toch een "originele" 404 autoradio??

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

toch een "originele" 404 autoradio??

Berichtdoor Niek020 » 21 dec 2005, 23:47

Gevonden:

http://cgi.befr.ebay.be/AUTORADIO-PEUGE ... dZViewItem

Afbeelding

<edit moderator Jeetje: ebay-aanbieding is inmiddels beëindigd; foto's zijn niet meer te bekijken>
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 22 dec 2005, 00:02

Mooi! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 22 dec 2005, 17:15

Er staat inderdaad Peugeot 404 op de handleiding op de foto, maar daar wordt ook aangegeven dat het om een Blaupunkt radio gaat. Dit is dus anders als b.v. Citroën, die ook radio's onder eigen merk verkocht. Voor eventueel geinteresseerden: hij ontvangt alleen maar lange golf (LW).

Overigens is de Radiomatic radio (licentie van General Motors) met verchroomde grondplaat waarin Radiomatic-404 is gestanst via het Peugeot dealernet in Frankrijk verkocht. Die heb ik ook in mijn 404 inclusief zes voorkeurszenders, die vast zijn afgestemd op Franse zenders en waarvan de frequentie dus niet kan worden veranderd.
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Kees » 22 dec 2005, 21:46

Mijn 404 heeft ook zo'n radiomatic radio met voorkeurs zenders.
Bij mij kun je wel andere zenders onder de knoppen programmeren, je zoekt met de draaiknop de zender die je hebben wilt en trekt dan aan een van de drukknoppen, daarna terugduwen en klaar is kees (ik dus). Bij mij zaten de knoppen erg vast door lange tijd ongebruik, een beetje WD40 deed wonderen. Misschien werkt dat bij jou ook?
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Niek020 » 22 dec 2005, 23:15

in mijn groene 404 uit'64 zit ook zo'n"radiomatic"radio van Blaupunkt( AM+FM).
Die heeft mijn vader er speciaal bij aangeschaft bij Nefkens( in 1964)
Omdat er op de Radio"Fm"op zat,moest mijn vader een meerprijs betalen voor de fm
Het bedrag(meerprijs) was...........35gld!!
Inderdaad kunnen de knoppen na een lange tijd erg moeilijk gaan.
De WD 40 is,wat dat betreft,inderdaad een wondermiddel.
Enige tijd geleden vond ik,in de garage,nog de orginele voorfront,die er hoort te zitten,als je de radio er niet bijneemt.
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peppo » 23 dec 2005, 19:17

Aha, dus toch uittrekken... Ik ga dat tijdens de kerstvakantie eens even proberen samen met mijn busje WD40. Hartelijk dank voor de tip, heren.
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Niek020 » 23 dec 2005, 21:29

peppo schreef:Aha, dus toch uittrekken... Ik ga dat tijdens de kerstvakantie eens even proberen samen met mijn busje WD40. Hartelijk dank voor de tip, heren.


Ja,de knop uittrekken,zender opzoeken,en weer indrukken!! :D veel succes en laat even weten of het gelukt is! :wink:
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peppo » 07 jan 2006, 11:31

Gisteren dan eindelijk eens even tijd gemaakt om met de radio en een behoorlijke dosis WD40 aan de gang te gaan. Inderdaad bleek de eerste drukknop op het moment dat ik eigenlijk niet harder durfde trekken naar buiten te komen en na indrukken de op dat moment gekozen zender vast te zetten.

De radio was blijkbaar zo van het loskomen van de waarschijnlijk al ruim 40 jaar op dezelfde zender afgestemde geschrokken dat er in het midden van de afstemschaal ineens een lampje begon te branden, dat zo te zien het soort golf aangeeft waarop de radio is afgestemd. Geel geeft in ieder geval middengolf aan, rood denk ik lange golf en groen de korte golf.

Dit heugelijke feit meteen even gevierd met een rondrit door Rotterdam.

Kees en Niek hartelijk bedankt voor de gegeven adviezen. Ik ben erg blij dat ook dit onderdeel van mijn 404 weer werkt als dat het zou moeten.
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

radio op ebay

Berichtdoor Kees » 14 jan 2006, 12:33

Zag op ebay nog een mooie radiomatic buizenradio:
http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8030151677&ssPageName=MERC_VI_ReBay_Pr2_PcY_BID_IT
Op ebay koop ik tegenwoordig veel onderdelen, helaas was er iemand die laatst op de laatste minuut over me heen bood voor een mooie set remcylinders, dat was balen! Had eerder in Argentinie remcylinders gekocht maar dat is toch mindere kwaliteit, de zuigers zijn van aluminium.
groeten van Kees



<edit moderator Jeetje: ebay-aanbieding is inmiddels beëindigd; foto's zijn niet meer te bekijken>
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

radiomatic 404 autoradio

Berichtdoor Erik » 26 apr 2006, 22:49

Voor mijn 404 familiale uit 62 (een van de eerste!) ben ik op zoek naar een radiomatic 404 radio. In eerdere berichten op dit forum werd daar al over geschreven. Op Marktplaats heb ik al langer een advertentie staan, zonder resultaat. Deze radio mag eigenlijk niet ontbreken.
Heeft iemand er een voor mij of weet je er een te vinden wil je mij dan mailen?
Erik.
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 26 apr 2006, 23:21

Kan iemand even een plaatje plaatsen van zo'n originele radio???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 27 apr 2006, 09:08

Kennelijk was -in ieder geval in Zwitserland- de Blaupunkt Frankfurt ook in de Peugeot een 'standaard accessoire'...

Er staat er een in Zwitserland te koop bij een bedrijf dat alleen klassieke Peugeot-onderdelen verkoopt:

Afbeelding

Het toestel kost CHF 120,00 en dat is ongeveer € 50,00...

Wellicht is dat een optie?

Zie ook www.peugeot-teile.ch

Hebben ze er niet nog eentje liggen bij het verenigingsmagazijn?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Erik » 27 apr 2006, 13:43

Jeetje, dank voor je tip. Ik ben echter zo eigenwijs toch graag een radiomatic met 404 frontje te willen. Het is mij niet gelukt een foto te plaatsen. Op mijn advertentie op Marktplaats.nl staat deze foto wel. Aldaar zoek op radiomatic peugeot 404, dan krijg je de foto vanzelf.
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 27 apr 2006, 14:34

Oké; dus even voor de duidelijkheid... :roll:

Je zoekt dus zo'n radio mét frontplaat:
Afbeelding

Waarvan de bedieningsknoppen er overigens anders uitzien dan op de foto op Marktplaats, want daar zitten deze bedieningsknoppen op:

Afbeelding
(overigens een leuk hebbeding zo'n asbak :lol: )

In principe zou je -dus- ook gewoon een losse radio kunnen aanschaffen en die eerst even 'alternatief' kunnen monteren, totdat je tegen een passend frontplaatje aanloopt. Je kunt er elk willekeurig frontje voor kunnen doen van radio's uit die tijd.

Zo eentje zul je dan vervolgens nog moeten zoeken (en vinden):

Afbeelding

Want nu zit er nog zo eentje:
Afbeelding

Overigens is de afstand tussen de gaten en het rechthoekige gat voor de zenderweergave bij -bijna- al die radio's even groot. De meeste Blaupunkt-, Becker-, Grundigradio's etcetera uit die tijd zullen er dus ook (naast de gezochte Radiomatic) gewoon inpassen. :wink:

P.S. Overigens is dat bovenste plaatje uit een reclamefolder van Peugeot van 1961. Dat frontplaatje ziet er volgens mij anders uit (eenvoudiger) dan de uitvoering eronder...

Dat zou volgens mij zelfs een goede plaatwerker of metaalbewerker zo voor je kunnen maken. Het frontplaatje zoals dat staat afgebeeld in dat kleine fotootje is dan al wat ingewikkelder.
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 27 apr 2006, 15:01, in totaal 2 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

radiomatic

Berichtdoor Erik » 27 apr 2006, 14:44

Ja precies! Mooie foto's . Het frontje op jouw foto is datgene wat ik bedoel. Nu nog een radio en dat frontje vinden dus. Tot schrijfs. Erik
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 28 apr 2006, 00:27

Ik heb hier op het forum nog een mooi plaatje gevonden van zo'n radiomatic-radio met 404-front:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Erik » 28 apr 2006, 10:16

deze foto ken ik inderdaad. Is van Kees uit Amsterdam. Kees heeft n.a.v. eerdere berichten over zijn radios in 404 en 403 op dit forum ook een artikeltje in de lion geschreven. Deze foto heb ik op Marktplaats gebruikt.
Nu kan er echt geen twijfel meer zijn. Dank je.
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 28 apr 2006, 11:23

Deze radio staat wel heel mooi in de 404, maar ik vind 'm -eerlijk gezegd- qua uitvoering niet mooi in het geheel passen... :oops:

Zo vind ik de bedieningsknoppen te 'ouderwets' ogen en te afwijkend van de knoppen voor de ruitenwisserbediening en choke aan weerszijde om het een evenwichtig geheel te maken... :roll:

Daarnaast vind ik het -in dit geval- niet zo mooi dat de knoppen voor de golflengtes wit zijn, terwijl alle andere bedieningsknoppen zwart zijn. Deze radio is ook met zwarte knoppen voor de golflengtes te koop geweest en dan zou het al een stuk 'evenwichtiger' zijn naar mijn smaak (zie de zwart/wit-foto in een eerdere post)...

Volgens mij is dit bovendien een zogenaamde 'buizenradio'. Die is 1) mono, 2) heeft een slechte(re) ontvangst en 3) heeft geen FM (of zoals dat vroeger werd genoemd: UKW)

Volgens mij staat zo'n radio alleen 'leuk' (en mooi), maar heb je er verder vrij weinig aan...

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om -zoals ik hierboven al heb aangegeven- een 'modernere' radio (wellicht zelfs met een cassettedeel) van een ander merk achter het 404-frontplaatje te monteren, want de uitsparingen in dat frontplaatje zijn 'universeel' (de vroegere 'din-norm', zeg maar :lol: ) en praktisch alle radio's met deze montage

o◘o

zullen passen....

Je zou dan alleen zo'n frontplaatje ergens op de kop moeten tikken... :wink:

Het bovenstaande zijn natuurlijk alleen persoonlijke overwegingen en overpeinzingen en iedereen moet gewoon lekker doen wat hijzelf leuk/mooi/fraai vindt. :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 28 apr 2006, 12:50

Nou, ik heb ook zo'n Radiomatic (gefabriceerd in Montreuill onder licentie van General Motors) zonder UKW/FM, maar het middengolf geluid past natuurlijk wel goed bij de nostalgische uitstraling van een oldtimer. En Radio 10 Gold is op de FM via de ether toch al niet te ontvangen.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 28 apr 2006, 12:59

In 1960 was de UKW (de huidige FM) er natuurlijk wel al gewoon en de duurdere automerken hadden ook autoradio's met deze frequentie (wie had toen gedacht dat de FM-band, die eigenlijk best beperkt qua omvang is) zo'n vlucht zou nemen?)...

Bij een 404 hoort -vind ik :roll: - gewoon een radio die de kwaliteit van het voertuig weerspiegelt; dus wat mij betreft mét een UKW of FM frequentie... :lol:

Ik kan me echter voorstellen dat je heel blij bent met een radio die er qua tijdsbeeld bijpast. Gewoon lekker houden! :wink:

In mijn auto zat een Blaupunkt van een veel later model. Die paste er naar mijn smaak helemáál niet bij, dus ik vind deze -gratis- Blaupunkt Frankfurt wel een hele mooie optie!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Radiomatic

Berichtdoor Erik » 29 apr 2006, 18:47

Tja, beperkte ontvangst, geen cd en mp3 het laat niet over. Vooral mijn vrouw vindt dat allemaal maar niks. Ik ben geneigd dat wel te kunnen waarderen, misschien totdat ik het resultaat hoor.... Maar het ziet er fantastisch uit en het oog wil ook wat. Daarom is een tussenweg met het radiomatic front i.c.m. een iets "betere"radio een goede optie. Jeetje wat bedoel je met gratis Blaupunkt Frankfurt. Die radio was toch zo'n 50 euro.
Zou op een buizenradio o.i.d. ook een losse cd speler aan te sluiten zijn :oops: :lol: (niet lachen).
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 29 apr 2006, 19:54

@Erik: met gratis bedoel ik dit:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4791

Niet die 'Frankfurt' die te koop wordt aangeboden in Zwitserland, maar die nu in Griselle zit en die ik van een voetbalmaatje gekregen heb! :wink:

Vandaag heb ik even gebruik mogen maken van een FM-transmitter (kost zo'n € 30,00) -om te proberen- waar ik een mp3-speler op aangesloten had en verd*md; de nummers van de mp3-speler waren via de radio te horen en de kwaliteit was nog niet zo slecht ook! Ik denk dat ik zo'n ding zelf maar ga aanschaffen! :roll:

Zo'n ding dus:
Afbeelding

Now you can use your iPod/MP3 player to listen to your favorite music through any FM stereo receiver. The mobile FM Transmitter wirelessly connects your iPod/MP3 to your car or home stereo quickly and easily. Just plug in the FM Transmitter into the headphone jack of your iPod/MP3 and tune your car stereo or receiver to clearest FM frequency and enjoy your digital music with full sound and convenience.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

fm transmitter

Berichtdoor Erik » 30 apr 2006, 09:34

Wat een goed ding zeg die transmitter. Zeker de moeite en het geld waard.
Erik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 apr 2006, 22:27
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 02 mei 2006, 10:08

Nu op ebay te koop:

Afbeelding

http://cgi.ebay.nl/Cendrier-autoradio-R ... dZViewItem

Weliswaar geen 'echte', maar wel een leuk hebbeding...

Toch?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404musicboy » 07 mei 2006, 12:15

Afbeelding

Het is de eerste keer dat ik een foto plaats dus ben benieuwd of het gaat.

Is dit een originele 404 radio?????????

Groet
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten