Ontzettende rammel in blok 203 bij stationair lopen!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Ontzettende rammel in blok 203 bij stationair lopen!

Berichtdoor Wanzl » 05 aug 2004, 00:14

nog een probleem: Nu ben ik bezig de motor (na een jaar stilstand) weer aan de praat te krijgen. Dat is gelukt. Maar nu heb ik 300 meter gereden en nu kookt de motor meteen over. Dit is wellicht makkelijk te verhelpen al weet ik niet hoe. Ook als de motor stationair loopt zit er een afschuwelijke rammel in. Het zijn denk ik niet de kleppen; die zijn goed afgesteld en er zitten nieuwe in. Ook zou dat een gelijkmatigere rammel moeten geven. Een vriend van mij denk dat het de krukas lagers of de waterpomp is. Wat zou het kunnen zijn? Heeft iemand een idee of zou je het moeten horen om er iets van kunnen te zeggen??
Laatst bijgewerkt door Wanzl op 15 nov 2004, 11:26, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Wanzl » 20 sep 2004, 09:06

hmm... niemand ideeen!??! :( :(
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Wanzl » 15 nov 2004, 11:24

Oke, het overkoken is verholpen. Koelvloeistof kristallen hadden de radiator doen verstoppen. Laatste slang losgooien, tuinslang in de radiator en laat maar lopen die motor.

Nu is er nog steeds de afschuwelijke rammel bij het stationair lopen. WAT IS DIT??

Dit keer wel iemand een idee?
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor deVreugd » 15 nov 2004, 12:57

tjonge, je wordt niet echt geholpen door ons :D Maar goed, ik heb er dan ook echt geen enkel verstand van.
Sterkte!
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Wanzl » 15 nov 2004, 13:07

Niet echt he... Ik snap het ook niet.
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor JT » 15 nov 2004, 20:16

Meer info Wanzl!

Alleen bij stationair?
Waarschijnlijk ook bij rijden, geluid blijft gelijk of wijzigt met het toerental van de motor?
Uit welk gebied komt de herrie?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 16 nov 2004, 10:32

het zou het schoepje van de waterpomp kunnen zijn, maar dat kun je horen via een stethoscoop ( kun je ook doen met een lange schroevendraaier) :idea: , die zet je op bv. de waterpomp en leg je oor op het handvat. Dan kun je horen of daar het geluid vandaan komt.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Wanzl » 16 nov 2004, 20:48

De waterpomp heb ik gereviseerd. Die is goed. Het rammelen (zeg maar gerust hard ratelen)komt onderin het blok vandaan. Ergens bij het carter? Zou het de oliepomp kunnen zijn?

Je hoort het geluid alleen bij stationair draaien. Als ik ietsje meer gas geef (of de choke opentrek) dan verdwijnt het geluid.

Het klinkt alsof je een handje vol bouten in het blok hebt gegooid.
Verder loopt de motor goed. Maar ik durf er niet mee te rijden omdat ik bang ben het hele zooitje in de soep te rijden.
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Mark » 16 nov 2004, 23:38

Bij verhogen toerental is het weg? Is het niet iets buiten het blok, zoals bijvoorbeeld de drukgroep van de koppeling? Dat had ik namelijk zelf, hoewel dat nu vanzelf weer verdwenen is...
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 16 nov 2004, 23:41

Hopelijk is het je oliepomp..
Carter open gehad?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Wanzl » 17 nov 2004, 01:21

Hoezo HOPELIJK?
Nee ik heb het carter er nog niet af gehad. Ik weet ook eigenlijk niet hoe het daaronder uitziet. Zou de pomp los kunnen zitten?? Ik zal zodra ik tijd heb het carterdeksel openen.

Groet,
Wanzl
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor JT » 17 nov 2004, 19:36

Een oliepomp is nog wel eens makkelijk te vervangen / repareren...
Er zijn duurdere reparaties!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

re

Berichtdoor J.Loffeld » 27 nov 2004, 12:48

distributieketting rammelt,kun je stellen!
J.Loffeld
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 nov 2004, 20:21

104; zelfde probleem

Berichtdoor AMPlas » 07 dec 2004, 15:49

ik heb een soortgelijk probleem(?) bij mijn 104. Starten met choke halfopen geen probleem zodra de choke teruggeduwt wordt en toerental te laag wordt gaat er iets rammelen, je hoort wat geratel. inderdaad net een handje schroeven in het blok zoals hiervoor gezegd werd. Wat kan hier aan gedaan worden? is het inderdaad de 'distributieketting'?

ook heb ik sinds kort dat wanneer ik vanaf laten we zeggen 90 km/uur in een keer doorrem tot ik stil (geen noodstop maar gewoon remmen) sta de motor afslaat. stationair loopt hij niet goed, rammelen, horten stoten. Stationair omhoog draaien middels carburateur een goed of slecht idee? want als je de choke een halve centimeter uittrekt is er niks meer aan de hand. maar ja dan draait die motor zo hard he?!

iemand tips/suggesties/antwoorden?
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

re

Berichtdoor J.Loffeld » 07 dec 2004, 16:09

Als je de koppeling intrapt hoor je die rammel dan ook????
Of is het dan minder of weg?
J.Loffeld
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 nov 2004, 20:21

Berichtdoor AMPlas » 07 dec 2004, 17:30

nou het probleem is dus dat ie stationair ook niet goed loopt dus moet de choke een stukje uitgetrokken als je stilstaat. en dan is het weg.
Maar ik ga eens even kijken zo. ga zo weer naar huis rijden. laat ik morgen even verdere details weten als die er zijn.
maar volgens mij maakt met of zonder koppeling ingetrapt weinig uit. tijdens rijden is er geen probleem. het is echt het stationair lopen van de motor.
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Re: re

Berichtdoor Mark » 07 dec 2004, 23:13

J.Loffeld schreef:Als je de koppeling intrapt hoor je die rammel dan ook????
Of is het dan minder of weg?

Je bedoelt dat het in dat geval de drukgroep kan zijn?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

re

Berichtdoor J.Loffeld » 07 dec 2004, 23:46

nee,niet de koppeling,als je de koppeling intrapt als je stilstaat,gaan de tandwielen in de bak stilstaan,sommige bakken hebben een dusdanige tandwielspeling,dat je dat hoort als de motor stationair loopt,wat overigens geen kwaad kan,maar soms irritant is!
J.Loffeld
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 nov 2004, 20:21

Berichtdoor Bert » 08 dec 2004, 13:38

zijn waarschijnlijk de tussentandwielen ( zitten tussen de priseas & de uitgaande as) in het koppelingshuis van de 104.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor AMPlas » 09 dec 2004, 11:39

Je had gelijk met de koppeling ingetrapt hoor je dat ratelen stukken minder of helemaal niet. Het ratelen begint zodra de motor een toerental bereikt waarop ie bijna afslaat, als dan de koppeling ingetrapt wordt verdwijnt de ratel. ik moet dan ook snel de choke uitrekken of gas geven anders slaat ie echt af.

raak er toch steeds meer van overtuigd dat de ontsteking niet goed afgesteld staat. er zijn een nieuqwe carburateur, bobine, verdeelkap, bougies etc. ingezet een maand of twee geleden dus in het materiaal zelf zoek ik het probleem niet direct. maar ja de afstelling...zaterdag eesrt alles maar een schoonpoetsen.
er komt olie/benzine uit de uitlaat (hele fijne druppeltjes)= slechte verbranding toch??
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Wanzl » 04 jan 2006, 22:39

Het is inderdaad de distributieketting. Die is versleten en hangt los. Bij de club binnenkrt maar eens een nieuwe halen dan... Hoewel project 203 nu even op een laag pitje staat ivm de amsterdam-dakar challenge en een bootje wat ik van de zomer heb gekocht wil ik dit snel gaan doen.

Gr,
Wanzl
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron