleerd volgens de tuimelmethode. Alle inlaatkleppen staan netjes op 0,20mm en uitlaat op 0,40mm. Wat mij betreft lijkt dat dus goed te zitten en niet de oorzaak van het vermogensverlies. Om de kleppen te stellen heb ik het een ander aan kabels en slangen aan de kant geduwd. Ook de bovenkant van de monopoint injectie-module heb ik open gehad. Ik heb geen idee wat nu de oorzaak zou kunnen zijn. In z'n vrij lijkt de motor mooi te lopen en ook stationair doet die niks geks. Ook krijg ik geen motormanagements storing lampje. Iemand een idee wat ik allemaal kan checken?
Hier een niet al te veel zeggend filmpje. Zoals te horen geef ik gas, maar er gebeurd niet zo veel behalve dan dat de uitlaat meer geluid laat horen.
Hopelijk weet iemand een simpele oplossing!