Hallo,
Ik had gehoopt op een andere manier lid te worden van dit forum, maar helaas.
Onlangs hebben wij een boot gekocht met een kleinigheidje met de motor. Ontluchten. Dit zou een kwaaltje zijn van de Peugeot Indenor motoren. Helaas schijnt dit niet het probleem te zijn met de motor. Inmiddels al flinke euro's lichter zijn we erachter dat de motor geen compressie heeft. Dit heeft een monteur getest met een compressie meter.
De waardes zijn verschillend per cilinder. Gezien vanaf de aandrijf kant, 7, 12, 13.5 en 21 bar. Nu heb ik van iemand de tip mogen ontvangen om de koppakking te vervangen. Aangezien we al vele euro's erin hebben gestoken ben ik bijna genoodzaakt dit zelf te doen. Nou ben ik niet geheel onhandig en zie ik dit ook wel zitten, wil ik toch via deze weg nog om tips en advies vragen. We hebben de startmotor gecontroleerd, de brandstofpomp en tandwielen op tijd gezet, gloeiboegies vervangen en de boel ontlucht. Ook is het stop heveltje nagekeken en de gasklep. Alles is nagelopen door de monteur.
Het gaat om de motor hieronder, op het eerste gezicht de XDP4.90 volgens kenners maar wanneer ik het type brandstoppomp vergelijk moet het de XDP4.88 zijn. Mogelijk dat iemand hier duidelijkheid kan geven op basis van enkele foto's?
Ik heb begrepen dat deze motoren ook gebruikt zijn in verschillende auto's, wie weet welke dit zijn? Kan ik de koppakking van deze gebruiken op onze motor? Dit scheelt namelijk ook weer aanzienlijk in de kosten.
Ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen hebben waar ik rekenening mee moet houden, aangezien ik ruim twee uur moet rijden naar mijn boot, wil ik zoveel mogelijk al meenemen van huis. Uiteraard zijn andere tips om nog te controleren voor het vervangen van de koppakking ook welkom.
Ben nog niet zo thuis op forums dus mocht het verkeerd geplaatst zijn dan alvast mijn excuses. Ben er ook nog niet uit hoe je foto's plaatst dus deze volgen later.
Alvast dank voor jullie reacties.