warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik.

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik.

Berichtdoor jesse » 10 sep 2004, 12:27

Hallo,

Ik heb een raadseltje (vraag).

Ik heb problemen met de temperatuur en het koelwater verbruik.

Wanneer ik op vakantie ben en goed door rijdt bij 30 graden buiten temperatuur, is er niks aan de hand. 2000km en een keer 1/2 liter koelwater bij gegooid, maar dat was eigenlijk niet nodig.(ook mee door de bergen gereden, geen probleem)
In Amsterdam gebruik ik mijn j7pz10 (1600 benzine) bijna dagelijks, 3x in de week haal ik bij de groothandel bootschappen voor een zwitsers eetcafee (cafe Bern).
Het niveau van het koel water kontroleer ik regelmatig, soms moet ik wel twee keer per tankbeurt een liter bijgooien.
Wanneer ik dit niet doe dan gaat mijn temperatuur lampje branden, en dan voornamelijk als ik stil sta voor het stoplicht. Dat is vaak in Amsterdam. Ik wordt ook altijd door mijn liefe goede j7 even gewaarschuwd door een geluid, als van een schorre kikker. Dat geluid geeft hij voornamelijk bij het schakkelen van een naar twee, soms van twee naar drie. Dit is denk ik de radiatordop die overdruk kwijt moet, bij het optrekken.

Ik heb een jaar geleden al een nieuwe waterpomp en radiateur gemonteerd. die zijn goed. Wel zat er geen thermostaat in bleek toen, die zit in de bovenste radiateur slang normaal. De thermostaat heb ik toen bij de garage besteld en erin gezet. (dit was geen peugeot garage, maar zag er wel goed uit, nieuw), ik heb hem nog gecheckt dat hij wel werkte.

In de winter wordt dit probleem erger. Ik denk dus dat het misschien aan de thermosstaat ligt. Misschien is het wel iets anders wat tot de overdruk kan leiden, waardoor ik koelwater verlies?

Wie weet hier meer over, wie kan mij helpen?

Groet ,

Jesse :( :?: :idea:
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 10 sep 2004, 14:48

Dat is bijna 100% zeker een thermostaat-probleem! Heb ik ook met mijn vorige J7 gehad...

Het probleem kan verschillend zijn:

1) Thermostaat zit verkeerd om in de rubber slang
2) Verkeerde thermostaat
3) Thermostaat is stuk; functioneert niet goed

Wij hebben jarenlang probleemloos zonder thermostaat gereden. We reden dan wel alleen tijdens zomervakanties met de camper. Wanneer het buiten 25 'C of meer is komt de motor ook wel zonder thermostaat op temperatuur.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik.

Berichtdoor Mark » 10 sep 2004, 18:46

jesse schreef:De thermostaat heb ik toen bij de garage besteld en erin gezet. (dit was geen peugeot garage, maar zag er wel goed uit, nieuw), ik heb hem nog gecheckt dat hij wel werkte.

Misschien idd niet het juiste type thermostaat zoals Jeetje suggereert. De ene is de andere niet namelijk. Belangrijk is de temperatuur waarbij hij opent en waarbij hij volledig geopend is. Er bestaand namelijk zogenoemde koude en warme thermostaten, afhankelijk van de temperatuur waarbij zij volledig openen.
Laatst bijgewerkt door Mark op 16 nov 2004, 16:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

koeling

Berichtdoor jan eend + » 09 nov 2004, 22:43

Hallo. Behalve een koelwaterthermostaat zit in een aantal J7's een thermokoppel die de radiatorfan boven een bepaalde temp vastkoppelt aan zijn poelie. Beneden die temp zit de fan 'los', te merken doordat bij draainde motor de fan tegengehouden kan worden astie koud is. Mij is het onderweg overkomen dat ik door een el. storing geen voeding op die gimmick had, waardoor ik bergop (lage snelheid, geen koeling door de rijwind, dus) fors in de problemen kwam. Bij stadswerk heb je ook geen rijwindkoeling. Misschien levert dit wat op. De elektromagnetiese koppeling (zo heet dat ding) krijgt stroom via een koolstift die wel eens vast wil zitten en verder gewoon aan slijtage onderhevig is. 't Spul kan mechanies (door het vastzetten van de afstelboutjes) verbonden worden, de fan draait dan altijd mee. Suk6, ik hoor graag hoe't uiteindelijk opgelost is. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: warmlopen bij stadsritjes, koelwaterverbruik.

Berichtdoor wowo » 09 nov 2004, 23:24

jesse schreef:In Amsterdam gebruik ik mijn j7pz10 (1600 benzine) bijna dagelijks, 3x in de week haal ik bij de groothandel bootschappen voor een zwitsers eetcafee (cafe Bern).


Met je probleem kan ik je niet helpen maar inkopen doen voor Bern en een J7..respect! Hahaha
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 09 nov 2004, 23:34

Ik hoop dat je het koelwater echt verliest via de overloop op de radiator en niet via de motor.
Kun je checken of er water/stoom uit die overloop komt?
Ziet je olie er normaal uit? Geen mayonaise?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor jesse » 16 nov 2004, 11:12

Bedankt voor de reacties!

Ik denk zelf dat het toch met de thermostaat ligt.
Ik zal hem eruit halen en vervangen. Ik heb vorige winter al een nieuwe thermostaat besteld. Deze stond in backorder bij peugeot. In de zomer had ik geen problemen. Ik zal de garage nog maar eens bellen. Ze zouden mij bellen maar dat is niet gebeurt. :?

Groet,

Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 16 nov 2004, 15:12

Ik heb nog een goed werkende J7-thermostaat liggen...

Als je interesse hebt, hoor ik 't wel. :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 16 nov 2004, 16:12

ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de thermostaat ligt ( want als die niet goed werkt heb je altijd last van een te warme motor), dus zou ik toch meer gaan voor het idee van Jan Dulfer en eens controleren of de automatische ventilator wel inslaat bij +/- 82 gr.C :idea: . Het wil wel eens voorkomen dat de koolstift vastgaat zitten en daardoor geen contact meer maakt met de poulie van de waterpomp.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor jan eend + » 17 nov 2004, 11:02

Hoi. Ook bij het forum Motoren-algemeen staat een stukje over dit probleem. Te vinden onder schakel-kontakt. Meer info nodig?, mail maar, Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor jesse » 18 nov 2004, 11:56

Het ligt niet aan het schakel kontakt. Ik heb een 1600 motor met vaste ventilator, dus geen schakelkontakt. Evengoed bedankt voor de tip.

Groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 18 nov 2004, 12:29

Nog interesse in een goede Thermostaat? Ik heb 'm liggen; je mag 'm zo komen ophalen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 18 nov 2004, 19:22

Jeetje schreef:Nog interesse in een goede Thermostaat? Ik heb 'm liggen; je mag 'm zo komen ophalen...

Da's echte "forumliefde"!! Toppie Jeetje! Ik ken er meer: wowo is ook vrijgevig.
Hulde!!
:D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor wowo » 18 nov 2004, 19:55

JT schreef:
Jeetje schreef:Nog interesse in een goede Thermostaat? Ik heb 'm liggen; je mag 'm zo komen ophalen...

Da's echte "forumliefde"!! Toppie Jeetje! Ik ken er meer: wowo is ook vrijgevig.
Hulde!!
:D


Alleen is het er nooit van gekomen iemand daadwerkelijk blij te maken maar dank voor het compliment :)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 18 nov 2004, 20:34

wowo schreef:
JT schreef:
Jeetje schreef:Nog interesse in een goede Thermostaat? Ik heb 'm liggen; je mag 'm zo komen ophalen...

Da's echte "forumliefde"!! Toppie Jeetje! Ik ken er meer: wowo is ook vrijgevig.
Hulde!!
:D


Alleen is het er nooit van gekomen iemand daadwerkelijk blij te maken maar dank voor het compliment :)

Ik kom dat klokje nog halen!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 18 nov 2004, 20:44

Ja, hoor...

Hij mag 'm zo komen ophalen...

€ 50,00 en we lullen nergens meer over (grapje natuurlijk!)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 18 nov 2004, 21:39

JT schreef:Ik kom dat klokje nog halen!!


Klokje ligt rustig op je te wachten ;)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor moby » 18 nov 2004, 22:53

Hi jesse,

een late reactie, maar wie weet.Ik heb ook wat zitten klooien met mijn hete j7

Ik zou ook als eerste denken aan fanproblemen (want alleen koelproblemen als de rijwind ontbreekt). Zit je jefan echt vast? Voel je de wind gaan als je motorkap eraf is? Je waterverlies kan via de overdruk, maar ook via de koppakking: zie de reacties hiervoor; water kan in de motor komen (de ''mayonaise'') maar ook direct naar buiten. wel eens de motorkap erafgehad bij zo'n 'heet'ritje? Misschien zie of ruik je het lekken. Het kan goed dat ie alleen lekt als ie zo heet is. Zo'n blikje (wynn's geloof ik) klaart de klus meestal wel. Zo was het bij mij in ieder geval. Ik zou zeker één keer kijken hoe 'tie rijdt (in de stad!) zonder thermosstaat. Als je 'm dan nog zo heet krijgt, dan moet het toch een fan probleem zijn

grt Marc
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Berichtdoor jesse » 19 nov 2004, 15:05

Ha,

Jeetje een goede thermostaat is nooit weg.
Ik kom hem graag ophalen, dan kan ik de befaamde j7 van jullie ook misschien zien.
Ik heb alleen komende week nog geen tijd, misschien de week daarna?

groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor jesse » 02 dec 2004, 13:46

Ff een update,

Ik heb de thermostaat eruit gehad en ritje gereden, echt een ramp!
Het was koud buiten, en nu wilde de motor natuurlijk bijna niet op temperatuur komen. Hij was af en toe niet vooruit te branden, liep dan op 3 cilinders denk ik. Pas na 1,5 keer heen en weer rijden, toch zo een 14 km liep de motor weer normaal.(trok weer lekker op enzo)
(Oja, de kachel werkte natuurlijk nu ook niet, brrrrrrr)

Ik heb nu de oude thermostaat dus maar weer ff terug geplaatst totdat ik die goede van jeetje heb.
Ik heb ook een koelsysteem schoonmaak spoelmiddel toegevoegd aan het koelwater. Dit moet 4 tot 24 bedrijfsuren meedraaien. Heb er nu denk ik zo een 200km mee gereden dus binnenkort eens goed het systeem spoelen, goede thermostaat van jeetje erin en kijken wat het doet.

Ik wil graag een echte temperatuurmeter in mijn j7, in plaats van een lampje dat aan gaat als de motor te heet wordt. Weet iemand hoe ik dit het beste kan aansluiten. Op marktplaats heb ik al een mooi jeager temperatuurklokje gevonden.
Heeft iemand een sensor en waar moet ik die aan sluiten?
Bestaat er een sensor die ik in de motor kan schroeven op de plaats van de temperatuur verklikker nu zit. (bestuurders kant achter in het blok)

Zou het misschien zin hebben om een expantie pot te monteren?
Heeft er iemand een goede dop voor op de radiateur, misschien is deze te slap, dat ik daardoor mijn koelwater kwijt raak.
Ik heb nog nergens lekkage aangetoont en geen witterook uit de uitlaat behalve ff na het starten.

Groet ,

Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 02 dec 2004, 15:22

Bij winkels/bedrijven waar ze oldtimeronderdelen verkopen en/of onderdelen voor werkmaterieel zijn mooie, handige én zuivere temperatuurmeters te koop. Die werken met een sonde. Je maakt dan een rond gaatje in de rubberen slang van het koelsysteem en daar schroef je met een borging de sensor in (lekt niet). Die sensor staat rechtstreeks in contact met de meter en die werkt (als een thermometer) met een soort spiraal waardoor er geen stroom nodig is. Die meter heeft met andere woorden geen 12V aansluiting nodig. Je kunt er ook een lampje in aansluiten en dáárvoor heb je dan -uiteraard- wel een 12v aansluiting nodig...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Le Lion » 09 dec 2004, 16:59

Wow, Jesse, dit is misschien off topic maar... heftig kleurtje zeg! Ex-KPN? :mrgreen:
Avatar gebruiker
Le Lion
Moderator
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 31 maart 2004, 08:21

Berichtdoor jesse » 09 dec 2004, 17:16

Nee niet ex kpn, maar ik wordt er wel vaker op aangesproken.
De kleur is iets lichter dan kpn.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor jesse » 14 dec 2004, 17:02

ff een update.

Kop ligt eraf. Net weggebracht voor revisie. Dikke viese smeerboel was het!
Ik Heb straks weer een mooi schoon glimmend kopje erop :P
Met geharde kleppen!
Volgende week de kop er weer op. Rijdt hij weer als een zonnetje hoop ik.

Groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Jeetje » 14 dec 2004, 17:28

Let's hope so! :wink:

Suck6!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Volgende

Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten