Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
205RJ schreef:Misschien een idee om er even mee naar de garage te gaan? Die kunnen de auto op de brug zetten en er een goede blik op werpen. Eventueel dan alles netjes laten opschuren en in de tectyl zetten, als de roest niet te erg is.
RogerSch schreef:Mmm als Joep van klokje rond altijd hoor over roest op remleidingen dan kan dit niet
205RJ schreef:Lijkt me verstandig! Dan weet je zeker dat er even goed naar gekeken is, met je remmen wil je geen risico's nemen. Mijn originele remleidingen zitten er ook nog onder maar heb al eens goed naar laten kijken, is toen ook wat bijgewerkt. Van de zomer ook de remvloeistof laten verversen, dan kan het weer even mee.
Die roest aan de carrosserie is vervelend, wat dat gaat kosten hangt echt vanaf hoe je het laat doen. Bij een normale garage wordt dat al gauw duur, als je iemand kent die handig ermee is en je wilt helpen scheelt het ook al. Je kan het ook zelf (tijdelijk) aanpakken:
-Roest wegschuren (makkelijkst is met staalborstel-kop op boormachine)
-Goed behandelen met anti-roestmiddel
-In de lak zetten
Het gat blijft dan wel over maar het verder roesten wordt zoveel mogelijk beperkt. Ik heb zelf 3 roestgaten in de bodem van m'n 205 zitten, en wil dit binnenkort gaan doen (tevens de gaten tijdelijk dichten met plamuur. Niet ideaal, maar is meer een tijdelijke optie zodat het dicht is). In de toekomst wanneer ik even wat meer financiële middelen heb laat ik het allemaal netjes lassen.
205RJ schreef:Goed dat je de roest gelijk behandeld hebt! Dan is het verder roesten voorlopig even beperkt en kan je rustig eens op zoek naar een adresje om het een keer te laten lassen. Zou daar inderdaad een behulpzaam iemand voor proberen te vinden.
De roest in de bodem van mijn 205 zit op een aantal plekken. Dat is veroorzaakt door lekkage wat lange tijd in de geluidsisolatie is gaan zitten (bij mij bestond dat uit glaswol, niet het originele spul. Zuigt lekker vol met water in ieder geval). Dat water lekte langs de klapraamrubbers naar binnen en bleef daar staan. Laatst kwam ik erachter dat het ook achter het dashboard vandaan lekt, daar moet ik nog naar kijken. Het is dus zaak om de waterlekkages zoveel mogelijk te stoppen, en het isolatiemateriaal te laten drogen. Ik kwam hier pas veel te laat achter en zodoende zitten er nu een paar gaten in de bodem. Kan dus geen kwaad om even de vloerbedekking los te trekken, en te voelen of het daaronder droog is en te kijken wat de staat van de bodem is!
Hier zit de roest er nog op maar prik je zo een even groot gat in als aan de bestuurderskant (of groter). Een oorzaak van deze schade is ook het verkeerd opkrikken van de auto, daardoor is het plaatwerk beschadigd.
Tot slot zit er nog een klein gat (als je er doorheen gaat prikken) in de voetenruimte van de achterbank, passagierskant. Dit is een vervelende plek aangezien de benzinetank er precies achter zit, dat wordt een aandachtspunt tijdens het lassen (brandgevaar).
Het beste is om de slechte roestplekken eruit te slijpen en een mooi stukje metaal terug te lassen, echter gaat me dat budgettair voorlopig niet lukken. Binnenkort wil ik de roest wegschuren en met epoxy-primer behandelen en in de lak zetten, dan roest het voorlopig niet verder. Ook kijk ik even naar een manier om het tijdelijk te dichten, zodat ik weer geluidsisolatie kan plaatsen (die ontbreekt nu, want zou gelijk weer vollopen met water). Dan kan ik weer harder dan 100 rijden zonder pijn aan m'n oren!
Mooi die velgjes! Staat erg leuk lijkt me. Gaaf van de Noordkaap-plannen! Staat ook nog op mijn lijstje ooit
Wout_Holsbeek schreef:Cool, die XS-velgen erbij! Kun je mooi laten stralen en poedercoaten, dan
heb je er weer jaren plezier van.
En heel vet, dat van jullie Noordkaap plannen! Wij zijn in 2017 met de 206
tot aan Helsinki gekomen, dat vonden we al een aardig eind! Maar dat is
nog niks vergeleken hiermee haha. Ben benieuwd!
MarkVDE schreef:Dank je voor de info, dat is fijn om te weten! Naar mijn weten heeft hij op die plekken (vanaf beneden gezien iig) geen roest, maar het loont dus wel om te kijken. Zeker omdat mijn forevertje natuurlijk al wat ouder is dan jouw generation. Die velgen hebben nog wel flink wat werk nodig, maar dat gaat er gaaf uit zien!
205RJ schreef:Ik zou er zeker nog een keer naar kijken, aangezien het roesten van binnenuit gebeurt (door de waterlekkage). Dat zie je in eerste instantie niet van buitenaf. Zolang het nog oppervlakteroest is, kun je het opschuren en behandelen. Dan is het in orde!
Wout_Holsbeek schreef:Ja snap wat je bedoelt. Het is maar net waar de verhouding ligt tussen geld erin stoppen - en eer van je werk.
Ik heb jaren terug ook mijn XS-velgen op jouw manier aangepakt. Zelfde gedachte.
Het resultaat mocht er zeker zijn maar helaas niet voor lange duur. Bij m'n LM honingraat velgjes heb ik geen
seconde getwijfeld, die heb ik direct naar de poedercoater gebracht. Scheelt uren en uren werk, schuren etc,
wat normaal gesproken natuurlijk niet erg is want het is hobby! Maar ja bij mij kwam de roest dezelfde winter
er nog weer doorheen, afbladderende lak enzo dus had er niet echt eer van haha :p
Succes!!
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten