carburateur inside info !?!?!?!?!?!?!?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

carburateur inside info !?!?!?!?!?!?!?

Berichtdoor ancotje » 06 sep 2004, 10:34

hey mensen

ik wou vandaag eens even lekker de carburateur van mijn peugeotje afschroefen en die eens een goeie reinigings beurt geven. heeft iemand van julie nog bruikbare tips. ik heb namenlijk nog nooit zon ding van binnen gezien of onder handen genomen. van de afstellingen kan ik beter afblijven zeker? hij functioneerd niet helemaal goed namenlijk dat had ik al in een ander topic besproken zie onder. alvast bedankt!

"ik heb een peugeot 205 xr lacoste 1.4 uit 1986, het probleem is als volgt als ik normaal rij laag in de toeren dan schokt mn autotje nogal als ik op de snelweg rij of accelereer dan vrijwel niet alleen af en toe als ik optrek. ik heb de bougies al vervangen kleppen gesteld brandstofpomp gecotroleerd maar niks lijkt te helpen. als ik niet rij en de motor gewoon laat lopen of gas geef tijdens het stil staan lijkt hij goed te lopen. allen achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid. als iemand dit probleem kent of enig iedee heeft waar het aan ligt laat het me alsjeblieft weten. ik word er gek van dat ik niet weet wat het probleem is."
Avatar gebruiker
ancotje
 

Re: carburateur inside info !?!?!?!?!?!?!?

Berichtdoor Marcel » 06 sep 2004, 11:16

ancotje schreef:achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid.


Klinkt mij als een te late ontbranding van de benzine. Het ontstekingstijdstip van de motor is dan te laat. Dit moet dan ook vervroegt worden. Eerst dus even de verdelerkap losmaken, alvorens aan de carburateur te klussen; dit kan altijd nog wel.
Heeft iemand anders technische gegevens voor deze 205?
vb: graden van de contactpunten


Suc6
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Re: carburateur inside info !?!?!?!?!?!?!?

Berichtdoor ancotje » 06 sep 2004, 11:20

Marcel schreef:
ancotje schreef:achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid.


Klinkt mij als een te late ontbranding van de benzine. Het ontstekingstijdstip van de motor is dan te laat. Dit moet dan ook vervroegt worden. Eerst dus even de verdelerkap losmaken, alvorens aan de carburateur te klussen; dit kan altijd nog wel.
Heeft iemand anders technische gegevens voor deze 205?
vb: graden van de contactpunten


Suc6


(10 graden voor BDP, vacuumslang los en afgedopt)

heeft iemand mij verteld...maar goed ik ben geen monteur hoor...ik ben gewoon een hobbybob mischien dat jij me wat meer text en uitleg kunt geven
Avatar gebruiker
ancotje
 

Berichtdoor Jeetje » 06 sep 2004, 12:05

Gewoon een werkplaatshandboek voor de 205 aanschaffen. Daar staat het een en ander wel in. Waar wat zit, hoe het eruit ziet, hoe je 't moet demonteren, etcetera, etcetera...

Let er wel op dat je niet zomaar los gaat zitten schroeven. Zorg ervoor dat je een nieuw pakkingssetje hebt liggen, zodat je de pakkinkjes kunt vervangen wanneer je wat losschroeft om schoon te maken...

Vóórdat je de carburateur echt gaat demonteren om schoon te maken, zou ik eerst eens proberen of carburatiereiniger werkt. Dat is een flesje dat je bij de betere automaterialenzaak kunt kopen, dat je bij je benzine gooit en dat ervoor zorgt dat de carburateur 'geflusht' wordt. Je zou het kunnen vergelijken met ontstopper die je in de gootsteen giet. Je carburateur wordt dan, zeg maar, 'chemisch gereinigd'. Bij lichte vervuiling werkt dat spul prima. Als de vervuiling wat hardnekkiger is, zal de carburateur inderdaad even gedemonteerd moeten worden...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peukie205 » 06 sep 2004, 13:02

Carburateurreiniger in een spuitbus is ook ideaal. Wel de motor op toeren houden als je ermee gaat spuiten, want anders slaat ie gemakkelijk af.

Openschroeven zou ik pas als laatste redmiddel doen hoor. Lekker op zijn plek laten dat ding en sprayen maar. Je kan eventueel wel hier en daar een sproeiertje uitschroeven en met de spray doorblazen, dat kan geen kwaad.

Succes,

Tom.
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 06 sep 2004, 13:36

Als het alleen vuil is in de carburateur kun je ook de carburateurreiniger niet bij de benzine gieten, maar rechtstreeks in de carburateur gieten (even de luchtfilter verwijderen en bovenin gieten). Luchtfilter er weer op (hoeft niet vastgeschroefd), dan starten totdat de auto loopt, dan weer luchtfilter eraf (met motor uit) en nog wat van dat spul erin gieten. Dan de auto een nachtje laten staan en dit ritueel de volgende dag herhalen.'
Aan het eind een stukje gaan rijden (een kilometer of 50) en dan zou het goed moeten zijn...

Klinkt als een boel werk, maar is al met al binnen een kwartiertje gepiept (behalve die 50 km rijden dan)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: carburateur inside info !?!?!?!?!?!?!?

Berichtdoor Marcel » 06 sep 2004, 16:03

ancotje schreef:
Marcel schreef:
ancotje schreef:achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid.


Klinkt mij als een te late ontbranding van de benzine. Het ontstekingstijdstip van de motor is dan te laat. Dit moet dan ook vervroegt worden. Eerst dus even de verdelerkap losmaken, alvorens aan de carburateur te klussen; dit kan altijd nog wel.
Heeft iemand anders technische gegevens voor deze 205?
vb: graden van de contactpunten


Suc6


(10 graden voor BDP, vacuumslang los en afgedopt)

heeft iemand mij verteld...maar goed ik ben geen monteur hoor...ik ben gewoon een hobbybob mischien dat jij me wat meer text en uitleg kunt geven


Controleer eerst de verdelerkap en de rotor. Zorg er voor dat de metalenpuntjes goed schoon zijn (schuurpapier :idea: )
Kijk of de contactpunten nog bruikbaar zijn (deze zijn echt niet duur), bij twijfel gewoon vervangen.

Na dit gedaan te hebben kan het ontstekingstijdstip worden aangepast.
Een uitleg is te vinden op http://www.scandcar.nl/tipontst.htm
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten