Hydraulische koppeling / banden J7

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hydraulische koppeling / banden J7

Berichtdoor Rikkie » 22 mei 2004, 11:35

Ik zoek meer uitleg betreffende de hydraulische koppeling. Mijn campertje heeft enige tijd stilgestaan, en als ik nu wil starten met versnelling in 1 en koppelingspedaal ingedrukt, springt hij toch steeds vooruit.

En weet U misschien ook waar ik nog banden kan krijgen voor mijn J7 (19x400)

Groetjes.

Rikkie
Rikkie
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 mei 2004, 16:05
Woonplaats: Tienen, B

Re: j7 - vraagbaak ?

Berichtdoor Mark » 22 mei 2004, 11:45

Rikkie schreef:Ik zoek voornamelijk meer uitleg betreffende de hydraulische koppeling. Mijn campertje heeft enige tijd stilgestaan, en als ik nu wil starten met versnelling in 1 en koppelingspedaal ingedrukt, springt hij toch steeds vooruit.

En weet U misschien ook waar ik nog banden kan krijgen voor mijn J7 (19x400)


Is dit een remedie, wel starten, maar met koppelingspedaal ingedrukt:
http://vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=191

Heb je een van de hier genoemde addressen geprobeerd, bijvoorbeeld de bandenhandel in De Lier:
http://vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.ph ... ght=banden

Succes! Mark
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Freek » 23 mei 2004, 00:17

Ik heb exact dit probleem een week geleden moeten oplossen. Weliswaar bij een benzine, maar ik heb begrepen dat de constructie van de koppeling gelijk is. Dit wordt een lang verhaal, maar hopelijk de moeite waard.

Ook bij mij was de oorzaak lang stilstaan (8 maanden), waarschijnlijk in combinatie met veel water in de koppelingsvloeistof. Deze is gelijk aan, en komt (althans bij mij) uit het zelfde reservoir als de remvloeistof. Dit soort vloeistof heeft de neiging in de loop der jaren water aan te trekken, hetgeen de reden is voor het advies minimaal eens per 2 jaar het zaakje af te tappen en te verversen.

Wat er nu gebeurt is het volgende: je zuigers zitten vast in de cylinders, omdat ze geoxideert (zeg maar geroest, maar bij alu is dat een witte substantie) zijn. Deze oxidatie is het gevolg van het water in de vloeistof. De zuigers verplaatsen dus geen vloeistof. Het systeem geeft pas pedaaldruk als de zuigers WEL bewegen, omdat pas dan het open kanaal naar het reservoir wordt afgesloten. Ergo: het vastzitten voelt als geen druk in je systeem. Je drukt het pedaal zo door tot op de vloer.

Je doet het volgende:

- Eerst proberen te ontluchten, als je heel veel geluk hebt is dat genoeg. (weet je niet hoe dat moet, laat dan ff horen, leg ik het uit).

- Controleren, of je met een open ontluchtingsnippel op de secundaire ofwel slave-cylinder (bij de koppeling zelf) een mooi volle straal vloeistof krijgt als je op het pedaal pompt. Bij mij was dat niet zo, dus diagnose correct.

- Bij de slave-cylinder beginnen, en deze verwijderen. Dat gebeurt NORMAAL met een borgring, die aan de zijde van de koppelingsvork zit en enorm lastig te bereiken is. Let wel: bij mij zat deze ZEER vast. Ik had gelukkig de motor eruit, en kon het hele koppelingshuis afnemen (ongeveer 8 inbusbouten). Daarna met moeite de borgring verwijdert, en de hele cylinder met een voorhamer (!) moeten uitslaan. Die pech kan je dus hebben, maar begin er maar gerust aan. Het is echt nodig. Als het zover komt: het koppelingshuis goed ondersteunen, ze kunnen scheuren.

- Vervolgens het rubber manchet van de slave halen en de zuiger verwijderen. Deze was bij mij inmiddels losgekomen door het slaan met de hamer op de cylinder. Gebeurt dat niet: met doorslagje voorzichtig op de zuiger tikken.
Zowel cylinder als zuiger bleken in mijn geval zwaar geoxideerd, zodat reviseren er niet meer bij was. Omdat ik in Frankrijk stond was een cylinder echter niet voorhanden, dus heb ik me gered met Jif (verwijderen oxide), en speciaal vet voor rem/koppelingscylinders dat ik toevallig bij me had.

