Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Dat gebeurt ook al, vanaf 2006! En voor 1960 hoeft vanaf dan helemaal niet meer.
knutsul schreef: maar is dat wel zo als je de apk om de 2 jaar gaat zetten?
B.V, als er nu een auto voor apk word aangeboden met een kapotte aandrijfasashoes is dat vaak nog te repareren met een nieuwe hoes, rijd deze auto echter nog een jaar door met een kapotte aandrijfashoes, zal dit zeker uitdraaien op een nieuwe homokineetkoppeling of een complete aandrijfas.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te zoeken.
knutsul schreef:Het is niet alleen mijn boterham, maar het gaat mij zeer zeker ook om de veiligheid en het milieu.
In de kamer wordt er gesproken over lastenverlichting voor de burger,maar is dat wel zo als je de apk om de 2 jaar gaat zetten?
B.V, als er nu een auto voor apk word aangeboden met een kapotte aandrijfasashoes is dat vaak nog te repareren met een nieuwe hoes, rijd deze auto echter nog een jaar door met een kapotte aandrijfashoes, zal dit zeker uitdraaien op een nieuwe homokineetkoppeling of een complete aandrijfas.
Zo zijn er nog meer voorbeelden te zoeken.
jan eend schreef:Ik kon het ff niet laten om feiten en meningen uit elkaar te halen...
patje74 schreef:jan eend schreef:Ik kon het ff niet laten om feiten en meningen uit elkaar te halen...
Nog een opvallend feitje;
Sinds enkele jaren ben ik behoorlijk veel zelf gaan doen op het gebied van onderhoud. Bij de laatste drie keuringen dit jaar heb ik de wagens zelf APK-klaar gemaakt en zijn ze er allen met vlag en wimpel doorheen gekomen.
Vroeger moesten de garagisten veel meer repareren dan ik nu zelf hoef te doen. Terwijl ik ook nog eens in oldies ('78, '71, '81 en '85-er) ben gaan rijden, vroeger had ik altijd in recentere wagens.
Het lijkt er dus op dat, zodra je zelf goed inzicht hebt op de APK-eisen en zelf technisch onderlegt bent, je wagen reeler beoordeeld wordt.
Hiermee wil ik allerminst beweren dat de garagisten over het algemeen afzetters zijn, maar dat er afzetters bestaan is een gegeven.
Maar er zijn ook genoeg bedrijven waar je als DHZ-er van harte welkom bent. Uit coulance haal ik daar dan ook mijn banden en onderdelen, en voor de klussen die ik niet zelf kan of wil doen weet ik ze ook te vinden.
Wat mij trouwens ook op valt is dat je met mijn wagens ook prima bij een fastfitter kan komen. De kans is groot dat ze hem vlot goed keuren. Ze hebben er immers toch geen onderdelen voor liggen.
Jeetje schreef:Tja... Wat moet ik ervan zeggen...
Ik vind dat een auto niet alleen voor de apk voor onderhoud naar een garage zou moeten. Als een auto op geregelde basis -zoals het hoort- z'n onderhoud krijgt en een 'algehele check-up' blijft de auto technisch in goede staat.
Naar mijn mening wordt tegenwoordig (helaas) de apk als dat 'moment van onderhoud' gekozen...
Ik denk dat er in de apk een aantal dingen staan die eruit kunnen (inderdaad dat niet brandende lampje van de kentekenverlichting) en andere dingen zouden er wat mij betreft weer ínmoeten (zo hoef de werking van de remschijven slechts optisch gecontroleerd te worden en kan het gebeuren dat een auto met veel te dunne remschijven -terecht- goedgekeurd wordt).
Bovendien wordt de apk nu ook uitgevoerd door bedrijven waar ik nou niet echt een hoge pet van op heb (sorry ): ik denk dan met name aan die Kwikfitters...
De apk wordt daardoor geen 'veiligheidsinstrument' maar een 'verdieninstrument' en dat is jammer, want in beginsel ben ik wel voorstander van een algemeen periodieke keuring waarbij de veiligheid van het voertuig wordt beoordeeld...
De veiligheid dus en niet al die dingen daaromheen!
Evert G.D schreef: Net als lekke uitlaten (wat overigens niet onveilig is), vrijstelling.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten