Tijdens het werken aan de remmen van de Fourgonette even een sanity check gedaan bij de berline.
Gelukkig maar, was al snel duidelijk dat de stilstand en verouderde remvloeistof de cilinders geen goed hebben gedaan.
Dus afgelopen weekend richting de expert gegaan, Peugeauto Ravenstein. Even geen risico met zelf doen met de kans om dan evt. niet te kunnen vertrekken.
Situatie schets: de remcilinder links achter zat compleet vastgeroest en beide cilinders voor zaten aan 1 kant vast door corrosie.
Het gevaar van oude remvloeistof lieve mensen. Dus elke 3 jaar preventief vervangen aangezien het water aantrekt en de boel kan gaan roesten als je lang stil staat en er niet geremd wordt.
Dus Edward heeft me flink aan het poetsen gezet.
Ook bleken de silent blocks achter bij de panhard stang vergaan te zijn. Rechts achter had ik thuis wel los gekregen. Er was helemaal niets van over.
Een nieuwe er terug in persen was me nooit gelukt, maar Edward heeft hier een tool voor gemaakt. Die werkt zo simpel dat ik hem er zelf in 3 minuten in kreeg zonder kracht.
Linkerkant kwam echter niet los, de bout zat vastgerot aan het silent block. Ook iets wat mij niet was gelukt thuis en dan is het fijn om in Ravenstein te zijn, waar het gewoon even los gezaagd wordt met power.
Remvoeringen voor aan beide kanten waren vrijwel op, dus vervangen voor nieuwe. Dus weer jaren rem plezier.
Uiteraard ook even alle vloeistoffen vervangen, inclusief de waterloze koelvloeistof met wie ik een haat liefde relatie had.
Alleen nog poetsen en ready to go.