- De boel weer monteren, ontluchten, kijken of het werkt. Waarschijnlijk niet, en dan moet je bij de master (primaire cylinder) hetzelfde doen als hierboven beschreven.

Nog wat tips:

- Ik had zelf geen tijd voor de master. Die heb ik (voor het moment) losgekregen door onder de auto te liggen, te pompen met het pedaal (daar kan je bij, kijk zelf maar) en ondertussen op de master te tikken met een hamer. Dit is GEEN reparatie (de oxidatie laat je tenslotte zitten, zodat deze je cupjes kan beschadigen) maar kan misschien als diagnose en, zoals bij mij, als noodreparatie dienen.

- Absoluut moet je de vloeistof vervangen, en de remvloeistof is natuurlijk ook verdacht. Oude en dus waterhoudende vloeistof is levensgevaarlijk, ivm verlaging kookpunt. Denk aan lang(er) remmen bij een afdaling, waarbij veel warmte vrijkomt. Als de vloeistof kookt trap je zo door de remmen heen.

Laat even horen of je er wat aan hebt gehad. Ik heb geen werkplaatshandboek gebruikt, maar dit kan natuurlijk wel helpen om zaken te localiseren.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Freek » 23 mei 2004, 00:25

Nog naschrift:

Dit hele verhaal geldt vooral, als je geen druk hebt in je systeem. Heb je wel druk maar komt de koppeling niet vrij, dan is de tip van Mark nuttig, of mijn daarop volgende tip in dezelfde thread (zie het bijpassende onderwerp op dit forum).
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor Rikkie » 23 mei 2004, 06:42

Hoi Freek,

hier heb ik inderdaad veel aan. Bedankt.
Nu weet ik tenminste waar ik moet beginnen.

Ik heb inderdaad geen druk op het pedaal en duw het dus totaal tegen de vloer.

Spijtig genoeg heb ik niet veel tijd de komende paar weken. Ik ga, als ik eventjes tijd vind, eerst eens ontluchten. Met heel veel geluk is dan alles in orde. Anders weet ik toch alvast wat ik moet doen.

Nogmaals bedankt Freek.

Groetjes.

Rikkie
Rikkie
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 mei 2004, 16:05
Woonplaats: Tienen, B

Berichtdoor Mark » 06 dec 2004, 12:53

Nuttig draadje zeg, helemaal uit de begintijd van het forum (mei 2004). Heb 'm maar eens bijgewerkt en verplaatst naar deze technische rubriek.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor jesse » 06 dec 2004, 14:49

Hoi rikki,

Ik heb ook een keer problemen gehad met de koppelinggings gevers en nemers. Je kan ze gewoon nieuw bestellen bij peugeot, kost dacht ik +- 80 euro. Ik heb ze erin laten zetten door een garage in de buurt omdat ik geen tijd en brug had. Was in een middagje klaar, 100euro arbeids loon.
Als je tijd hebt en een brug dan is het wel zelf te repareren. Een revisie setje is ook te koop, dacht ik, moet je nog meer tijd hebben.

Groet jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Berichtdoor Bert » 06 dec 2004, 20:07

ontluchten kan ook via het remsysteem, door een slang van de ontluchtnippel van de remcylinder naar de ontluchtnippel van de koppelingscylinder te plaatsen en dan de koppeling via het remsysteem van onderaf vullen ( waardoor de lucht dus verdwijnt, uiteraard na eerst de remvlooeistof ververst te hebben)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 06 dec 2004, 21:17

Goudenleeuw schreef:Nuttig draadje zeg, helemaal uit de begintijd van het forum (mei 2004). Heb 'm maar eens bijgewerkt en verplaatst naar deze technische rubriek.
Laat ik bij mijn coupé nu ook het koppelingspedaal zonder tegendruk tegen de boden te kunnen duwen!!!
Lang leve het forum! :D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: Hydraulische koppeling / banden J7

Berichtdoor yossi » 07 jul 2011, 23:03

hallo
weet iemand nog banden te koop?en het liefst niet zo duur :D
ik heb een nodig(reserve wiel)
mvg
yossi/nijmegen
yossi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 04 jul 2011, 20:31
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast