Heet!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Heet!

Berichtdoor moby » 13 sep 2004, 22:44

Dag allemaal;

Ten eerste: wat een goed forum! 'k heb al e.e.a opgestoken door alleen te lezen. Ter zake. Onze 'Moby' (verlengde en verhoogde j7 2,3D '79) heeft ons gezin weer eens door Frankrijk gesleurd, maar werd daarbij bij tijd en wijlen behoorlijk (!!) heet. De fan wilde vaak niet aanslaan. We hebben het met samengeknepen billen gehaald, maar zal me die file in de pyreneeën, berg-op, nog wel even herinneren: Kachel aan, blower aan en de radiateur om de paar minuten zeiknat spuiten. Ik keek meer op de watertemp.eter (vet in , t rood) dan op de weg.
Enniewee: gezin en j7 leven nog.
Ik heb thuis e.e.a. nagelopen en geconstateerd dat het thermocontact werkt en de koolborstel bij een hete motor spannig geeft op de koperen ring rond de poeli. (bovendien kan ik met een schakelaar onafhankelijk van de temp. spanning op de koolborstel geven)

wat nu?

ik denk dat ik de luchtspleet nog kan stellen, er zit een behoorlijke kier (met een 'slag erin') tussen de poeli en de fan. (Olieslager vertelt me hoe ik dat moet doen, zonder de reden van die handeling te benoemen, dus ik gok maar dat er een verband bestaat tussen het stellen van de luchtspleet en de werking van de fan...)
Maarrr dan moet de radiator eruit? Heeft iemand ervaring / tips?
En: wat is jullie mening over het vastzetten van de fan? En hoe doe je dat? Alle stelbouten strak aandraaien?

Bij voorbaat al mijn dank voor het lezen van deze veel te lange vraag!

Groeten uit Arnhem!
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Berichtdoor Jeetje » 13 sep 2004, 23:11

Heeft de radiateur nog wel voldoende doorstroming? Die wil nog wel eens dichtslibben waardoor nog slechts een deel van de radiateur werkt. Dan loopt de motor inderdaad snel heet.

Werkt de thermostaat wel goed? Wordt de motor ook (te) heet als je de thermostaat er volledig uithaalt?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

heet

Berichtdoor moby » 14 sep 2004, 21:31

Dank voor je snelle reactie Jeetje, maar het gaat me echt om de fan die niet werkt. Het is duidelijk te diagnostiseren; je hoort 'm (of niet) en je voelt 'm met de motorkap eraf (of niet) De laatste 1500 km deed ie 't niet.
Zoals gezegd Thermocontact werkt (getest) spanning komt op de poelie (getest) en toch draait de fan niet mee.

Emperisch: motor is te heet, en de fan draait niet. Als de fan draait (gebeurde plotseling een keer) dan staat de temperatuurmeter in no-time keurig op 80 graden. (vol beladen in zuid frankrijk) Ik heb geen reden om aan het koelsysteem / thermostaat te twijfelen.

Hoe krijg ik de fan draaiend? Ik denk radiator eraf, en de luchtspleet stellen? Of vastdraaien?

PeugeotGrt

Marc
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Re: Heet!

Berichtdoor Mark » 14 sep 2004, 21:50

moby schreef:En: wat is jullie mening over het vastzetten van de fan? En hoe doe je dat? Alle stelbouten strak aandraaien?

Op zich een goeie remedie voor warmteprobleem. 2 Nadelen: 1. de fan sleurt permanent aan de V-riem, wat jammer is van de energie als het voor de (extra) koeling eigenlijk niet hoeft. En 2: als het koud is duurt het nodeloos langer voordat de koelvloeistof op temperatuur is. Maar dat weegt niet op tegen ergernis/schade van te hoge temps. Maar hoe dat uit te voeren? Weenie, vertelt de olieslager dat niet? Zijn vast forumgebruikers die weten hoe, want bijvoorbeeld de 404 en mijn 204, hebben ook dat systeem.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

HEET

Berichtdoor jos overvliet » 14 sep 2004, 21:56

Inderdaad afstellen dat ding,en een nieuwe thermosstaat erin
Vast zetten is alleen een nood optie,daar een medraaiende fan eruuug veel vermogen kost,en dat hebben we helaas niet.
De radiateur zit boven met een bout m8 vast en aan de onderkant met 2 bouten m8 (is sleutel 13) ,om hier bij te kommen moet je eerst de beschermplaat achter de bumper weghalen (op elke hoek een m6 boutje).
Daarna trek je de radiateur boven iets naar je toe ,en maak de bovenste slang los.
daar na kan je ook bij de onderste slang komen.
montage uiteraard in omgekeerde volgorde waarbij de bovenste slang wat lastig is ,maar een beetje vet aan de binnenkant van de slang doet wonderren.
sterkte.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten