Ik heb ook jarenlang zitten pielen met de spiegels. De originele waren niet meer bruikbaar als spiegel, omdat het spiegeldeel aan de achterzijde verweerd was. Bovendien was het bevestigingsbeugeltje niet vast genoeg te draaien, waardoor de spiegels op de snelweg door de tegendruk langzaam naar binnen kwamen. Bovendien zijn de originele spiegels zo groot dat ze 1) nogal eens trillen, waardoor je slecht zicht naar achteren hebt en 2) je bij het in- en uitstappen je kop er nogal eens aan wil stoten...
Dus ben ik op zoek gegaan naar een oplossing.
Ik heb voor de volgende oplossing gekozen:
- Metalen (massieve) staaf van de juiste dikte bij de Praxis gehaald (iets dikker dan de 'poot' van een spiegel) en twee beugels gebogen die ik zwart heb laten poedercoaten
- caravanspiegels gehaald
deze:
(de bijgeleverde beugels zou je ook kunnen gebruiken, maar die zijn wat ielig en eigenlijk net even wat te dun)
Caravanspiegels op de zelf gemaakte beugels gemonteerd et voilà! Ziet er -vind ik- goed uit en heeft tal van voordelen (ik heb nog geen nadelen ontdekt):
- zitten hoger en zijn kleiner waardoor je je kop er niet (of in ieder geval veel minder) aan stoot
- heb aan de bijrijderskant een cuvex exemplaar geplaatst waardoor de dode hoek aanzienlijk verkleind wordt
- de spiegels trillen niet; dus altijd goed scherp uitzicht naar achteren
- de spiegels zijn zo licht en klein dat ze gewoon op hun plek blijven
- de spiegels steken niet zo ver uit als de originele dus je kunt 'strakker' langs een muur parkeren (is wel handig in mijn winterstalling) zonder dat je de spiegels hoeft te verstellen
- achterkappen zijn van kunststof (dus geen kans op roest)
- losse glaasjes zijn apart te koop (dus als een keer een spiegelglas sneuvelt, is geen man overboord)
- Er zijn ook bolle glaasjes (cuvex) te koop, of spiegelglaasjes met een vergrotend effect (whatever rocks your boat)
- ziet er best origineel uit