Hallo allen,
Ik had tot een tijd geleden een aantal zaken in de rubriek "even voorstellen" staan, maar ik ga hier toch in de juiste rubriek verder schrijven over de avonturen van Koen en de auto die oneerbiedvol Krotje wordt genoemd door de overige - niet zo autogekke - familieleden.
Allereerst een linkje naar het voorsteldraadje: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=31201
Een kort resumé: Het betreft een Peugeot 205 1.1 XE uit 1990, met een TU1M motor en 5-bak. De kleur is Rouge Andalou. ik heb de auto sinds deze zomer, heb er inmiddels al iets meer dan 12.000 km mee gereden en ze heeft me zonder problemen gebracht waar we moesten zijn. Ook genieten: de 35 jaar 205 meeting in Culemborg! Ze heeft ook ruim drie maanden in Bologna gestaan om mij te vergezellen in het laatste semester van mijn buitenlandse masteropleiding. Hoewel ze in Italië twee keer een ietwat ongewilde kus op haar onderlip heeft gekregen (Italianen en parkeren, Porco Madonna wat een slecht huwelijk), heeft ze het goed overleeft. Vooral de terugreis midden december was erg gaaf en op de Fernpas liet de TU1 zich van zijn beste kant zien; doortrekken in drie bergop en elke keer dat er weer vermogen gevraagd werd leek er nog meer in te zitten! Ook bleken de Kleber Quadraxers het erg goed te doen in ijzige omstandigheden, ik ben klaar voor een strenge winter in NL.
Enfin, inmiddels zijn we alweer drie weekjes in NL en heb ik haar weer goed verwend:
- NIeuwe olie en filter
- Nieuwe bougiekabels (bougies waren pas 5k geleden vervangen), nieuwe verdelerkap (Ducelier) en verdelerrotor
- Kleppen gesteld plus nieuw kleppendekselpakking
- Nieuwe V-snaar, want die begon te slippen op terugreis
Daarnaast is ze afgelopen zaterdag op de brug gegaan en hier blijkt dat de 211.xxx km's nog geen enkele roestvorming hebben aangezet. Ik spoel de auto regelmatig schoon bij de wasbox waarbij ik me beperk tot enkel goed foamsprayen en afspuiten, laat anderen hun auto's maar bekrassen met de schuimbezems. Maar goed, bij nadere inspectie blijken er toch twee problemen te zijn:
1. De krukaskeerring is waarschijnlijk lek, omdat er oliedruppels tussen bak en blok hangen, rond de behuizing waarin vliegwiel en koppeling zitten. De olie stonk niet naar zwavel dus het lijkt me om de krukaskeerring te gaan en niet om een lekkage van de bak. Ook is de nokkenaskeering aan de bakzijde slecht, er zweet olie vlakbij de verdelerkap. Dit is echter allemaal nog niet zo dramatisch en ik heb ook amper olieverbruik gehad tot op heden.
2. De achteras heeft zijn beste tijd gehad: er zit nog geen forse speling op de achterwielen en de francaise heeft ook nog geen x-benen, maar zeker linksachter zit al wel wat beweging in. Hier ga ik waarschijnlijk spoedig een gereviseerde as onder zetten.
Verder zijn de schijven en blokken voor redelijk dun, maar deze vervang ik in een middag en een kratje bier. Zal dan t.z.t. remmerij van TRW erop zetten, heb daar goede ervaringen over gehoord.
Dan nog een klein en dom dingetje: ik had de motorruimte gereinigd en daarna met de hogedruk van een afstandje de onderzijde van de motorkap en de motorruimte even doorgeblazen. Daarna bleek ze plotseling in te houden bij half gas: vocht in de draadboom bleek de boosdoener. Als ik de bovenste Bosch-stekker van de de injectiemodule loshaalde en die verdraaide met het contact erop, begon de stappenmotor te tjirpen. De oplossing was om de gehele draadboom in de linkerbovenhoek los te halen en droog te maken. Met isolatietape de draden van elkaar gescheiden en het geheel weer netjes in de plastic rolletjes gewurmd (een regelrechte k*tklus als het koud is en je vingers pijnlijk koud zijn). Wel een leuke manier om je te ontrekken van de familiaire toestanden op tweede kerstdag
Dan een tweetal vraagjes:
1. Weet iemand een goed en betaalbaar adres voor een gereviseerde achteras?
2. Heeft iemand nog de deurkaarten van een XT automaat of de deurkaarten van een Accentje liggen? Ik vind de Generation kaarten toch niet mooi passen bij het grijze dashboard en de deurvergrendeling werkt nu niet van binnenuit omdat de Generation elektronische deurvergrendeling heeft.
Edit:
Hierbij nog een foto van het karretje aan de noordzijde van de Fernpas. De trekhaak had ik in Italië bewust laten zitten als inparkeer-knuppel tegen inparkeerknuppels (porco miseria)