vorig weekend de 5 bak ingebouwd die ik uit frankrijk had meegenomen vorige vakantie. Aangezien het niet de eerste keer was ging het allemaal vrij soepeltjes. De aandrijfaspennen zaten nog wel een beetje in het vet dus tikte ik er zo uit.
met een twee koloms brug en palletwagen gaat het erg makkelijk allemaal.
Uiteraard de 5bak voor inbouw voorzien van nieuwe prise as en aandrijfas keerringen. nog even wat gehannes met de tellerkabel aansluiting en tandwieltjes, de km teller doet het nog niet naar wens, daarvoor een topic geopend bij het
aandrijvings gedeelte.
De 5bak kwam uit een j9 diesel, met een letter E erin geslagen. Ik heb de tandjes op het differentieel geteld en er zit een 7/46 differencieel in, de zogeheten BC3C/5. later met de 2.5D is er een BC3D/5 geleverd met 8/47 differencieel.
Voor het plaatsen van deze diesel bak aan een benzine motor moet je het koppelingshuis (dikke rand aan versnellingsbak) overzetten, de diesel is iets anders met name de aansluiting voor de startmotor.
De verhoudingen van de eerste 3 versnellingen zijn hetzelfde als onze BC3A bak, hier hebben we genoeg power om snel op te trekken. de 4 is iets lichter de 5 komt er nog bij. Hij schakelt erg lekker door en je rijd met minder toeren makkelijk even hard als voorheen. met onze 2 liter benzine motor hebben we meer dan genoeg power, ik denk dat een BC3D/5 bak het ook prima zou doen.