klein vreugde topic mbt versnelling

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

klein vreugde topic mbt versnelling

Berichtdoor Malle Pietje » 24 okt 2005, 10:45

EDIT: Let op! dit is echt een GOEDE omschrijving van het meest voorkomende probleem, bij het uit de versnelling springen.
Bedankt Malle Pietje!
<edited by Dturbo.>

Beste mensen,
zoals al eerder gepost hier had mijn vriendin een Roland Garros cabrio gekocht..
het enige dat aan vervanging toe leek te zijn was de versnellingsbak...De versnelling wilde er nog wel regelmatig uitvallen bij de 2e en 3e en met name in hobbelige bochtjes....Ik dacht aan de synchromesh...

Maar!
Gisteren maar eens gekeken naar de afstelling van de schakelstangen en de speling daarin. Het leek allemaal niet versleten of veel speling te hebben, maar de reden van het er uitvallen van de versnelling bleek te zitten in een soort vering in de verticale beweging van de pook, dwz van 1 naar 2, 3 naar 4 etc...(ipv de horizontale beweging in zn vrij...)

Enfin, onderop de pook (onder de auto) loopt de horiz. schakelstang naar voren, en daar waar ie uit komt en vast zit aan de wipwap van het subframe was het rubber dusdanig stroef en uitgedroogd dat vrij draaien neit meer lukte, maar bij het schakelen werd de stang op spanning gezet, het rubber zorgde ervoor dat alles terug veerde en op die manier weer uit de versnelling werd getrokken.

De oplossing ligt natuurlijk voor de hand, schakelstangen losgehaald, van de bak tot de pool, de zogenaamde wipwap er uit gehaald en alles onder de wagen uitgetrokken, lekker schoon gemaakt, ingevet en weer terug gezet. Alles schakelt nu weer extreem soepel en strak tot zover als de ouwe bak het toelaat. En hij valt er niet meer uit!

Dat wilde ik natuurlijk even met jullie delen! Dus mocht je bak uit de versnelling vallen, controleer dan het volgende: Haal de schakelstang van de bak los, net achter het blok vrijwel onder de accu. De bovenste aankoppeling in ieder geval....Duw nu de versnellingspook naar voren. Veert ie terug naar het midden? En naar achter hetzelfde? Geheid dat het op de hierboven beschreven manier is op te lossen.

:D :D :D :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Gilletti » 24 okt 2005, 20:18

Goed om te horen dat de schade meeviel! :D
Hopelijk blijft ie voorlopig weer even storingsvrij.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Malle Pietje » 01 nov 2005, 12:10

ik hoop het ook! Maar tis wel tijd voor een nieuwe uitlaat, nouja, liever tweedehands, scheelt een hoop geld! Moest maar eens gaan zoeken. Zit daar veel verschil in eigenlijk? In motortype?
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Roo-D » 23 nov 2005, 00:10

Nee hoor. Eindpotje is in principe allemaal hetzelfde, begalve dat de oude 205GTI eindpotjes soms een schuifvebinding hebben.

Of moet je middenpijp vervangen? In dat geval: Zoek een pijp van een 205 met een TU blokkie met kat, dan zit je altijd goed.

Anders hebben we het er wel een keer bij de thee over! :lol:

BTW wat een briljant idee van dat rubbertje aan de schakelstang. Ga ik ook maar eens doen bij mijn 309!
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Malle Pietje » 10 feb 2006, 16:56

Roo-D schreef:Nee hoor. Eindpotje is in principe allemaal hetzelfde, begalve dat de oude 205GTI eindpotjes soms een schuifvebinding hebben.

Of moet je middenpijp vervangen? In dat geval: Zoek een pijp van een 205 met een TU blokkie met kat, dan zit je altijd goed.

Anders hebben we het er wel een keer bij de thee over! :lol:

BTW wat een briljant idee van dat rubbertje aan de schakelstang. Ga ik ook maar eens doen bij mijn 309!


heheheh, vink :D :lol: :lol: Taart was vies gisteren!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Roo-D » 11 feb 2006, 00:54

chocolade is ook meer iets voor vrouwen...
Avatar gebruiker
Roo-D
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 03 jun 2005, 23:13
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Malle Pietje » 29 maart 2006, 15:01

ik heb overigens gisteren een behoorlijk aantal toffe foto's gemaakt van de RG, omdat ie misschien toch verkocht moet worden, maar de chiqua schrok toch wel even toen ik vertelde dat ie al op internet stond, dus hij blijft toch tot nader order :mrgreen: :D

Enne, houdt je me op de hoogte van de taart, want die proef ik nu niet meer.....(vrijdag geen taart maar pilsjes!)
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

2e versnelling

Berichtdoor stoker » 31 maart 2006, 09:41

En ja hoor !

Het lijkt erop dat ik je oplossing ook moet gaan gebruiken ! het schijnt ( ik heb het net gehoord) dat onze 205 rg 2e versnelling ook de neiging heeft tot terugvallen ( uitval)

ik mijn bevindingen hier natuurlijk vermelden.
grt

Stoker
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Malle Pietje » 03 apr 2006, 12:58

laat het maar weten stoker! Het is een rottige klus, maar zeker de moeite waard, wanneer alles weer op zn plek zit! Wat is de klacht eigenlijk precies?
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

versnellingen

Berichtdoor stoker » 04 apr 2006, 14:16

Nou hij valt er op een hobbelige weg gewoon uit zijn 2e en 4e versnelling heb alles los gehad enschoon gemaakt geollied maar geen verschil (hij schakelt wel weer lekkerder).

Hij is vandaag naar de garage eens kijken wat zij ervan vinden.

grt
Stoker
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Edzo » 04 apr 2006, 14:27

heb je dit GOED gecheckt???:

Enfin, onderop de pook (onder de auto) loopt de horiz. schakelstang naar voren, en daar waar ie uit komt en vast zit aan de wipwap van het subframe was het rubber dusdanig stroef en uitgedroogd dat vrij draaien neit meer lukte, maar bij het schakelen werd de stang op spanning gezet, het rubber zorgde ervoor dat alles terug veerde en op die manier weer uit de versnelling werd getrokken.


is ESSENTIEEL, dat rubber, het zit niet bij alle 205jes, maar als je hem wel hebt, dan MOET-ie los rond zn asje draaien, anders blijf je de ellende houden, ookal smeer je de rest nog zo goed......


groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor stoker » 04 apr 2006, 17:28

Dat rubber onder die wip wap (op het sub frame) dat beschreven wordt heb ik niet (of het is zo hard geworden dat het als metaal aanvoeld)

het is een 1.4i uit 1991 (mischien handy).

grt
Stokert
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Malle Pietje » 04 apr 2006, 18:23

hmm, vraag me af hoe het kan, want volgens mij hebben 1.4xsjes uit 1991 wel die rubberen koppeling. Ik zou het nog eens goed uitzoeken, ik heb alle verbindingen vanaf de onderkant van de versnellingspook tot aan de versnellingsbak zelf helemaal schoon en gangbaar gemaakt. Dus niet alleen die bal-bolletje verbindingen!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Edzo » 04 apr 2006, 18:34

Naar mijn (garagewerk)ervaring heeft Peugeot de beide systeempjes (rubber of kogeltje) lukraak doorelkaar gebruikt, dus even goed checken.

Ze hebben wel meer dingen lukraak doorelkaar gebruikt, dus dat is niks bijzonders.

Het systeem zonder rubber werkt het beste, die hebben dit probleem niet.
Het is ook om te bouwen, schakelstang van pook naar voren, en wipwap vervangen voor het andere systeem. Klaar.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor stoker » 04 apr 2006, 21:13

ik zal morgen eens proberen om er wat foto's van te maken en die te plaatsen
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor stoker » 04 apr 2006, 21:15

ik snap die bal bol koppelingen wel die heb ik allemaal los gehad en ik opnieuw gesmeerd, maar die wip wap zal ik morgen eens op de foto zetten.
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Malle Pietje » 05 apr 2006, 18:26

als je in ieder geval hetzelfde hebt als ik, dan zit er tussen de wipwap zelf en de schakelstang een rubberen ring, waar de bout van de wipwap, waarmee ie vast zit, door heen gaat. Dat was in mijn geval totaal aan elkaar gesmolten. Gangbaar maken zou het probleem dan verhelpen. Als dat niet het geval is, of dat je het andere systeem hebt, dan zul je het wellicht meer richting de bak moeten zoeken. De peugeot beun in de buurt zei dat het ook nog mogelijk was dat in de loop der jaren de schakelstangen niet goed meer afgesteld zijn waardoor 'ie net niet meer goed in de versnelling zit.

Succes alvast!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor stoker » 05 apr 2006, 19:02

Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Edzo » 05 apr 2006, 19:13

Afbeelding


DAT is het rubbergewricht, (bij het pijltje) en waarschijnlijk de boosdoener

wipwap eraf, (metalen dop eraf, daaronder zit een bout) en schakelstang bij de pook los, dan heb je alles in je handen. Dan rubber van het asje zien te krijgen, dat zit waarschijnlijk vastgeroest. Opschuren, smeren, en klaar.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor stoker » 05 apr 2006, 20:02

oke ik dacht dat het het meer ging om het asje ging waar die zilveren dop op zit.

ik zal dit nog eens bekijken

bedankt voor jullie hulp !!
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor stoker » 09 apr 2006, 12:21

de bak schakelt weer perfect, nieuwe schakelstange is de oplossing geweest . hij was versleten. schakelt nu weer helemaal perfect.

iedereen bedankt voor de info !

grt
Stoker
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Malle Pietje » 09 apr 2006, 12:35

hoi stoker,

dus het was niet meer te verhelpen met vet? Nouja, nieuwe schakelstangen zijn natuurlijk ook niet te versmaden!
Maare, wat kostte dat als ik vragen mag, en waar heb je ze vandaan? Roo-d wil ze namelijk ook gaan vervangen, maar dat vond ie te duur......
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor stoker » 09 apr 2006, 13:29

nou omdat ik zelf de tijd niet heb en de ruimte , heb ik hem naar een gararge gebracht alleen die ging mij vertellen dat het niet aan de schakelstangen lag maar dat het probleem in de schakelbak zelf zat !

Om precies te achterhalen of het probleem in de bak zat (wat ie dus niet zeker wist) vroeg ie 200 euri voor het afschroeven van de bak.

dit vond ik A veel te duur en B het lag volgens mij helemaal niet aan de bak maar aan de stangen.

Daarna heb ik met vingerhoets in tilburg gebeld (off dealer) en die geven ook de schakelstangen de schuld. kortom 100 euri lichter maar wel weer een goed schakelende auto.

stoker
Nu
- Peugeot 207 1.6HDI 110 Feline
Vroeger
- Peugeot 306 XND (TP_HR-54)
- Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
stoker
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 14 maart 2005, 21:33
Woonplaats: Leeuwarden

Berichtdoor Malle Pietje » 09 apr 2006, 13:54

dus voor 100,- heb je alle schakelstangen laten vervangen? Dat is behoorlijk goedkoop! Roo-d, misschien moet je even met stoker gaan overleggen, want jij was wat meer kwijt!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Edzo » 09 apr 2006, 14:30

alleen die ging mij vertellen dat het niet aan de schakelstangen lag maar dat het probleem in de schakelbak zelf zat !


Juist! let hiermee op!! er zijn veel garages die je dit wijs proberen te maken, ook officiele peugeot-dealers!
Ik heb een beetje het idee dat ze dit doen om de argelozen onder ons een poot uit te draaien.

Dient dit probleem zich dus aan, check altijd eerst de schakelstangen.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Volgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten