Dag allemaal;
Ten eerste: wat een goed forum! 'k heb al e.e.a opgestoken door alleen te lezen. Ter zake. Onze 'Moby' (verlengde en verhoogde j7 2,3D '79) heeft ons gezin weer eens door Frankrijk gesleurd, maar werd daarbij bij tijd en wijlen behoorlijk (!!) heet. De fan wilde vaak niet aanslaan. We hebben het met samengeknepen billen gehaald, maar zal me die file in de pyreneeën, berg-op, nog wel even herinneren: Kachel aan, blower aan en de radiateur om de paar minuten zeiknat spuiten. Ik keek meer op de watertemp.eter (vet in , t rood) dan op de weg.
Enniewee: gezin en j7 leven nog.
Ik heb thuis e.e.a. nagelopen en geconstateerd dat het thermocontact werkt en de koolborstel bij een hete motor spannig geeft op de koperen ring rond de poeli. (bovendien kan ik met een schakelaar onafhankelijk van de temp. spanning op de koolborstel geven)
wat nu?
ik denk dat ik de luchtspleet nog kan stellen, er zit een behoorlijke kier (met een 'slag erin') tussen de poeli en de fan. (Olieslager vertelt me hoe ik dat moet doen, zonder de reden van die handeling te benoemen, dus ik gok maar dat er een verband bestaat tussen het stellen van de luchtspleet en de werking van de fan...)
Maarrr dan moet de radiator eruit? Heeft iemand ervaring / tips?
En: wat is jullie mening over het vastzetten van de fan? En hoe doe je dat? Alle stelbouten strak aandraaien?
Bij voorbaat al mijn dank voor het lezen van deze veel te lange vraag!
Groeten uit Arnhem!