door Freek » 07 mei 2004, 23:23
Het kon niet uitblijven, deze obligate "loodvrij-discussie" over oldtimers.
Punt is dat het goede antwoord niet lijkt te geven. Er zijn immers genoeg Peugeots op LPG die jaren prima doordraaien. LPG zorgt zelfs voor een nog wat hetere verbranding dan loodvrij, zodat het belang van smeren (dit is nl. de functie van het lood) nog groter zou moeten zijn.
Eigen ervaring: een peugeot 404 uit 1963 dacht ik, in elk geval met oude dashboard en 1200-motor: uitstekend op loodvrij, vele duizenden kilometers achter elkaar, klepspeling NOOIT hoeven bijstellen. Ook een J7 met 1800-motor, waarvan de vorige eigenaar ook nooit gelood tankte en niettemin succesvol naar Marokko en diverse andere bestemmingen is gereden. Klepspeling was goed toen ik hem kocht en is dat ook gebleven..
Daartegenover staan weer negatieve ervaringen van anderen. Bij ieder merk lopen de meningen/ervaringen ZEER uiteen en wordt er al jaren over gesproken. Vast staat wel dat de rechtervoet, en de rijstijl over het algemeen, heel belangrijk is. Niet te hoge kruissnelheid, niet te ver doortrekken in de versnellingen, de boel regelmatig helemaal warm laten draaien (lange ritten). Eigenlijk zoals je normaal met een oude auto dient te rijden.
Ikzelf rijd loodvrij, met uitzondering van de vakantie waarin bijvoorbeeld zwaar wordt geklommen. Dan gooi er loodvervanger bij. Maar ook dat is discutabel, een keertje lood schijnt niet veel te helpen.....